Jag har ett friliggande trädäck som sett bättre dagar. Nu har jag tänkt renovera det lite och börjat bryta loss de mest åtgångna plankorna. Min tanke är att helt enkelt sätta dit nya.
Jag har dock fått lite input från andra håll, att jag borde riva rubbet och bygga nytt, samt att reglarna är för tunna för att hålla mer än 3-4 personer.
Själv tycker jag att reglarna ser helt OK ut, och att med lite nya plankor kan man nog ha kvar trädäcket i åtminstone 10 år till.
Vad tror forumet?
Jag har dock fått lite input från andra håll, att jag borde riva rubbet och bygga nytt, samt att reglarna är för tunna för att hålla mer än 3-4 personer.
Själv tycker jag att reglarna ser helt OK ut, och att med lite nya plankor kan man nog ha kvar trädäcket i åtminstone 10 år till.
Vad tror forumet?
Det beror nog helt på spännvidden.P Pontus Redig skrev:Jag har ett friliggande trädäck som sett bättre dagar. Nu har jag tänkt renovera det lite och börjat bryta loss de mest åtgångna plankorna. Min tanke är att helt enkelt sätta dit nya.
Vad tror forumet?
Har det stått typ 20 år och inte svajjar massor om man hoppar på det så lär det vara tillräckligt tänker jag.
Sen ser det ut som en spännvidd på uppåt 2,5 - 3m med 95x45, och det låter svajjigt. Men som sagt: Svajar det inte så du tycker det är obehagligt vid provokation, och har hållt så länge så är det nog ok...det är ju inte en idrottsläktare vi talar om heller så driver du inte dansbana borde det hålla...
Det beror på hur tätt du har upplag.
Du kan ha reglar av balsaträ om det är stumt under. Allting beror på.
Vad man kan se så ser det för klent ut men kan säkert hålla när trallen är på plats. Dock vill man ju ha minimalt med svajjighet.
Du kan ha reglar av balsaträ om det är stumt under. Allting beror på.
Vad man kan se så ser det för klent ut men kan säkert hålla när trallen är på plats. Dock vill man ju ha minimalt med svajjighet.
Det ser lite klent ut.
Hade jag lagt jobbet på att byta reglar? Bara om jag hade stört mig på svajigheten när jag gått på det tidigare. Om jag hade gjort det hade jag ändå inte bytt, jag hade antingen ökat antalet reglar och behållt de gamla eller balkförstärkt de som finns. Eller minska spannet de tunna spänner över genom att lägga en rejäl balk under, sådan som skymtar till höger på första bilden.
Det kommer ju knappast att rasa när ni är många på det förutsatt att ni inte kör det som dansgolv.
Du kan ju köpa de tjockare tjocklekarna av trall också så delar du lasten bättre över befintliga bjälkar.
Hade jag lagt jobbet på att byta reglar? Bara om jag hade stört mig på svajigheten när jag gått på det tidigare. Om jag hade gjort det hade jag ändå inte bytt, jag hade antingen ökat antalet reglar och behållt de gamla eller balkförstärkt de som finns. Eller minska spannet de tunna spänner över genom att lägga en rejäl balk under, sådan som skymtar till höger på första bilden.
Det kommer ju knappast att rasa när ni är många på det förutsatt att ni inte kör det som dansgolv.
Du kan ju köpa de tjockare tjocklekarna av trall också så delar du lasten bättre över befintliga bjälkar.
Medlem
· Stockholm
· 4 287 inlägg
Hej
Jag gillar inte när det sviktar så brukar överdimensionera.
Håller med föregående talare, dubbla antalet reglar och välj tjockare trall. Bygga nytt verkar överkurs då det ser ok ut.
/W
Jag gillar inte när det sviktar så brukar överdimensionera.
Håller med föregående talare, dubbla antalet reglar och välj tjockare trall. Bygga nytt verkar överkurs då det ser ok ut.
/W
Jag är absolut inte någon expert men reglarna ser väl inte uttjänta ut, varför inte göra som föreslogs ovan att lägga till några extra reglar hellre än att byta ut allt. Men du kunde ju nämna vad det är för dimensioner samt regelavstånd eftersom bilder lurar ögat ibland.
Men mer än på reglarna börjar man undra lite över det som syns av grundkonstruktionen… Det ser ut som att man ställt 45x70(?) stumpar i stolpskor, men man ser inga infästningar, åtminstone på ena sidan… Sen har man på några ställen spikat en stump trallbräda? som ska täcka stolpen upp mot bärlinan?
Det måste ju uppenbarligen vara stabilt nog om det har stått sig men fattar inte riktigt vad som är infäst i vad 😆 det är alltså nån före din tid som byggt detta?
Men mer än på reglarna börjar man undra lite över det som syns av grundkonstruktionen… Det ser ut som att man ställt 45x70(?) stumpar i stolpskor, men man ser inga infästningar, åtminstone på ena sidan… Sen har man på några ställen spikat en stump trallbräda? som ska täcka stolpen upp mot bärlinan?
Det måste ju uppenbarligen vara stabilt nog om det har stått sig men fattar inte riktigt vad som är infäst i vad 😆 det är alltså nån före din tid som byggt detta?
Hur länge har du nyttjat däcket?P Pontus Redig skrev:Jag har ett friliggande trädäck som sett bättre dagar. Nu har jag tänkt renovera det lite och börjat bryta loss de mest åtgångna plankorna. Min tanke är att helt enkelt sätta dit nya.
Vad tror forumet?
Har det varit jobbigt sviktande under den tiden?
Om svaret på frågorna säger att du har varit nöjd så borde du kunna fatta eget beslut om detta.
...alternativt så finns ju massor av goda dimensioneringsråd att läsa igenom i tråden.
Reglarna är inte för "tunna", de är för låga. För att styva upp den här typen av konstruktion bör man addera material i höjdled på reglarna, inte i sidled. En vanlig dimension på reglar för trädäck är t.ex. 170x45 mm. De på bilden ser ut att vara betydligt lägre, sannolikt 70x45.P Pontus Redig skrev:Jag har ett friliggande trädäck som sett bättre dagar. Nu har jag tänkt renovera det lite och börjat bryta loss de mest åtgångna plankorna. Min tanke är att helt enkelt sätta dit nya.
Vad tror forumet?
Å andra sidan, som redan sagts, har det funkat bra för er användning med de befintliga reglarna så finns det väl ingen anledning att byta.
Enig om att rensa bort skräpet… 
Har det varit ok för dig som det var så skulle jag säga låt det vara och lägg ny trall. Vårt trädäck var i 2,4 med spännvidd på 3m och 17mm trall när vi köpte kåken. Trallen byttes mot 28x95 och så stämplade vi lite under där det svajade värst.
När man läser trådar här så duger inget annat är 170x45 med 34x120 trall tydligen. Och visst. Skall man köra bil på så behöver man ju en del. Eller om du skall ställa en. Bubbelkopp med ett par kubik vatten i på däcket så krävs ju en del.
Jag skulle säga köp lite plattor på brädgården och lägg under så du kortar spännvidderna. Lägg under med sött meterial mellan sten och regel så det inte trycks ihop med tiden. Och sedan lägger du bara ny trall.
När man läser trådar här så duger inget annat är 170x45 med 34x120 trall tydligen. Och visst. Skall man köra bil på så behöver man ju en del. Eller om du skall ställa en. Bubbelkopp med ett par kubik vatten i på däcket så krävs ju en del.
Jag skulle säga köp lite plattor på brädgården och lägg under så du kortar spännvidderna. Lägg under med sött meterial mellan sten och regel så det inte trycks ihop med tiden. Och sedan lägger du bara ny trall.
Ja, den har säkert 30 år på nacken! Och vi flyttade in för två år sedan 🙂D Drefviken skrev:Jag är absolut inte någon expert men reglarna ser väl inte uttjänta ut, varför inte göra som föreslogs ovan att lägga till några extra reglar hellre än att byta ut allt. Men du kunde ju nämna vad det är för dimensioner samt regelavstånd eftersom bilder lurar ögat ibland.
Stort tack för alla tips! Tror det får bli betongplattor på marken-tipset då för att stötta upp lite. Lite svajigt är det i mitten på reglarna, men jag hade nog inte tänkt så mycket på det om jag inte fått det påpekat. Och ja, det är rätt skräpigt under 😂
Klicka här för att svara