janwide janwide skrev:
Tråkig ton du slår an Krille-72! Jag är som de flesta andra på forat en hempulare som försöker hjälpa TS. Vill man ha proffshjälp får man vända sig någon annanstans. Om jag har fel medger jag gärna det men jag slipper gärna dryga kommentarer från besserwissers.
Svar på din fråga. Nej, jag hittar inte på egna regler.
Jag ber om ursäkt ifall du känner dig kränkt. Inte min mening. Därför lade jag också till en glad gubbe i mitt inlägg.
För att undvika missförstånd kanske du i framtiden ska skriva att du tror eller tycker att man ska ha ett lager fuktspärr i tak innan 2 strykningar med våtrumsfärg. Nu fick iaf jag intrycket att det är så man SKA göra då taket är att betrakta som våtzon 2 enligt ditt inlägg.
 
janwide
Krille-72 Krille-72 skrev:
För att undvika missförstånd kanske du i framtiden ska skriva att du tror eller tycker att man ska ha ett lager fuktspärr i tak innan 2 strykningar med våtrumsfärg.
Så skulle jag förstås kunnat skrivit men då hade det ju blivit fel eftersom det inte är vad "jag tror eller tycker". Det är enligt MVK's branschregler och med Teknos system, som jag hänvisat till tidigare i tråden, som är godkänt av MVK. All info finns i den länken. Andra branschorganisationer kanske ger andra anvisningar som också är godkända. Det har jag inte läst på om men du får gärna bifoga en länk så att det inte kvarstår några otydligheter.
 
Bra att ni rett ut ev missförstånd.
Ett gott diskussionsklimat är A och O för att alla ska känna sig trygga och motiverade att bidra till diskussionerna, även om man inte har 100% rätt i alla frågor eller att det finns utrymme för tolkning.
Ser gärna att ni båda fortsätter skriva i denna tråd då ni båda redan hjälpt mig mycket i projekteringen. (y)

Åter till ämnet:
Pratade med frugan och hon vill ha gipsat och målat tak.
Så,.. då var den saken avklarad;)

Men...
I vilken turordning gör man taket vs sätter våtrumstapet?
Kan vi göra taket helt klart (gipsskivor, tätskikt och målarfärg) innan mattläggare kommer och sätter tapeten och mattan?
eller finns det risk det skvätter spackel (?) från fallgjutning på snedtaket som börjar på 35cm höjd.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
janwide
Jag vet inte om jag sett någon info om hur målat tak ska anslutas mot våtrumstapet. Men jag tror eller tycker :rofl: att man bör göra som vid anslutning mot kakel. Dvs först taket + 10 cm ned på väggen. Sedan mattan över det. Mattläggaren vet såklart. Kolla med henom.

"Anslutning till kakel och klinker (keramiska material) på väggar
Det är av största vikt att målningsbehandlingen och det keramiska materialets tätskikt överlappar varandra så att fukt inte tränger in bakom tätskikten. Vid anslutning till keramiska material på väggar ska målaren först dra ned grund- och täckfärg från taket och 100 mm ned på väggen. Plattsättaren sätter sedan sitt tätskikt så att det överlappar den målade ytan med minst 70 mm. Kaklet sätts sedan ända upp till takvinkeln. Se figur 3."
Anslutning mellan målat tak och vägg med keramiskt material, visas med tätskikt och färggränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
janwide
Jag kollade upp vad som gäller enligt GVK Branschregler 2021. När det gäller utförande av målat tak skriver de...
"För målade ytskikt på väggar och tak i våtrum med täthetskrav, se Måleribranschens Våtrumskontrolls regler för våtrum."
Kan tycka att GVK är lite luddiga. Det finns utrymme för tolkningar eftersom de egentligen inte skriver vad som gäller för tak. Men måleriibranschens regler är tydliga så då bör väll de gälla eftersom de hänvisar till dom.

I måleribranschens regler för 2021 står det...
"Exempel på ytor i våtzon 2 - Övriga väggar i bad- och duschrum som inte ingår i våtzon 1 - Väggar i tvättstugor - Väggar i utrymmen för varmvattenberedare - Väggar i övriga utrymmen som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet - Tak i alla våtutrymmen"
...samt...
"
Målning Hur målningssystemet är uppbyggt i form av färgtyp och färgmängd för varje strykning anges i utförandebeskrivningen. Anvisningar för utförande av målningen återfinns i respektive produkts utförandeanvisningar."

I Teknos (av GVK godkända) utförandeanvisning står det...
"
Gipsskivor
Behandlingstyp 56-03512 enligt AMA Hus 14
2 ggr spackling spik och skruvhål Silora våtrumsspackel,
iläggning remsa 2 ggr skarvspackling Silora våtrumsspackel

Grundning Timantti W Fuktspärr 5,0 m2 /lit
2 ggr strykning Timantti 20 6,5 m2 /lit/gång"

Andra färgmärken kanske har enklare förfaranden men där har jag tyvärr ingen koll.
Kolla gärna upp vad som gäller för JOTUNS våtrumssystem. De har den mattaste godkända färgen tror jag. Det blir snyggt och döljer ev. oljämnheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Inom måleribranschen skiljer man på 2 olika system. VT= Vattentätt och VA=Vattenavvisande.
Ska man måla enligt systemet VA som man normalt använder i alla tak så spacklar man med våtrumsspackel. Fogar evt takvinklar.
Sen grundar man 1 varv följt av 2 gånger färdigstrykning. Alltså precis på samma sätt som man målar ett gipstak i annat utrymme. Skillnaden är produkterna.
Om det finns någon fabrikant som har ett system där man slipper grundfärgen känner jag inte till.

Jag har jobbat med fuktskador i ca 20 år. Har sett många typer av skadeorsaker. Men ALDRIG att taket i ett badrum varit skadeorsaken pga. Felaktig målning. Självklart har jag sett tak fullt med ytligt mögel i tak. Men då är det bristfällig ventilation uteslutande.

Kanske inte så vanligt längre men laserad träpanel finns fortfarande i många badrumstak. Kanske inte ett godkänt system enligt dagens regelbok men några problem har det inte inneburit.

Personligen skulle jag aldrig använda målarfärg som tätskikt på väggar i duschutrymmet. Det är godkänt när man målar enligt VT system. Men jag skulle aldrig använda det systemet hemma hos mig själv.
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Jag tackar än en gång för mycket utförliga och intressanta svar Janw och Krille.
Bra med infon från Teknos & GVK (JanW) och förtydligande av VA vs VT (Krille).

Det får bli en diskussion med mattläggaren om turordningen, men spontant låter tätskikt 10cm ned på vägg vettigt.(y)

Gällande takkonstruktionen:
Vi kommer plocka bort befintligt träpaneltak (låter likt det exempel krile nämner dvs laserat). Sen tänkte jag sätta gles på befintliga rakreglar och därefter gipstak.

Är det en OK lösning rent byggtekniskt?
I springorna mellan gipsskivorna blir det våtrumsspacklet som fyller igen dvs inget spån/plywood bakom.

Enligt GVK ska det vara OK om man läser FAQ:
https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/innertak/
 
Redigerat:
H Husåhem skrev:
Jag tackar än en gång för mycket utförliga och intressanta svar Janw och Krille.
Bra med infon från Teknos & GVK (JanW) och förtydligande av VA vs VT (Krille).

Det får bli en diskussion med mattläggaren om turordningen, men spontant låter tätskikt 10cm ned på vägg vettigt.(y)

Gällande takkonstruktionen:
Vi kommer plocka bort befintligt träpaneltak (låter likt det exempel krile nämner dvs laserat). Sen tänkte jag sätta gles på befintliga rakreglar och därefter gipstak.

Är det en OK lösning rent byggtekniskt?
I springorna mellan gipsskivorna blir det våtrumsspacklet som fyller igen dvs inget spån/plywood bakom.

Enligt GVK ska det vara OK om man läser FAQ:
[länk]
Det är väl en dusch där idag? Då kan du passa på och kolla ifall din laserade panel tagit någon skada. Jag säger att den inte tagit någon skada om du haft ventilation i badrummet.

Gör precis som du beskriver med gipstaket. Passa på och släng upp lite spottar när du ändå har ångan uppe
 
Ser inte ut som några skador i taket(y)

Hur gör man genomföringarna för spottarna så tätskitet bibehålls?
 
H Husåhem skrev:
Ser inte ut som några skador i taket(y)

Hur gör man genomföringarna för spottarna så tätskitet bibehålls?
H Husåhem skrev:
Ser inte ut som några skador i taket(y)

Hur gör man genomföringarna för spottarna så tätskitet bibehålls?
”Ser inte ut som några skador i taket(y)
Detta är anledningen till att du inte behöver väven i taket. Det blir inga skador i taket när du använder att badrum normalt.

”Hur gör man genomföringarna för spottarna så tätskitet bibehålls?”
Det kan man inte. Man borrar hålen och sen monterar man spottarna. Lika inne i själva duschen.
 
Det är noterat.
Tack för svar Krille!

Vad jag läst mig till om mattläggning så monterar man idag med den så kallade H-metoden. Text saxad från vi villaägare:

Man sveper runt hela rummet med en matta som är cirka 2 meter bred, vilket gör att man bara får en skarv.

Vi har ca 230cm till tak i wc. Då bör det bli en skarv samt en 10-15cm board högst upp på vägg? Känns inte helt estetiskt tilltalande.:thinking:
Hur breda våtrumsmattor brukar mattläggarna ha? (exakt 2m eller 220cm? )
Samt vad är max uppvik från golv vi kan ha utan att det ser tokigt ut?
 
Redigerat:
200 är mattorna
Man gör oftast ett streck på 201 eller 202 och sätter mattan där, sen skär man av 6cm nere, bården överlappar man ca 5-7cm
 
  • Gilla
Husåhem
  • Laddar…
Skär man verkligen av nere? Våran mattläggare hade en ställning på hjul till mattrullen som han drog runt rummet och satte mattan en knapp dm upp.
 
useless useless skrev:
Skär man verkligen av nere? Våran mattläggare hade en ställning på hjul till mattrullen som han drog runt rummet och satte mattan en knapp dm upp.
Alla jag har jobbat med gör så men alla gör ju olika.
Ställningen brukar vara nån cm hög bara.
Normalt uppvik är 10cm, sen överlappar man 4
 
Tack för svaret Nino!
Då vet vi förutsättningarna.
 
  • Gilla
Kristian Björk-timm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.