R r91 skrev:
Reglade upp ny vägg för dörr. Väntar nog med resterande väggar tills första lagret med EPS och rör blir ingjutna.
[bild]
Tänk på att EPS ska täckas inom 3? dygn
 
Du menar att man måste flytspackla inom dom 3 dagarna? 😯
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R r91 skrev:
Du menar att man måste flytspackla inom dom 3 dagarna? 😯
Egentligen ja, man kan fuska lite och prima och täcka golvet med plast men tror det är 3 dygn max enl påsen
 
R
nino nino skrev:
Egentligen ja, man kan fuska lite och prima och täcka golvet med plast men tror det är 3 dygn max enl påsen
Vd skulle kunna hända om det stod en vecka tex?
 
Tror det är för att EPS torkar ut för fort, kanske kan spricka vet faktiskt inte riktigt, har bara kört enl påsen.
 
  • Gilla
r91 och 1 till
  • Laddar…
Om du lägger eps så brukar jag alltid prima och klamra armering dagen efter och på med el kabel , sen spackla , tänk att plasta en remsa mot trä så inte eps ligger mot reglar eller så
 
nino nino skrev:
Jag hade hållit upp reglarna till kanske lite över färdig spacklat golv, hade satt gips innan sista spacklingen, annars får du hålla på att skära den då man vill/måste ha tätt i golv vägg vinkeln när du ska tätskikta.
Sen får man se till och inte skvätta flytspackel fulla väggarna, eller skrapa bort det så fort det går
När man ska flytspackla sedan, hur ska jag göra så att det sluter tätt mellan gipset och EPS:en? Så att inte spacklet tränger sig under gipset och mot träskivan?
 
En fråga, borde jag sätta upp någon ångbroms/plastfilm innan jag börjar regla mot denna vägg?
Vägg med brädor och skadad isolering. En gul vattenpass, en skruvdragare och träreglar syns framför väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innervägg nej, yttervägg ångbroms (ej plast om du ska ha tätskikt på väggen)om det inte redan finns.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Innervägg nej, yttervägg ångbroms (ej plast om du ska ha tätskikt på väggen)om det inte redan finns.
Verkar inte finnas någon ångbroms mot ytterväggen. Sätter jag den då efter att jag isolerat, alltså på varma sidan? Dock är det väl ett lager isolering bakom plankväggen.
 
R r91 skrev:
Verkar inte finnas någon ångbroms mot ytterväggen. Sätter jag den då efter att jag isolerat, alltså på varma sidan? Dock är det väl ett lager isolering bakom plankväggen.
Ja, normalt är ångbroms innanför yttersta lagret av isolering.
 
Jag skulle säga att det inte behövs om du tätskiktar väggen med folie, som man ska göra mot yttervägg
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
R r91 skrev:
När man ska flytspackla sedan, hur ska jag göra så att det sluter tätt mellan gipset och EPS:en? Så att inte spacklet tränger sig under gipset och mot träskivan?
Antingen latex eller fogskum eller så låter du det rinna in
 
  • Gilla
r91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.