Då var det dags renovera badrummet på övervåningen.
Då huset verkar "röra sig" väljer vi att göra som föregående ägare och sätta våtrumsmatta på golv och väggar.
Badrummet är en blandning av badrum, wc och bastu. Dvs komod och badrumsskåp, wc stol i hörnet och duschörna. Bastudörr i badrummet.
Yttervägg utgörs endast av ca 1,5m där väggen är 20cm hög, innan snedtaket börjar (då kattvind saknas i badrum) .
Har skrivit ut och läst GVKs och säker vatten broschyrer men hittar inget om specifika krav på våtrumsvägg med plastmatta. Har dock läst trådar på detta forum och vad jag tolkar saken som är det endast krav på plywood, eller våtrumsskiva, bakom mattan... Stämmer det?
Finns andra krav?
Då huset verkar "röra sig" väljer vi att göra som föregående ägare och sätta våtrumsmatta på golv och väggar.
Badrummet är en blandning av badrum, wc och bastu. Dvs komod och badrumsskåp, wc stol i hörnet och duschörna. Bastudörr i badrummet.
Yttervägg utgörs endast av ca 1,5m där väggen är 20cm hög, innan snedtaket börjar (då kattvind saknas i badrum) .
Har skrivit ut och läst GVKs och säker vatten broschyrer men hittar inget om specifika krav på våtrumsvägg med plastmatta. Har dock läst trådar på detta forum och vad jag tolkar saken som är det endast krav på plywood, eller våtrumsskiva, bakom mattan... Stämmer det?
Finns andra krav?
Redigerat:
Räcker med vanligt gips
Väggarna måste spacklas innan man sätter mattan, så då får ni ha plywood bakom gips. Tror inte det är kutym att spackla på plywood, men det kanske går.
Janw:
Vi har inte börja riva ännu. Ska dock börja så. Fort vi projektera klart och fått klart med kalkyl. Gissar dock det bara sitter spånskiva idag vad jag kunnat ana mig till från kattvinden.
Badrummet är ca 4-5m2 och bastun ca 3-3,5m2
Vi har inte börja riva ännu. Ska dock börja så. Fort vi projektera klart och fått klart med kalkyl. Gissar dock det bara sitter spånskiva idag vad jag kunnat ana mig till från kattvinden.
Badrummet är ca 4-5m2 och bastun ca 3-3,5m2
Våtrumsmatta är ju ett väldigt fuktsäkert alternativ. För fuktsäkerheten räcker det med gips. Men det är ju väldigt skönt att kunna skruva upp saker utan att behöva tänka två gånger. Så plywood och sedan gips är bäst. Är det liten yta är kostnadsskillnaden marginell.
Det jag lyckats läsamig till gällande bastväggar är en debatt gällande vmbastufoliens vara eller icke-vara.
Vi har bastu utan yttervägg och då klarar man sig med vanlig våtrumsskiva, enligt träguiden. Men vissa hävdar att man ska sätta bastufolie.
Vi har bastu utan yttervägg och då klarar man sig med vanlig våtrumsskiva, enligt träguiden. Men vissa hävdar att man ska sätta bastufolie.
Det är en stor skröna att trähus med korrekt byggda badrum med kakel kan spricka. I hörnor kan fogen spricka lite men är lätt att laga.H Husåhem skrev:Då var det dags renovera badrummet på övervåningen.
Finns andra krav?
Har du tänkt att utföra allt arbete själv? Har du tänkt att du ska kunna få ersättning från ditt försäkringsbolag i framtiden ifall något händer?H Husåhem skrev:Då var det dags renovera badrummet på övervåningen.
Finns andra krav?
Blir lite orolig när du skriver att du läst Gvk och Säker vattens broschyrer men inte hittat något om tex. Hur du ska bygga väggen.
Ska du verkligen ge dig på detta själv så står det klart och tydligt vad som gäller om man läser branschreglerna.
Medlem
· Västernorrland
· 10 848 inlägg
Rätt utfört så spelar det ingen roll vem som har gjort det. Samtidigt så tror jag inte ts tänkt att sätta mattor själv direkt.....Krille-72 skrev:Har du tänkt att utföra allt arbete själv? Har du tänkt att du ska kunna få ersättning från ditt försäkringsbolag i framtiden ifall något händer?
Blir lite orolig när du skriver att du läst Gvk och Säker vattens broschyrer men inte hittat något om tex. Hur du ska bygga väggen.
Ska du verkligen ge dig på detta själv så står det klart och tydligt vad som gäller om man läser branschreglerna.
Har själv läst och letat så det skulle vara bussigt om du kan peka ut var i reglerna det står hur våtrumsvägen skall göras när man sätter våtrumsmatta för att bli godkänd. Tack på förhand!Krille-72 skrev:Har du tänkt att utföra allt arbete själv? Har du tänkt att du ska kunna få ersättning från ditt försäkringsbolag i framtiden ifall något händer?