E
Nu får ni ha lite tillit till tråd skapare här, han vet ju uppenbarligen hur stora vanliga kopplingsdosor är och hur långt 4" är.

Man måste lita på skribenterna här men samtidigt viktigt att vara tydlig med att givna råd gäller under just de beskrivna förhållanden som de uppfattas här.

Därför är bilder alltid bra.
 
nizzehult
Så här ser det alltså ut och på denna har jag alltså kapat bort ett sidouttag. Det sitter en 5" spik där nu och för jämförelsens skull har jag lagt en 4" och 3" på sidan.
Skulle jag stoppa in en 4" spik så skulle den peka ut ca 10 mm (+ spets) och det duger knappast som fastsättning.
Att sätta den framifrån skulle dock funka med en 3" men nu ville jag av olika skäl montera den direkt i regeln från sidan.

Har också placerat en vanlig apparatdosa bredvid så man ser skillnaden. Hålet på en sån är ca 60 medan det är 70 på kopplingsdosan.

Två kopplingsdosor på vägg med bortkapat sidouttag och 5", 4", 3" spikar för jämförelse samt en apparatdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför använder du spik? Det finns skruv för ändamålet.
 
  • Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
F falkn skrev:
Varför använder du spik? Det finns skruv för ändamålet.
Det gör det säkert men jag ids inte åka iväg och köpa två lådor (dyr) skruv för att sätta fast 6-7 dosor. Dom flesta yrkesmän verkar ju också använda spik och sånt har jag flera lådor av hemma.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fyrtummaren ser ut att räcka alldeles utmärkt. Det behövs inte mer. Spiken behöver bara hålla dosan på plats till dess att slangar, isolering och doslock är monterade.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det behövs inte mer. Spiken behöver bara hålla dosan på plats till dess att slangar, isolering och doslock är monterade.
Fel , En dosa SKA sitta fast och inte hållas av rör/slangar eller isolering
nizzehult nizzehult skrev:
Dom flesta yrkesmän verkar ju också använda spik och sånt har jag flera lådor av hemma
Går utmärkt att ha 4 tum , dom sitter bra fast, har aldrig använt skruv bara 4 tum
 
nizzehult
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fyrtummaren ser ut att räcka alldeles utmärkt. Det behövs inte mer. Spiken behöver bara hålla dosan på plats till dess att slangar, isolering och doslock är monterade.
Installation av el i vägg med isolering, synliga kopplingsdosor och avslutade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säger du det? Tja, det kanske kan stämma men det känns ändå bättre att den sitter ordentligt så inte samma sak inträffar som i mitt förra hus - men det gällde främst uttag och strömställare, inte kopplingsdosor.

Så här ser det iaf ut just nu. Rören till golvvärmen är inte på plats ännu och röret till vänster slutar tvärt efter dörren då jag fick slut på rör. Till höger ser man också det tomma röret som går till en dosa bakom toan.
 
Mikael_L
Röret från hallen skulle gått in i kopplingsdosan (som åtminstone jag skulle satt med öppningen ut mot hallen).
Kopplingsdosa över handfatet verkar riktigt galet på flera sätt.
Böjar är lite onödigt skarpa, kan bli problem.

Men förlåt ... du var ju klar ...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nja inte riktigt va? Har han fäst rören?
 
nizzehult nizzehult skrev:
[bild]

Säger du det? Tja, det kanske kan stämma men det känns ändå bättre att den sitter ordentligt så inte samma sak inträffar som i mitt förra hus - men det gällde främst uttag och strömställare, inte kopplingsdosor.

Så här ser det iaf ut just nu. Rören till golvvärmen är inte på plats ännu och röret till vänster slutar tvärt efter dörren då jag fick slut på rör. Till höger ser man också det tomma röret som går till en dosa bakom toan.
I all sin enkelhet en riktigt underlig dragning för att åstadkomma det du verkar vara ute efter, får säga att jag inte begriper hur det kan bli så efter allt som skrivits i tråden. Jo på ett sätt förstår jag att det går så om man inte vill lyssna eller ta till sig av råden och istället sväva lite högre än egna verkliga förmågan.
 
  • Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Mikael_L Mikael_L skrev:
Röret från hallen skulle gått in i kopplingsdosan (som åtminstone jag skulle satt med öppningen ut mot hallen).
Kopplingsdosa över handfatet verkar riktigt galet på flera sätt.
Böjar är lite onödigt skarpa, kan bli problem.

Men förlåt ... du var ju klar ...
Kan vara lite svårt att se men det finns ett sånt rör, det som går närmast regeln.
Jag vet att det kanske inte är en så snygg lösning att ha flera kopplingsdosor i samma rum men nu blev det så. Visst kunde man ha snott den mot hallen men det blir bara en liten estetisk vinst, knappast någon funktionell.
Det sitter ingen kopplingsdosa ovanför handfatet men väl en apparatdosa där ett uttag ska sitta.
Kopplingsdosan sitter högre upp, ovanför det tänkta spegelskåpet.
Böjarna är gjorda med en vanlig böjfjäder och det är korta sträckor på under en meter så det var inga större problem att mata in tre kablar där när rören var på plats så jag vet inte hur man annars skulle ha gjort.

Ok, det här har säkert gått att göra på 100 olika sätt och det hade säkert också varierat om en certifierad elektriker hade gjort det så det viktiga för mig är att dragningen i sig fungerar och är godkänd genom det regelverk som finns (förutom att jag rent teoretiskt inte får utföra den) och att det inte finns några direkta fel i detta. Det estetiska må vara en annan sak.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fler kopplingsdosor i det badrummet än vad jag har i hela huset. Har generellt arbetat bort alla kopplingsdosor när vi gjort om anläggningen då jag tycker det är fult. All koppling sker i takdosor och apparatdosor.

Håller med föregående om att det känns onödigt krångligt. Oavsett bör du fästa rören också.
 
Måste ge cred till forumets elkunniga som tålmodigt kommenterar i denna tråden.

Dock är det bra för oss andra att få höra dessa funderingar och motiveringar, så den är lärorik att läsa - man måste göra fel för att förstå vad som är fel. Ofta får man bara se vad som är rätt eller heltokigt - inte "mindre bra" och det är det mindre bra man ofta hamnar i själv som nybörjare...

Så, tack GK, elmont, Mikael mfl. :)
 
nizzehult
Absolut, all heder till er som lägger ner tid och kraft på att hjälpa till och det är väl också därför det finns ett forum där man delar med sig av sina kunskaper och att visa lite ödmjukhet mot den som inte är så bevandrad inom området är väl då en hederssak?
Samma sak gäller givetvis andra vägen, att den som får råden inte konsekvent ska ifrågasätta dem men finns det ingen logisk förklaring till varför en viss sak bör eller inte bör göras så ser jag gärna motargument till detta, inte bara att man ska göra så eller alltid har gjort så. Yrkesstoltheten spelar givetvis också in. Jag stör mig själv på om folk försöker tillrättavisa mig på mitt jobb då jag har jobbat i samma bransch i över 35 år men förklarar man bara varför jag gör så och varför det som föreslagits är fel brukar diskussionen ebba ut. Sen har jag också lärt mig genvägar i mitt jobb som kanske inte är rätt om man ska följa regelverket rent strikt men som fungerar och jag har inga problem att erkänna detta eller dela med mig av dem.

En av mina chefer sa en gång att man ska inte kritisera någon öppet om man inte samtidigt ger förslag på förbättringar och den (etiska) regeln tycker jag att man bör anamma - även på forum.
Jag är själv rätt aktiv i vissa (motor)forum där jag försöker hjälpa till så gott jag kan och skriver även utförliga instruktioner om hur olika moment enklast, smartast och snabbast kan genomföras. Jag tänker som så när jag skriver ihop nåt: hade jag själv ställts inför denna uppgift och då hittat dessa instruktioner så hade mycken tid varit vunnen så kan jag hjälpa någon på traven så är det en win/win situation. Några här i tråden har även bidragit med detta och det är mycket uppskattat!
När man sen dokumenterar måste det göras på ett sånt sätt att den som läser det förstår vad man menar utan att ha det som yrke och att t ex svänga sig med fackuttryck som bara yrkesmän använder funkar dåligt.
Kan berätta att ett av mina största hjälpmedel inom min egen totala badrumsrenovering är en tråd som jag hittade på detta forum!

Learning by doing är visserligen effektivt men det kan bli många omtag. Igår fick jag riva bort en del rör för att sätta upp nya reglar och det var ett typiskt fall av taskig planering; hade man haft tillgång till en punktlista exakt vad man ska göra och i vilken ordning så hade jag kanske sluppit detta...och jag är faktiskt beredd på att elektrikern som kommer hit kommer att föreslå eller rent av förkasta vissa saker som jag har gjort men då får jag väl ta det då och lägga ner tid på att dra om det. Nu ser det inte ut som ett proffs skulle ha gjort det och det har jag heller aldrig påtalat men om min lösning fungerar rent tekniskt och håller sig inom det Elsäk förordar så nöjer jag mig med det.

Sen tycker jag det är lite trist att det ska behöva uppstå rätt högljudda(?) diskussioner om olika trivialiteter som i sak inte har med själva huvudämnet att göra men så brukar det sväva iväg i de flesta trådar där många är engagerade, oavsett forum....
 
  • Wow
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Idag fick jag golvvärmesatsen, Raychem T2-blue 10 30 meter Jag tänker mig att montera värmekabeln själv och sen ta dit elektrikern innan flytspacklet läggs, viktigt för att garantierna ska gälla.
Noterar lite förvånat att ingen skyddsjord behöver dras fram till termostaten/ställdonet - som i sig bara är IP21 klassat (vilket ska funka i område 2)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.