Ska rengöra min altan för första gången och tänkte tvätta med grönsåpa. Men jag googlar och det är 20 bud per tjog på hur och vad man ska göra. Jag tänkte vanlig grumme grönsåpa. Altanen är 2 år byggd av tryckat. Ingen algväxt.
Allt från 1dl per 10 l vatten till 1l såpa per 10 l vatten.
Sopa bort lös smuts, skrubba med såpa. klart.
Sopa bort lös smuts, skrubba med såpa, spola av sen klart.
Spola bort lös smuts med högtryck, sen torka innan såpskrubbning. Inte skölja av.
Spola bort lös smuts med högtryck, sen torka innan såpskrubbning, skölja av.
Spola bort lös smuts med högtryck, inte torka innan såpskrubbning. Inte skölja av.
Spola bort lös smuts med högtryck, inte torka innan såpskrubbning, skölja av.
Dessa är de vanligaste återkommande fraserna, men till det allt mellan noll till litervis med såpa, vissa säger skrubba den blöta rena altanen med ospädd såpa. med/utan eftersköljning.
Det är ju rörigt minst sagt.
Allt från 1dl per 10 l vatten till 1l såpa per 10 l vatten.
Sopa bort lös smuts, skrubba med såpa. klart.
Sopa bort lös smuts, skrubba med såpa, spola av sen klart.
Spola bort lös smuts med högtryck, sen torka innan såpskrubbning. Inte skölja av.
Spola bort lös smuts med högtryck, sen torka innan såpskrubbning, skölja av.
Spola bort lös smuts med högtryck, inte torka innan såpskrubbning. Inte skölja av.
Spola bort lös smuts med högtryck, inte torka innan såpskrubbning, skölja av.
Dessa är de vanligaste återkommande fraserna, men till det allt mellan noll till litervis med såpa, vissa säger skrubba den blöta rena altanen med ospädd såpa. med/utan eftersköljning.
Det är ju rörigt minst sagt.
Hur mycket såpa det går åt när man skurar rent beror bl.a. på hur smutsig trallen är.
Jag brukar numera göra på följande sätt:
sopa bort lös smuts
spruta på överfettad såpa med skumlansen å skura
spola av med trädgårdslangen
spruta på överfettad såpa med skumlansen å stryka ut med skurborste
eventuellt upprepa spruta på överfettad såpa med skumlansen å stryka ut med skurborste
Jag brukar numera göra på följande sätt:
sopa bort lös smuts
spruta på överfettad såpa med skumlansen å skura
spola av med trädgårdslangen
spruta på överfettad såpa med skumlansen å stryka ut med skurborste
eventuellt upprepa spruta på överfettad såpa med skumlansen å stryka ut med skurborste

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Byggahus har gjort ett test gällande såpa.
https://www.byggahus.se/test-sapa-basta-sapan-ett-annat-medel-for-att-tvatta-altan
https://www.byggahus.se/test-sapa-basta-sapan-ett-annat-medel-for-att-tvatta-altan
Beställde trallsåpa nu eller flera års velande och bortförklaringar.
Valet föll på Sunda då deras pris var attraktivt samt att jag ville prova deras luktborttagare i längdpjäxorna. 😇
Återkommer med resultat.
Valet föll på Sunda då deras pris var attraktivt samt att jag ville prova deras luktborttagare i längdpjäxorna. 😇
Återkommer med resultat.
kollade nu och de flesta sds säger att de innehåller såpa 15-30%.J jehr skrev:
De som listats som specifika trallsåpor innehåller några extra saker, ej fett, utan i stort sett 0,1-2,9% med alkalisk avfettning i form av 2-Propylheptanoletoxilat. och vissa trallsåpor har även 0,1-0,5% kaliumhydroxid (även det vanligt i alkalisk avfettning) , titandioxid 5-9%. Gissar det som skiljer grumme mot andra gällande rena trallsåpor och rötskyddet är titandioxiden, men då titandioxid är med på bevakningslistan över ämnen som skall fasas ut pga de är cancerframkallande så kvittar den nog mig iaf.
Har nu skurat med vanlig billigaste ICA--basic såpa, är inte helt torr ännu därför flammig.
Sedan blir det en omgång enligt länken med linoljesåpa. Har två "bara" två tralldäck kvar, men den nya Ryobi multiborsten.
Sedan blir det en omgång enligt länken med linoljesåpa. Har två "bara" två tralldäck kvar, men den nya Ryobi multiborsten.

Logga in
Skapa konto
Jag använder gulsåpa (samma som grönsåpa men utan onödigt grönt färgämne) i ljummet vatten och skurar rent. Sen sköljer jag av. Om det är nog rent så lägger jag på linoljesåpa löst i kallt vatten som får ligga kvar och torka in.
Undvik högtryckssprutning som pressar in vätska i virket och förstör dess fibrer.
Undvik högtryckssprutning som pressar in vätska i virket och förstör dess fibrer.
Kört knäskurning och vattenslang, nu stryker jag ut en efterbehandling av grönsåpa, 1l såpa och 10l vatten. Mjuk borste, ingen högtryck.D datja skrev:Jag använder gulsåpa (samma som grönsåpa men utan onödigt grönt färgämne) i ljummet vatten och skurar rent. Sen sköljer jag av. Om det är nog rent så lägger jag på linoljesåpa löst i kallt vatten som får ligga kvar och torka in.
Låter bra. Jag har en sån där långskaftad borste som heter, kanske, däckborste eller liknande. Men skaffa gärna någon högfettig såpa till slutklämmen.M mattias1343 skrev:
Det viktiga är att du använder såpa från Hälsingland.
Tänk också på att den ska vara lagrad på fat/tunna gjorda på granvirke, minst 3,5 års lagringstid.
Du bör sedan stryka på såpan mot fiberriktningen i träet…
Eller vänta nu, visst är det här paroditråden?
Tänk också på att den ska vara lagrad på fat/tunna gjorda på granvirke, minst 3,5 års lagringstid.
Du bör sedan stryka på såpan mot fiberriktningen i träet…
Eller vänta nu, visst är det här paroditråden?
Idag blev ett tralldäck skurat med Ryobi multiborste och grönsåpa, sedan avspolat.
Sprayade ut en 1,5 L blandning av 1dl linoljesåpa/vatten med tryckspruta och sedan svabbades det med en stor borste på teleskopskaft. Nu får det torka in.
Sprayade ut en 1,5 L blandning av 1dl linoljesåpa/vatten med tryckspruta och sedan svabbades det med en stor borste på teleskopskaft. Nu får det torka in.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"

Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer
Har lagt oändligt med tid och kraft på mitt altangolv genom åren och oavsett vad man gjort så blir trallen lika torr och sprucken.
Du kan dalta med olika såpor från olika delar av landet med olika färger och smaker.
Oavsett vad du gör så kommer den bli torr, sprucken och smutsig igen.
Så lägg inte för mycket tid och pengar för det lönar sig inte.
Du kan dalta med olika såpor från olika delar av landet med olika färger och smaker.
Oavsett vad du gör så kommer den bli torr, sprucken och smutsig igen.
Så lägg inte för mycket tid och pengar för det lönar sig inte.
Jag räknar med ca 20-25 år för trall under bar himmel.
Det jag gjorde idag tog ca 1,5 h enligt tidigare inlägg och 25 kvm.
Sedan brukar det bli 1-2 duschningar med extra linoljesåpvatten varje år, det tar en kvart.
Grönsåpan är ju nästan gratis och linoljesåpan ca 100kr/L.😀
Det jag gjorde idag tog ca 1,5 h enligt tidigare inlägg och 25 kvm.
Sedan brukar det bli 1-2 duschningar med extra linoljesåpvatten varje år, det tar en kvart.
Grönsåpan är ju nästan gratis och linoljesåpan ca 100kr/L.😀
Redigerat: