P paralun skrev:
Var tvungen att läsa på och Direktronik reder ut begreppen.
[länk]
Skärmen ligger ju på kabelparen.
Sen det här med "slim" då.
[länk]
Tack, ja detta med skärmar och jord osv verkar ju bli en del att tänka på. Verkar gott räcka med oskärmat för hemmabruk då.
 
E
I Islandern skrev:
Nej, det kommer jag inte behöva, så med andra ord är 6a eller 7 överflödigt?
Bättre att gå på 6 enbart?
Nu pratar vi ju om framtiden, ska dina kablar ligga i väggen i 50 år och vilka hastigheter kommer behövas då?
Idag hade ju 100 Mbit räckt länge.
 
E El-Löken66 skrev:
Nu pratar vi ju om framtiden, ska dina kablar ligga i väggen i 50 år och vilka hastigheter kommer behövas då?
Idag hade ju 100 Mbit räckt länge.
Ja du är nog nära på det. Har inga planer i närtid på att dra om det, och kan man få 10Gbit på Cat 6, på sträckor under 50m borde de egentligen vara fullgott länge. De ska läggas i Flexrör ändå, så går att byta I värsta fall i framtiden.
 
MultiMan
P paralun skrev:
Jo den stora utmaningen är väl om man vill kontaktera med verktyg eller ej?
Jag blir aldrig sams med mitt kontakteringsverktyg så jag använder numera kontakteringsverktygsfria uttag samt kontakter. Så det valet kan vara viktigt?
Det vanligaste jag sett är att man använder fel verktyg. Det finns två olika sorter och med rätt sort till rätt plint är det inte svårt alls:

zDPkdXP.jpg

Krone till vänster som har inbyggd sax. Minns inte vad den högra heter just nu.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
I Islandern skrev:
Tack, då skrotar jag detta med skärmade kablar direkt! Cat 6 vs 6A då

Det ska förhoppningsvis bli verktygsfri montering.
Jag tyckte att det var enklare med verktyget än med de verktygslösa kontakterna, dock så hade jag köpt billigaste kontakten på Kjell och company. Oklart vad det var för märke på de som krävde verktyg då de följde med huset.
 
I ivp skrev:
Jag tyckte att det var enklare med verktyget än med de verktygslösa kontakterna, dock så hade jag köpt billigaste kontakten på Kjell och company. Oklart vad det var för märke på de som krävde verktyg då de följde med huset.
Jag har egentligen aldrig pillat med nätverkskontakter och tyckte keystones (verktygslösa) verkade smidigt, men de andra går säkert att lära sig med..
 
Med ett vettigt verktyg, som de på bilden ovan, är det absolut inte svårt att kontaktera ett uttag. Däremot kan det vara lite pilligt med kontakter.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
Senaste året har jag installerat nätverk i huset och här är mina lärdommar.

Min nätverksanvändning är främst streamade filmer, telefoner men även att föra över stora filer mellan två datorer (främst drönarfilmer). Men även om jag behöver snabbt nät så kunde jag inte för något i världen motivera 10 gbit och den kostnaden.

Här är mina tankar samt material.

Kabel: Körde cat6 på 300 meter rulle från Kjell! Fungerar jättebra och det är skönt att ha den där rullen när man behöver.

Kontakter: Vanliga verktygskontakter från Kjell det med. Första 5-10 kontakterna är lite pilliga att få till, men nu går det bra!

Uttag: Där det blivit uttag har jag köpt färdiga paket från Bauhaus med Renova. Då medföljer keystone.

Keystone: Köpt random på Amazon som kräver verktyg. Testat verktygslösa men de tar så stor plats och dessutom rätt krångliga.

Flexrör: Vanliga flexrör. MEN! Kör alltid 20 mm minst där jag ska ha två eller fler kablar. Har bara 16 mm där jag vet att det enbart ska vara en kabel.

Skulle det mot all förmodan behövas 10 gbit i framtiden, då får jag väl dra om de kablarna som behöver bytas då.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Senaste året har jag installerat nätverk i huset och här är mina lärdommar.

Min nätverksanvändning är främst streamade filmer, telefoner men även att föra över stora filer mellan två datorer (främst drönarfilmer). Men även om jag behöver snabbt nät så kunde jag inte för något i världen motivera 10 gbit och den kostnaden.

Här är mina tankar samt material.

Kabel: Körde cat6 på 300 meter rulle från Kjell! Fungerar jättebra och det är skönt att ha den där rullen när man behöver.

Kontakter: Vanliga verktygskontakter från Kjell det med. Första 5-10 kontakterna är lite pilliga att få till, men nu går det bra!

Uttag: Där det blivit uttag har jag köpt färdiga paket från Bauhaus med Renova. Då medföljer keystone.

Keystone: Köpt random på Amazon som kräver verktyg. Testat verktygslösa men de tar så stor plats och dessutom rätt krångliga.

Flexrör: Vanliga flexrör. MEN! Kör alltid 20 mm minst där jag ska ha två eller fler kablar. Har bara 16 mm där jag vet att det enbart ska vara en kabel.

Skulle det mot all förmodan behövas 10 gbit i framtiden, då får jag väl dra om de kablarna som behöver bytas då.
Härligt! Tack för dina tankar. Jag har landat ner under eftermiddagen efter att ha tagit till mig alla råd att gå på Cat 6 (vanlig, ej slim) samt köra på Schneider Electric uttag med verktyrslösa keystones. Verkar som en smidig lösning. Jag kommer nog inte i överskådlig framtid kunna motivera högre hastigheter heller.
 
Verktygsfria tycker jag inte funkade bra. Hellre de där man trycker i i en klyka.

Jag har dock övergått till att krimpa en kontakt på kabeln, ha en Keystone med uttag i varje ände att sätta i patchpanelen.

Jag har även kört den lite tunnare kabeln, går att få i flera kablar i ett rör då. Obs att den kräver andra kontakter man lrimpar på.
 
J JohanLun skrev:
Verktygsfria tycker jag inte funkade bra. Hellre de där man trycker i i en klyka.

Jag har dock övergått till att krimpa en kontakt på kabeln, ha en Keystone med uttag i varje ände att sätta i patchpanelen.

Jag har även kört den lite tunnare kabeln, går att få i flera kablar i ett rör då. Obs att den kräver andra kontakter man lrimpar på.
Bra tanke, ska ta med mig det när jag tittar på uttag och Keystones, tack!
 
Val av Flex-slang.

Vilken innediameter kör ni på? Målet hade varit att ha 2 x Cat 6 i dem, men med möjlighet att i framtiden kunna dra nya om standarderna ökas... Är kablarna runt 7mm? 20mm eller 25mm? Ännu grövre?
 
O
I Islandern skrev:
Val av Flex-slang.

Vilken innediameter kör ni på? Målet hade varit att ha 2 x Cat 6 i dem, men med möjlighet att i framtiden kunna dra nya om standarderna ökas... Är kablarna runt 7mm? 20mm eller 25mm? Ännu grövre?
Öppnad vit kabelkanalslåda med elkablar och anslutningar, träbjälke, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har 25 mm i mina ”stammar”. Alltså där jag tror mig kommer dra flest kablar. Nu är det tre kablar i ena stammen och det får nog plats två till.

Så snåla inte!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Jag har 25 mm i mina ”stammar”. Alltså där jag tror mig kommer dra flest kablar. Nu är det tre kablar i ena stammen och det får nog plats två till.

Så snåla inte!
Minst 25mm då! Känner du att om du vill ha grövre kabel i framtiden skulle de gå att dra om, eller verkar de tight ändå?
 
Har faktiskt för mig jag kört cat5e för att den ska vara så tunn som möjligt, men om det inte är befintliga rör utan man drar nytt så är det väl bara biffa med så stor diameter som möjligt.

För egen del så sker stora överföringar mellan enheter på samma skrivbord som går genom en lokal hub. Men det är nog barnens datorer där jag kanske kommer få äta upp att inte dragit rejäl kabel. Men det är iallafall mycket bättre än att köra på wifi.

Så här i efterhand borde jag dragit EN bra kabel upp till övervåningen för att ha en lokal switch med bra kapacitet. Men samtidigt är avstånden så korta att jag tror även cat5e klarar gigabit hastighet?

Många jag känner har en lös kabel eller bara wifi. Så man får sätta det i relation. Men som sagt, bygger man nytt verkar 25, eller flera 16 värt att satsa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.