273 213 läst · 1 333 svar
273k läst
1,3k svar
Renovera suterränghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte det snabbaste men jag har iallafall borrat in skvallerröret från golvvärmeskåpet till duschen på andra sidan väggen och börjat klä igen lite runt fördelaren. Det är bara förstärkningar än så länge. Eftersom gv-skåpet är djupare än väggen och därför sticker ut så ska det även på en 13mm gipsskiva för att få locket på skåpet att passa jäms med färdig vägg.
Imorgon fixturer och gips!
När listerna är uppe så är jobbet färdigt och därför klart för bedömning. Om listerna inte är uppe så gör det ingenting om någon klagar på något annat heller för "man är ju inte riktigt färdig" och då kan inte heller allt förväntas vara perfekt!M Zolt skrev:
Fan den kör jag på , lagom o sätta upp listerna om vi säljer husetmr.Ola skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 869 inlägg
Funderar just på om det är tilllåtet att ha skvallerröret i Dusch-zonen men har du den utan för är det ok.mr.Ola skrev:Kanske inte det snabbaste men jag har iallafall borrat in skvallerröret från golvvärmeskåpet till duschen på andra sidan väggen och börjat klä igen lite runt fördelaren. Det är bara förstärkningar än så länge. Eftersom gv-skåpet är djupare än väggen och därför sticker ut så ska det även på en 13mm gipsskiva för att få locket på skåpet att passa jäms med färdig vägg.
Imorgon fixturer och gips!
Skvallerröret är 1,6 meter ifrån duschblandaren på motstående vägg och ca 70 från innerhörn så med lite tur hamnar det innanför badkarskanten i "fotändan" av ett eventuellt badkar. Detta med blandaren i "huvudändan" på detsamma.mattetvilling skrev:
Dax för fixturer för handukstorken.
Jag börjar med att göra 2 hål ca 15 cm över golvet i mitten av den tänkta handukstorken. Hålen är ca 45 centimeter från närmsta hörn och mitt emot toalettstolen. Detta medger en upp till 2 meter hög handdukstork som utan problem kan vara upp till 70 cm bred. I verkligheten kommer den förmodligen att mäta ca 140x60 cm
Jag avlägsnar de tidigare monterade böjfixturerna från LK då dessa inte går att kombinera med anslutningsmanchetterna från Vatette.
Jag har även förstärkt väggen något för att kunna fästa fixturerna då dessa gärna försöker slita sig lös på grund av motstånd i plastslangen. Vattettefixturerna går att sammankopplad så de får exakt cc 40mm.
När fixturerna äntligen sitter på plats(jag var tvungen att öppna väggen några centimeter extra) så börjar jag att återställa väggen. Jag isolerar runt rör och i hålrum för att minska ljud mellan hallen och toan och sätter sedan skivor som förstärker väggen.
Som avslutning så lägger jag på ett varv med 13mm gips. Lägg märke till att jag skurit ut öppningen för skåpet innuti skivan istället för att pussla in bitar. Detta för att slippa skruva under skåpet och därmed riskera att sticka hål på någon värmeslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag börjar med att göra 2 hål ca 15 cm över golvet i mitten av den tänkta handukstorken. Hålen är ca 45 centimeter från närmsta hörn och mitt emot toalettstolen. Detta medger en upp till 2 meter hög handdukstork som utan problem kan vara upp till 70 cm bred. I verkligheten kommer den förmodligen att mäta ca 140x60 cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag avlägsnar de tidigare monterade böjfixturerna från LK då dessa inte går att kombinera med anslutningsmanchetterna från Vatette.
Jag har även förstärkt väggen något för att kunna fästa fixturerna då dessa gärna försöker slita sig lös på grund av motstånd i plastslangen. Vattettefixturerna går att sammankopplad så de får exakt cc 40mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När fixturerna äntligen sitter på plats(jag var tvungen att öppna väggen några centimeter extra) så börjar jag att återställa väggen. Jag isolerar runt rör och i hålrum för att minska ljud mellan hallen och toan och sätter sedan skivor som förstärker väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som avslutning så lägger jag på ett varv med 13mm gips. Lägg märke till att jag skurit ut öppningen för skåpet innuti skivan istället för att pussla in bitar. Detta för att slippa skruva under skåpet och därmed riskera att sticka hål på någon värmeslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixturerna för handfatet, duschblandaren och toaletten är monterade. Nu saknar jag bara några skivor isolering för att kunna slå igen väggen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skruvar upp de sista skivorna, använder 90 bred standardgips och har sån tur att jag inte behöver kapa in dem alls. Fast monterar och sågar upp dörrhålet med skivan monterad.
Jo det går som bara hejsan, har lånat mig en dyckertpistol som skjuter U-klammer så det mesta tiden går faktiskt åt till att måtta, såga och få linjerna att stämma! Klammringen går på nolltid.Ramnemark skrev:
Det funkar nog finfint bara med dyckert om man har ett åretruntboende. Lite osäker på dem i sommarstugor å liknande där luftfuktigheten pendlar mycket. Skivorna sväller å krymper och jag känner till ett exempel där de faktiskt lossnade. Men med skivskruvar är det ju ett icke-problem!Ramnemark skrev:
Å det var ju inte heller någon sommarstuga det gällde!