O
I Islandern skrev:
Minst 25mm då! Känner du att om du vill ha grövre kabel i framtiden skulle de gå att dra om, eller verkar de tight ändå?
Behöver jag fler än 5 kablar får jag dra en slang till!

Ett tag tänkte jag ta och bygga ”stammen” av ett 50 mm kabelrör men jag tyckte både det var fult och lite överdrivet.

Men sen så har jag medvetet valt att bara dra en kabel till vissa rum för att sedan ha en switch där.
 
C
I Islandern skrev:
Val av Flex-slang. Vilken innediameter kör ni på?
Nu varierar ju kabeln en del i dimension, men enligt min åsikt får du normalt "lätt" i 3 cat6-kablar in en 20-slang. I princip lika lätt som 2. I en 16-slang är det dock svårt att få i mer än 1.
 
I Islandern skrev:
Bra tanke, ska ta med mig det när jag tittar på uttag och Keystones, tack!
Jag sällar mig till kören. Har inte gjort många uttag, 4 av varje tror jag. Men de med verktyg gick enkelt och de verktygslösa (Schneider) var besvärliga och tog mycket längre tid.
Nästa gång jag köper uttag blir det inte verktygslösa.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
C
H Hank_Ö skrev:
Nästa gång jag köper uttag blir det inte verktygslösa.
Grejen är väl att alla olika varianter av verktygslösa kontakter är mer eller mindre bra.
Om vi med Schneider menar S-One-kontakterna tycker jag inte heller de är jättebra. Andra tycker jag fungerar mycket bättre.
 
C cpalm skrev:
Grejen är väl att alla olika varianter av verktygslösa kontakter är mer eller mindre bra.
Om vi med Schneider menar S-One-kontakterna tycker jag inte heller de är jättebra. Andra tycker jag fungerar mycket bättre.
Jag kommer inte ihåg vilken modell det var.
Liten sample size - absolut. Finns säkert bra saker också. Men jag chansar inte nästa gång.
 
Fördelen att krimpa på en kontakt är att om man har lite extra kabel och nåt blir fel klipper man bara och börjar om. Men när man väl lyckats så verkar det som att det mycket sällan blir glapp eller slutar funka. De med krone-verktyg eller än värre de verktygslösa har jag upplevt man monterat allt, det funkar och sen bökar man runt lite bland kablarna så blir det glapp igen. Dock, ute vid uttagen är det nog svårare att göra med den metoden.

rj45.jpg
 
J JohanLun skrev:
Fördelen att krimpa på en kontakt är att om man har lite extra kabel och nåt blir fel klipper man bara och börjar om. Men när man väl lyckats så verkar det som att det mycket sällan blir glapp eller slutar funka. De med krone-verktyg eller än värre de verktygslösa har jag upplevt man monterat allt, det funkar och sen bökar man runt lite bland kablarna så blir det glapp igen. Dock, ute vid uttagen är det nog svårare att göra med den metoden.

[bild]
Ja precis, jag behöver hmju egentligen få fast kabeln i vägguttaget, hona, på bästa sätt. Finns de en bra hona/keystone som de behövs verktyg till så ska inte det vara några problem. Ide på någon bra modell?
 
I Islandern skrev:
Ja precis, jag behöver hmju egentligen få fast kabeln i vägguttaget, hona, på bästa sätt. Finns de en bra hona/keystone som de behövs verktyg till så ska inte det vara några problem. Ide på någon bra modell?
Nu svarar.jag lite tvärtom. Detta är en verktygslös kontakt som jag uteslutande (nåja) använder. Vi köper de från Alcadon eller Solar, bet inte om de finns någon annanstans. Väldigt lätta att kontaktera.

En nätverkskabelkontakt (RJ45) i plast, ospärrad, för Ethernet-kablar, genomskinlig med gyllene kontaktpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.solar.se/se-webshop/act...ks-and-couplers/modular-connector/1200221341/
 
  • Gilla
Islandern
  • Laddar…
Jag tror att det mesta kommer fungera och uppfylla dina behov ypperligt.
Då du är inne på framtidssäkring så kan jag dela med mig av några hållpunkter jag förhåller mig till vid nätverksinstallationer;

* 10% av installationen får gå jämte 230v (ex 9m på 90m nätverkskabel
* Skärmad kabel måste ligga 7cm ifrån 230v vid installation på tex kabelstege
* Oskärmad kabel måste ligga 20cm ifrån 230v vid installation på tex kabelstege
* 90m är maxlängd (detta för att kunna ansluta 5m patchkablage i vardera ände.)
* Max 24 kablar i varje bunt för att motverka alien crosstalk


I övrigt förordar jag skärmad cat7 med lite grövre kardeler om man ska köra PoE.

Tror det mesta av detta kommer från den europeiska standarden, det sitter iaf i ryggmärgen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Jag tror att det mesta kommer fungera och uppfylla dina behov ypperligt.
Då du är inne på framtidssäkring så kan jag dela med mig av några hållpunkter jag förhåller mig till vid nätverksinstallationer;

* 10% av installationen får gå jämte 230v (ex 9m på 90m nätverkskabel
* Skärmad kabel måste ligga 7cm ifrån 230v vid installation på tex kabelstege
* Oskärmad kabel måste ligga 20cm ifrån 230v vid installation på tex kabelstege
* 90m är maxlängd (detta för att kunna ansluta 5m patchkablage i vardera ände.)
* Max 24 kablar i varje bunt för att motverka alien crosstalk


I övrigt förordar jag skärmad cat7 med lite grövre kardeler om man ska köra PoE.

Tror det mesta av detta kommer från den europeiska standarden, det sitter iaf i ryggmärgen.
Stort tack för dina tankar, mycket nyttigt att ta med mig. Så egentligen borde jag sneglat åt cat 7 tycker du?
 
P paralun skrev:
Intressant tråd....!

Det uttag jag blev sams med är Biltemas verktygsfria
[länk]
Sen den kontakt jag blev sams med är den här verktygsfria
[länk]

Sen köpte jag ett billigt kroneverktyg (kommer inte ihåg var) men när man sitter med några misslyckade kontakter så tryter tålamodet men man kanske borde "träna" mer?
Jag har fått verktygsfria att funka åxå, men när det trilskas och man gör om för andra eller tredje gången och nån plastplupp går av får man kasta nåt som kostade "ganska mycket". Mot en krimpkontakt som kostar (jag vet inte men gissar) nån krona på amazon...
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har fått verktygsfria att funka åxå, men när det trilskas och man gör om för andra eller tredje gången och nån plastplupp går av får man kasta nåt som kostade "ganska mycket". Mot en krimpkontakt som kostar (jag vet inte men gissar) nån krona på amazon...
När du nämner krimpkontakt, hur ser den ut? Har du möjlighet att länka till en?
 
Notera att det är olika för olika tjocka kablar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.