Rollon Rollon skrev:
Tro mig, testat allt! :) Önskar verkligen det hade funkat.
Ta lite svinto. Fukta och gnugga lite så är skiten borta.
Och nej det repar inte.
Gjort så själv i 14 år.
/Estwing
 
Att det funkar med fuktad aska beror väl på att man då bildar lut vilket fräter bort det inbrända. Borde funka om du ger det tid att verka och inte för mycket vatten. Men jag hade nog också provat svinto faktiskt, åtminstone i början för du kommer ju omöjligt repa glaset när det är ett tjockt lager sot melllan svinton och glaset, eller hur? När det börjar lossna hade jsg gått vidare över ytan. Gör så över hela så har du gjort skiten åtkomligare för lutmetoden att använda därefter för att få bort det helt. Dessutom, SKULLE du råka repa med svinto så går det att polera upp rutan igen som man polerar strålkastarglasen på en bil tänker jag, så hade inte varit alltför orolig
 
K kurlakarl skrev:
Att det funkar med fuktad aska beror väl på att man då bildar lut vilket fräter bort det inbrända. Borde funka om du ger det tid att verka och inte för mycket vatten. Men jag hade nog också provat svinto faktiskt, åtminstone i början för du kommer ju omöjligt repa glaset när det är ett tjockt lager sot melllan svinton och glaset, eller hur? När det börjar lossna hade jsg gått vidare över ytan. Gör så över hela så har du gjort skiten åtkomligare för lutmetoden att använda därefter för att få bort det helt
Svinto först och få loss det. Sen vått hushållspapper, sen torrt hushållspapper.
Nu är det kristallklart och klart.
Skit i tidningspapper och blanda sot och grisa ner.
Gör det jag skrev så e du klar på nån minut.
/Estwing
 
Du kan använda stålull som är finare än den vanliga svinton man köper i butiken. Om jag kommer ihåg rätt så ska det vara grovlek 001 eller finare så repar det inte. Det borde du kunna få köpa från en glasmästare.

Ett annat sätt är att ta ett rakblad och skrapa med. Ett vasst rent rakblad och fönsterputs. När du fått bort det mesta så putsar du det sista med tidningspapper och aska. Eller med den fina stålullen.
 
Långsiktigt kommer man nog inte ifrån beläggning på glaset om man inte rengör detta dagligen. Jag har det som morgonrutin när kaminen är sval.
 
I mitt fall (Keddy kamin) så blir det en rand längst ner som inte bränns bort, så det kvittar om tvålullen repar lite lätt...

I övrigt så är jag alldeles för dålig på att göra rent.. 😂

Eld brinner inuti en modern braskamin med glasfront och mörk ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
yonna yonna skrev:
Långsiktigt kommer man nog inte ifrån beläggning på glaset om man inte rengör detta dagligen. Jag har det som morgonrutin när kaminen är sval.
Jag brukar göra det när jag tömmer askan. Jag har en kakelugn så det blir ca 1 gång i veckan.
 
Blir sällan störande sot på eldstadsluckans glas.

Lagt märke till att det blir betydligt mindre om man eldar med friskt drag. Ja sotet t o m bräns bort då.

Nu är eldstaden gjor sån med en spoiler riktad mot nederkant av luckan. Så när man eldar när aldrig lågorna själva glaset.
Vänder 2-4 cm ifrån.

I bakugnen ovanför blir det soft sot på glasluckan om jag inte eldar där.
Lätt att ta bort. Inte alls när jag eldar. Soten så att säga kommer med förbrännings gaserna från stora eldstaden inunder. Virvlar runt i bakugnen (utan eld) och far ut.
 
  • Grå kakelugn med öppen eld, träkorg, städredskap, prydnadsföremål, och trägolv i inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan Ugnsrent lösa upp det fastbrända sotet? Glöm inte ta på gummihandskar först isf.
 
Varför undra över diverse kemiska medel när det finns fuktigt/blött tidningspapper som sedan doppas i vedaska. Det räcker och löser problemet. 😉
 
H Hybro skrev:
Blir sällan störande sot på eldstadsluckans glas.

Lagt märke till att det blir betydligt mindre om man eldar med friskt drag. Ja sotet t o m bräns bort då.
Friskt drag och finkluven aspved nån gång i månaden håller sotet borta.
 
R roli skrev:
Varför undra över diverse kemiska medel när det finns fuktigt/blött tidningspapper som sedan doppas i vedaska. Det räcker och löser problemet. 😉
Nu gällde det "Rollons" kommentar att det inte funkat med blött papper och aska.

För mig personligen är det aldrig några problem med papper+aska.

Samt även som jag nämnt tidigare tråden bakpulver blandat med lite vatten och skrubba.
 
T-sprit brukar jag köra med ibland.
 
Svinto å lite vatten.
Klart på 1 min.
Varför krångla till det?
/Estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.