Golvet: om du ska ha matta på golvet som ytskikt så kan du riva ditt befintliga golv, lägga bjälklagskassetter mellan golvreglarna, på med 22spån, armera och lägga elvärme och flytspackla på det.

Ja det blir ett lite trögare system.

Elvärmen kan du sen spackla in till det minimum som matt tillverkaren eller spackel tillverkaren föreskriver.
 
H Husåhem skrev:
Tack för svar nino, men som jag skrev i tidigare inlägg vill vi ha flexibiliteten som vattenburet och elgolvvärme ger.

Kan tillägga att jag nu hittat svar på min tidigare fråga om tätskikt i snedtak i denna tråd (om någon har samma grubblerier) :
[länk]
Det är alltså endast godkänd våtrumsfärg som gäller i snedtaket.
Ja du har ju vattenburet i bjälklagskassetterna och elvärme ovanpå golvspånet
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
janwide
H Husåhem skrev:
Det är alltså endast godkänd våtrumsfärg som gäller i snedtaket.
Vi har vanligt platt tak men körde ändå målat system med fuktspärr, slät väv, fuktspärr och sedan 2 ggr våtrumsfärg på det. Vi hade kunnat skippa väven i taket men eftersom det är så pass liten yta så satte vi väv för att få ett jämnare och snyggare tak. (Teknos system.)
https://www.teknos.com/globalassets/inriver/resources/teknos-utforandeanvisning-vatrum.pdf
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Nino:
Då förstår jag vad du menar.
Intressant lösning.
Ska kolla på den.

Janwide:
Tackar för länken!
Den beskrivningen ska läsas.
Kan man köpa hela paketet eller plockar man ihop produkterna? (var köpa?)
Jag tolkar det som 2ggr tätskikt, 1st väv och sedan målarfärg:thinking:
 
Redigerat:
H Husåhem skrev:
Tack för svar nino, men som jag skrev i tidigare inlägg vill vi ha flexibiliteten som vattenburet och elgolvvärme ger.

Kan tillägga att jag nu hittat svar på min tidigare fråga om tätskikt i snedtak i denna tråd:
[länk]
Det är alltså endast godkänd våtrumsfärg som gäller i snedtaket.
I alla tak kör man normalt vanlig våtrumsfärg. Dvs. Inga speciella tätskikt bakom färgen.
När vi pratar snedtak så beror det på. Ibland står man och duschar rakt på ett snedtak. Vill man då ha målat krävs att man följer måleribranschens branschregler för väggar.

Jag orkar inte läsa och hitta fakta kring snedtak men min gissning är att man drar gränsen vid 2 m. Upp till 2 m ovan golv räknas snedtak som vägg. Sedan blir det tak. Är det inne i våtzon 1 gissar jag att gränsen är högre.

Jag märker att vi inte haft ett enda snedtak på mycket länge eftersom jag inte har någon koll på just snedtak.:rofl:
 
janwide
H Husåhem skrev:
Jag tolkar det som 2ggr tätskikt, 1st väv och sedan målarfärg:thinking:
Man stryker/rollar fuktspärr på väggen/taket som man direkt limmar väven i. Sedan samma fuktspärr på väven, vått i vått. Fuktspärren är alltså både lim och fuktspärr. När detta torkat målar man 2 ggr med våtrumsfärg som får torka mellan strykningarna.
Flera tillverkare har godkända system för detta men jag tror att det bara är Teknos som har en slät väv.
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
GVK skriver följande om snedvägg på sin hemsida:
Snedvägg/snedtak i anslutning till bad- eller duschutrymmen med risk för vattenbegjutning eller fuktbelastning ska förses med tätskikt.

Frågan är hur GVK definierar "i anslutning till" samt "tätskikt".
Brytet på vårt tak där snedtaket börjar, slutar ca 60-70cm från duschutrymmet.
Det känns som att målning av tak och snedtak enligt samma modell som Janwide presenterar är ett vettigt alterantiv och då är väl målarfärgen att betrakta som ett typ av tätskikt?:thinking:
 
H Husåhem skrev:
GVK skriver följande om snedvägg på sin hemsida:
Snedvägg/snedtak i anslutning till bad- eller duschutrymmen med risk för vattenbegjutning eller fuktbelastning ska förses med tätskikt.

Frågan är hur GVK definierar "i anslutning till" samt "tätskikt".
Brytet på vårt tak där snedtaket börjar, slutar ca 60-70cm från duschutrymmet.
Det känns som att målning av tak och snedtak enligt samma modell som Janwide presenterar är ett vettigt alterantiv och då är väl målarfärgen att betrakta som ett typ av tätskikt?:thinking:
”Risk för vattenbegjutning” betyder att det finns risk för att vatten hamnar där när man tex. Duschar.
”Fuktbelastning” skulle jag säga betyder vattenånga i detta fall. Vattenånga har du normalt i hela utrymmet i ett badrum när du duschar.
Vanlig våtrumsfärg i taket klarar vattenånga utmärkt.

Det låter på dig som att du inte kommer duscha där snedtaket börjar. Då räcker det normalt med våtrumsfärg. Hade det stått Våtzon 1 så hade det varit 1 m utanför duschen.

Visst kan du göra som Janwide föreslår. Ska du göra detta korrekt ska de olika tätskikten överlappa varandra. Vanlig våtrumsfärg klarar alltså inte kraven för att utsättas för vattenbegjutning. Då krävs att du följer Måleribranschens branschregler. Då blir det duk bakom färgen som dessutom skall överlappas med andra tätskikt enligt anvisningar.
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
janwide
Tak är att betrakta som våtrumszon 2. 1 lager fuktspärr samt 2 lager våtrumsfärg. Väv behövs inte, men jag satte ändå väv av tidigare nämnda skäl.
Vägg inom 1 m från duschutrymmet är zon 1 och där ska man även sätta väv.
Ditt snedtak känns som en gråzon. Är det risk för vattenstänk så skulle jag sätta väv.
De vattenskador du riskerar utan väv gissar jag består i att färgen släpper och att du får måla om, inte att stommen ruttnar eller liknande. Men där GISSAR jag :D
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Eller smäll upp en vit väggmatta utan mönster i snedtaket.

Ett jobb jag var på där satt ägaren en glasskiva i snedtaket där duschen var.
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Riktigt bra inputs från samtliga! (Krille, janw och nino)(y)

Bastun har också snedvägg och sitter vägg i vägg så att säga mot badrum. Men det är samma snedvägg.
Vad jag kunna läsa mig till är bastufolie att rekommendera. Då blir det alltså ett överlapp mellan väven under målarfärg en, tätskikt en och bastufolie?

Tänker även på det nino skrev:
Är det nån som har erfarenhet av hur det ser ut med våtrumstapet på snedväggen?
Det blir ju enklare för oss som tar in mattläggare men hur blir slutresultatet?
 
janwide
Tack själv. Har för mycket tid över efter 3 veckor med Coronakarantän!

Vit våtrumstapet blir nog tekniskt OK men inte snyggt. Taket och snedtaket vill jag ha samma färg och struktur på. Så målat med samma färg hela vägen.
Du skulle kanske kunna göra tvärtom också beroende på hur det ser ut hos er. D.v.s. fortsätta med väggkaklet upp i snedtaket. Men kakel, våtrumstapet och sedan målat går bort för mej.
 
janwide janwide skrev:
Tak är att betrakta som våtrumszon 2. 1 lager fuktspärr samt 2 lager våtrumsfärg. Väv behövs inte, men jag satte ändå väv av tidigare nämnda skäl.
Vägg inom 1 m från duschutrymmet är zon 1 och där ska man även sätta väv.
Ditt snedtak känns som en gråzon. Är det risk för vattenstänk så skulle jag sätta väv.
De vattenskador du riskerar utan väv gissar jag består i att färgen släpper och att du får måla om, inte att stommen ruttnar eller liknande. Men där GISSAR jag :D
”Tak är att betrakta som våtrumszon 2. 1 lager fuktspärr samt 2 lager våtrumsfärg”

Har du egna våtrumsregler som man ska följa? :crysmile:
 
janwide
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Tak är att betrakta som våtrumszon 2. 1 lager fuktspärr samt 2 lager våtrumsfärg”

Har du egna våtrumsregler som man ska följa? :crysmile:
Tråkig ton du slår an Krille-72! Jag är som de flesta andra på forat en hempulare som försöker hjälpa TS. Vill man ha proffshjälp får man vända sig någon annanstans. Om jag har fel medger jag gärna det men jag slipper gärna dryga kommentarer från besserwissers.
Svar på din fråga. Nej, jag hittar inte på egna regler.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.