5 163 läst · 59 svar
5k läst
59 svar
Rekommendera Cat 6a-kabel samt keystones.
När jag drog nät i mitt hus så köpte jag en en trumma av denna kabel. sedan drogs alla kablar till en central patchpanel. har fungerat väldigt bra för mig del satta även en AP på kallvinden. så jag har bra nät i hela huset.
https://www.kjell.com/se/produkter/...ts-solid-utp-natverkskabel-cat.6-305-m-p39865
https://www.kjell.com/se/produkter/...ts-solid-utp-natverkskabel-cat.6-305-m-p39865
Som sagt, jag tror det mesta kommer fungera ypperligt för dina behov.I Islandern skrev:
Det man ev. kan ha i bakhuvudet är väl att det bör vara en Cat5E/Cat6 CU och inte CCA.
Om man vill eliminera ev. spänningsfall och signalförluster
Enligt en kundrecension är Kjells kabel 39865 som länkas i inlägg #47 av typ CCA. Hur stor skillnad det gör på begränsade längder i en hushållsinstallation vågar jag inte svara på.
Deltaco TP-45H och TP-46H har solida ledare, finns t.ex. hos Webhallen och Elbutik.se
Deltaco TP-45H och TP-46H har solida ledare, finns t.ex. hos Webhallen och Elbutik.se
Tack, där lärde jag mig något nytt. Har läst en massa om PoE på Cat 6, att användas eller icke användas. Går de att driva ett par kameror på de utan att gå på 6A?Skogspromenix skrev:
Bra, det var den förstnämnda jag faktiskt hade kollat på en spole om 300m. Vet du vad de var för skillnad på dem?zarkov skrev:
Skillnaden mellan CU och CCA? Rent fysiskt så har CCA (copper-clad aluminium) högre resistans och är känsligare för mekanisk påverkan. Funktionellt har jag ingen aning, jag tvivlar på att det gör jättestor skillnad i en hushållsinstallation med 10-20m långa kablar.I Islandern skrev:
@Skogspromenix kanske vet mer?
Undvik CCA. Köpte sån ovetandes och fick lägga väldigt mycket tid på att felsöka en POE-kamera som bara funkade sporadiskt. Visade sig att jag knäckt en ledare i kabeln när jag drog den genom huset, dvs. glappkontakt. Drog ny kopparkabel och sen dess funkar allt utan problem.
Obs. jag anser inte att jag var hårdhänt med kabeln. CCA verkar vara mycket knsligare än CU.
Obs. jag anser inte att jag var hårdhänt med kabeln. CCA verkar vara mycket knsligare än CU.
Det finns ju massvis med variabler, men gissningsvis är det inga bekymmer alls i ett vanligt hushåll med begränsade kabellängder osv.I Islandern skrev:
Jag har främst erfarenhet från accesspunkter och där har det fungerat även med cat6. CU
Det hänger ju på vilken utrustning och vad den kräver så att säga.zarkov skrev:
Det går ju att räkna på spänningsfall etc om man har alla givna förutsättningar.
Det jag vet med säkerhet är att CCA inte finns med i de europeiska standarder som finns, utan det är ren koppar som kravställs.
Personligen jämför jag det lite med att tex köpa en telefonladdare från Aliexpress vs något godkänt lokalt.
Dvs det fungerar säkert men jag skulle inte lita på vad som utlovas
Jag verkar dragit 5E från kjell och company, använt upp minst en rulle, vet inte om det är samma kabel jag använt hela tiden. Min heter 38899 som artikelnr, undrar om det är CU eller CCA, jag har inte vetat om den skillnaden. Står UTP CAT5E 26AWG 4P TIA/EIA på den. Nån som vet?
Vad tros om Deltaco U/UTP Cat6 riser TP-48NR? När man läser specifikationen så ska den ha 23 AWG ledare av ren koppar samt uppfylla kraven för Cat6 kanal -och komponentsstandarder samt PoE?
Detta är en 305m box, men inser att jag nog behöver det trots allt.
Detta är en 305m box, men inser att jag nog behöver det trots allt.
Verktyget till höger heter LSA/110 och är för s.k 110-plint och LSA (krone) plintMultiMan skrev:
Liknande trådar
-
Shower Niche. LED Light, waterproofing and Certification
Badrum -
Viken app och utrustning rekommenderas för...
Värmepumpar -
Vad rekommenderas för golv i suterrängplan (ej mot yttervägg)?
Golv -
Vilken borrmaskin skulle ni rekommendera?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken hygrometer rekommenderar ni?
Tak & Vind