1 384 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Rekommendation svets + nybörjare.
Sida 1 av 2
Hej!
Vad skulle ni rekommendera för svets om man är nybörjare och ska svetsa saker till trädgården som består av armeringsjärn och lite olika plattjärn?
Främst är det vilken typ av svets som jag undrar över men rekommendationer på exakt modell tas gärna emot oxå.
Vad skulle ni rekommendera för svets om man är nybörjare och ska svetsa saker till trädgården som består av armeringsjärn och lite olika plattjärn?
Främst är det vilken typ av svets som jag undrar över men rekommendationer på exakt modell tas gärna emot oxå.
Till det du vill göra är nog en pinnsvets smidigast. Satsa på en begagnad av ett bra märke som Esab eller Kemppi. Det räcker fint med ca 150 A och en stor fördel med en modernare modell som är liten, fungerar med lång skarvsladd, och kan tas med på plats dit du svetsar.
Jag har svetsat mycket Corten på plats i trädgården med en liten Esab 150 proffsmodell som jag tyvärr inte minns vad den heter 😅
Jag har svetsat mycket Corten på plats i trädgården med en liten Esab 150 proffsmodell som jag tyvärr inte minns vad den heter 😅
Var det en riktig proffsmodell och det var några år sen så var det nog en Caddy Arc 151.nanowire skrev:
Till det du vill göra är nog en pinnsvets smidigast. Satsa på en begagnad av ett bra märke som Esab eller Kemppi. Det räcker fint med ca 150 A och en stor fördel med en modernare modell som är liten, fungerar med lång skarvsladd, och kan tas med på plats dit du svetsar.
Jag har svetsat mycket Corten på plats i trädgården med en liten Esab 150 proffsmodell som jag tyvärr inte minns vad den heter 😅
https://duab.se/garage-verkstad/sve...sar/esab-invertersvets-caddy-arc-151i-a33-kit
Numer ersatt av ESAB Rogue ES Pro.
Var det en ESAB Buddy Arc 145 så skulle jag inte kalla det för en proffsmaskin.
För att det du säger om den långa förlängningssladden skall vara helt sant så skall svetsen ha PFC och det är långt ifrån självklart att alla små invertrar har det även om dom är i princip nya.
Du skall ha antingen en lite 1-fas pinnsvets eller en liten 1-fas MIG/MAG som du utomhus och med god ventilation använder med självskyddande tråd utan gas.
Fördelen med pinnsvetsen är att du kan svetsa olika sorters pinnar och olika material, relativt billiga pinnar och det finns i olika diametrar beroende på hur tjockt material, och hur mycket effekt du behöver. En annan fördel är att svetsen är lite billigare än en MIG/MAG.
En för- eller nackdel, beroende på hur man ser det är att det inte finns så mycket att ställa in…. det betyder samtidigt att man inte direkt kan skruva bort sig i nån större omfattning.
Nackdelen är att det är ett ”trubbigt” verktyg, ej lämpat för tunnare material. Svårt att tända exakt där man vill svets och ännu svårare att återtända en redan påbörjad pinne, speciellt med lite mer budgetbetonade svetsmaskiner och bättre, mer höghållfasta pinnar. Pinnen är också rätt lång så din styrande hand hamnar långt från smältan och det är vingligt, lite av en vanesak men att stryka eller knacka igång en tjurig pinne är inte självklart. Svetshandtaget är också konstant aktivt, det svetsar alltså alltid på sluten krets till skillnad mot en MIG/MAG som inte är aktiv om man inte trycker in knappen.
Fördelen med MIG/MAG är att det är ”titta och tryck”. Tråden matas ut genom handtaget med en matarmotor. Du ställer in en matningshastighet och en spänning (lite förenklat, det finns mer att skruva på). Många svetsar har idag en synergi där man tex ställer in en materialtjocklek där svetsen givet en trådtjocklek ställer in sig i ett rekommenderat fönster. Detta kan dock gå till överdrift och göra mer skada än nytta tycker jag om panelen är enkel. Bäst funkar det på svetsar med en skärm där man grafiskt fattar vad som händer, det är dock en bra hjälp vid inställning.
Nackdelen är att tråden är rätt dyr, åtminstone om man skall ha en som fungerar bra. Svetsröken från just den typen av tråd är allt annat än hälsokost och man skall ta det på allvar, endast användas utomhus. Man skall absolut satsa på en svets med gasventil så man kan komplettera med solidtråd och gas om man har ambitionen att svetsa inomhus. Som jag ser det blir det alltid lite sämre svetsar med denna metod än med en korrekt utförd pinnsvets men kanske lite enklare under vissa förutsättningar.
Fördelen med pinnsvetsen är att du kan svetsa olika sorters pinnar och olika material, relativt billiga pinnar och det finns i olika diametrar beroende på hur tjockt material, och hur mycket effekt du behöver. En annan fördel är att svetsen är lite billigare än en MIG/MAG.
En för- eller nackdel, beroende på hur man ser det är att det inte finns så mycket att ställa in…. det betyder samtidigt att man inte direkt kan skruva bort sig i nån större omfattning.
Nackdelen är att det är ett ”trubbigt” verktyg, ej lämpat för tunnare material. Svårt att tända exakt där man vill svets och ännu svårare att återtända en redan påbörjad pinne, speciellt med lite mer budgetbetonade svetsmaskiner och bättre, mer höghållfasta pinnar. Pinnen är också rätt lång så din styrande hand hamnar långt från smältan och det är vingligt, lite av en vanesak men att stryka eller knacka igång en tjurig pinne är inte självklart. Svetshandtaget är också konstant aktivt, det svetsar alltså alltid på sluten krets till skillnad mot en MIG/MAG som inte är aktiv om man inte trycker in knappen.
Fördelen med MIG/MAG är att det är ”titta och tryck”. Tråden matas ut genom handtaget med en matarmotor. Du ställer in en matningshastighet och en spänning (lite förenklat, det finns mer att skruva på). Många svetsar har idag en synergi där man tex ställer in en materialtjocklek där svetsen givet en trådtjocklek ställer in sig i ett rekommenderat fönster. Detta kan dock gå till överdrift och göra mer skada än nytta tycker jag om panelen är enkel. Bäst funkar det på svetsar med en skärm där man grafiskt fattar vad som händer, det är dock en bra hjälp vid inställning.
Nackdelen är att tråden är rätt dyr, åtminstone om man skall ha en som fungerar bra. Svetsröken från just den typen av tråd är allt annat än hälsokost och man skall ta det på allvar, endast användas utomhus. Man skall absolut satsa på en svets med gasventil så man kan komplettera med solidtråd och gas om man har ambitionen att svetsa inomhus. Som jag ser det blir det alltid lite sämre svetsar med denna metod än med en korrekt utförd pinnsvets men kanske lite enklare under vissa förutsättningar.
Esab rogue är en trevlig svets, går man på 150in så får man den för låga 4999 på jula.F fsn skrev:Var det en riktig proffsmodell och det var några år sen så var det nog en Caddy Arc 151.
[länk]
Numer ersatt av ESAB Rogue ES Pro.
Var det en ESAB Buddy Arc 145 så skulle jag inte kalla det för en proffsmaskin.
För att det du säger om den långa förlängningssladden skall vara helt sant så skall svetsen ha PFC och det är långt ifrån självklart att alla små invertrar har det även om dom är i princip nya.
Kör med 180in på jobbet och det enda negativa jag kan komma på är att man måste ha fjärr om man vill justera strömmen medans man svetsar då den inte ändrar strömmen under svetsning om man vrider på ratten.
Det är klart roligare att svetsa med en modern och bra mma svets speciellt om man är nybörjare.
När det kommer till mig/mag så har jag inte provat några budget grejer på länge, om man inte tycker esab rebel 215 är budget med sina 22 000kr men den är trevlig.
Esab caddy mig är ett bra val om man finner en gammal lagermaskin eller lätt beggad, dock är deras slangpaket dåliga och tråden nyper ganska lätt i dom så man får vara lite försiktig med dom.
Kemppi EKA 200 år en bra sticksvets (pinnsvets) som brukar gå att komma över begagnad för småpengar.
Själv älskar jag min 200 ampere Unitor likriktare. Tillverkad i Stavern i Norge någon gång på 60-talet. På sin tid kostade de en förmögenhet och användes av de verkligt krävande proffsen.
Jag betalade 90 euro för min för 20 år sedan och för några år sedan köpte jag en likadan svets till att ha i reserv för 50 euro. Nackdelen är vikten som torde ligga någonstans kring 150 kilo.
Sticksvetsar (pinnsvetsar) tänkta för hobbybruk skall man undvika. De är mycket svåra att svetsa med. Bara de duktigaste proffsen klarar av att svetsa med dem. Medan vi hemmapulare behöver en bra svets om det skall bli till någonting.
Själv älskar jag min 200 ampere Unitor likriktare. Tillverkad i Stavern i Norge någon gång på 60-talet. På sin tid kostade de en förmögenhet och användes av de verkligt krävande proffsen.
Jag betalade 90 euro för min för 20 år sedan och för några år sedan köpte jag en likadan svets till att ha i reserv för 50 euro. Nackdelen är vikten som torde ligga någonstans kring 150 kilo.
Sticksvetsar (pinnsvetsar) tänkta för hobbybruk skall man undvika. De är mycket svåra att svetsa med. Bara de duktigaste proffsen klarar av att svetsa med dem. Medan vi hemmapulare behöver en bra svets om det skall bli till någonting.
Ja, jag har en själv en Rogue ES250i men det är en 3-fas.L Lutte skrev:Esab rogue är en trevlig svets, går man på 150in så får man den för låga 4999 på jula.
Kör med 180in på jobbet och det enda negativa jag kan komma på är att man måste ha fjärr om man vill justera strömmen medans man svetsar då den inte ändrar strömmen under svetsning om man vrider på ratten.
Det är klart roligare att svetsa med en modern och bra mma svets speciellt om man är nybörjare.
När det kommer till mig/mag så har jag inte provat några budget grejer på länge, om man inte tycker esab rebel 215 är budget med sina 22 000kr men den är trevlig.
Esab caddy mig är ett bra val om man finner en gammal lagermaskin eller lätt beggad, dock är deras slangpaket dåliga och tråden nyper ganska lätt i dom så man får vara lite försiktig med dom.
Det är lite skillnad på Rogue Pro och de som säljs på Jula. En skillnad är väl att Pro har högre tomgångsspänning och har PFC.
Det är relativt vanligt att tråden nyper i munstycket på MIG-setsar när man kör FCAW självskyddande om det var det du menade. Det är ingen gas som kyler och det blir lite trångt och nyper även om man gjort som man skall och vänt på polerna, man får hålla koll på utsticket.
Min far impulsköpte en ESAB Caddy Mig 160A på kampanj för många år sen och bytte ut sin klumpiga LKA180. Den är inte svetsad mycket men jag tycker verkligen inte att det är nåt fel på slangpaketet eller att det nyper men jag har bara svetsat den med gas. Det man kan ha synpunkter på är att det är fast slangpaket och att det är lite klen motor på matarverket. Jag har provat en hel del små 1-fas MIG/MAG 160-215A från ledande tillverkare och utan att vara svetsbegåvad nog för att ha täckning för det så tycker jag att det skiljer rätt mycket i trådknuff, speciellt i starten jämfört med större svetsar på i princip alla småsvetsar. Det stör mig faktiskt lite men funkar utmärkt för hobbybruk.
Såg inte att det var vanliga, men du har helt rätt i det du säger! Tror jag köpte min 180i pro för 5500kr på kampanj i lokala proffsbutiken så klart prisvärd är den.F fsn skrev:Ja, jag har en själv en Rogue ES250i men det är en 3-fas.
Det är lite skillnad på Rogue Pro och de som säljs på Jula. En skillnad är väl att Pro har högre tomgångsspänning och har PFC.
Det är relativt vanligt att tråden nyper i munstycket på MIG-setsar när man kör FCAW självskyddande om det var det du menade. Det är ingen gas som kyler och det blir lite trångt och nyper även om man gjort som man skall och vänt på polerna, man får hålla koll på utsticket.
Min far impulsköpte en ESAB Caddy Mig 160A på kampanj för många år sen och bytte ut sin klumpiga LKA180. Den är inte svetsad mycket men jag tycker verkligen inte att det är nåt fel på slangpaketet eller att det nyper men jag har bara svetsat den med gas. Det man kan ha synpunkter på är att det är fast slangpaket och att det är lite klen motor på matarverket. Jag har provat en hel del små 1-fas MIG/MAG 160-215A från ledande tillverkare och utan att vara svetsbegåvad nog för att ha täckning för det så tycker jag att det skiljer rätt mycket i trådknuff, speciellt i starten jämfört med större svetsar på i princip alla småsvetsar. Det stör mig faktiskt lite men funkar utmärkt för hobbybruk.
Tycker dom nyper tråden med vanlig solidtråd, slangpaketet får inte ha mycket böj på sig är min erfarenhet, antingen är dom känsligare eller så är det så pass dålig kvalite på trådledaren att dom nöts så fort och blir känsliga fort.
Det kan ju vara som du säger att det är klena matarverk som gör det, har faktiskt ingen koll då jag svetsar alldeles för lite och är lite för lite påläst och intresserad, men det är min erfarenhet av rätt många år i industrin.
Men dom är klart prisvärda för hobbygrejer om man ska få ihop några bitar hemma I garaget.
Nu kommer jag väl svära i kyrkan har jag en känsla av, men ...
Jag som total nybörjare som aldrig sett en svets i verkligheten köpte en Parkside MIG på Lidl, och den fungerar faktiskt riktigt bra till de enkla grejer jag gör. Klarar upp till 3 mm material enligt specen. Går säkert att köra tjockare också, men jag har inte testat. Bytte till en annan tråd än medföljande och en riktigt mask.
Helt apropå att hålla sig utomhus med fluxtråd!
Jag som total nybörjare som aldrig sett en svets i verkligheten köpte en Parkside MIG på Lidl, och den fungerar faktiskt riktigt bra till de enkla grejer jag gör. Klarar upp till 3 mm material enligt specen. Går säkert att köra tjockare också, men jag har inte testat. Bytte till en annan tråd än medföljande och en riktigt mask.
Helt apropå att hålla sig utomhus med fluxtråd!
Du är inne på rätt spår.... du svor inte i kyrkan men du bajsade i dopfunten. Jag är väl milt skadad åt andra hållet men de som försöker hävda att det fungerar på tex Youtube säger inte sanningen eller har extremt begränsade svetskunskaper, din bifogade filmlänk säger väl allt... vet inte en skillnaden mellan MIG och MAG (som båda är med gas) men står där och berättar för alla vad som gäller. Sen har jag obducerat säkert +40 olika svetsar och bland dessa ingår en självdöd från Lidl. Som utvecklare och konstruktör av den typen av utrustning så tar jag mig friheten att hävda att det förekommer konstruktioner som är långt ifrån robusta, kylbehovet inte är uppfyllt, tolkningen av standard när det kommer till uppenbara säkerhetsdetaljer är minst sagt dynamisk och det finns uppenbart personfarliga lösningar. Vissa är bättre och andra sämre, Parkside var långt ner på den nedre halvan. Men visst, det kommer att spraka och bli nåt och för många funkar det. Önskar bara att dessa nån gång fick prova riktiga grejer.Bart skrev:
Nu kommer jag väl svära i kyrkan har jag en känsla av, men ...
Jag som total nybörjare som aldrig sett en svets i verkligheten köpte en Parkside MIG på Lidl, och den fungerar faktiskt riktigt bra till de enkla grejer jag gör. Klarar upp till 3 mm material enligt specen. Går säkert att köra tjockare också, men jag har inte testat. Bytte till en annan tråd än medföljande och en riktigt mask.
Helt apropå att hålla sig utomhus med fluxtråd!
[media]
Redigerat:
Den typen av svetsar börjar generellt på 100kg och uppåt. Det finns precis noll reservdelar att få tag på och vanligtvis kräver dom att du bor i en kraftstation för att de skall fungera. Det är en sak om man har skiten sen innan och håller liv i den men inget jag skulle rekommendera nån att köpa.H heimlaga skrev:Kemppi EKA 200 år en bra sticksvets (pinnsvets) som brukar gå att komma över begagnad för småpengar.
Själv älskar jag min 200 ampere Unitor likriktare. Tillverkad i Stavern i Norge någon gång på 60-talet. På sin tid kostade de en förmögenhet och användes av de verkligt krävande proffsen.
Jag betalade 90 euro för min för 20 år sedan och för några år sedan köpte jag en likadan svets till att ha i reserv för 50 euro. Nackdelen är vikten som torde ligga någonstans kring 150 kilo.
Sticksvetsar (pinnsvetsar) tänkta för hobbybruk skall man undvika. De är mycket svåra att svetsa med. Bara de duktigaste proffsen klarar av att svetsa med dem. Medan vi hemmapulare behöver en bra svets om det skall bli till någonting.
Stämmer bra, en Caddy arc 151 är det jag har.F fsn skrev:Var det en riktig proffsmodell och det var några år sen så var det nog en Caddy Arc 151.
[länk]
Numer ersatt av ESAB Rogue ES Pro.
Var det en ESAB Buddy Arc 145 så skulle jag inte kalla det för en proffsmaskin.
För att det du säger om den långa förlängningssladden skall vara helt sant så skall svetsen ha PFC och det är långt ifrån självklart att alla små invertrar har det även om dom är i princip nya.
Ha ha, vi får hoppas att den flyter så det är lätt att få upp ut dopfunten 😄F fsn skrev:Du är inne på rätt spår.... du svor inte i kyrkan men du bajsade i dopfunten. Jag är väl milt skadad åt andra hållet men de som försöker hävda att det fungerar på tex Youtube säger inte sanningen eller har extremt begränsade svetskunskaper, din bifogade filmlänk säger väl allt... vet inte en skillnaden mellan MIG och MAG (som båda är med gas) men står där och berättar för alla vad som gäller. Sen har jag obducerat säkert +40 olika svetsar och bland dessa ingår en självdöd från Lidl. Som utvecklare och konstruktör av den typen av utrustning så tar jag mig friheten att hävda att det förekommer konstruktioner som är långt ifrån robusta, kylbehovet inte är uppfyllt, tolkningen av standard när det kommer till uppenbara säkerhetsdetaljer är minst sagt dynamisk och det finns uppenbart personfarliga lösningar. Vissa är bättre och andra sämre, Parkside var långt ner på den nedre halvan. Men visst, det kommer att spraka och bli nåt och för många funkar det. Önskar bara att dessa nån gång fick prova riktiga grejer.
Nu är ju jag som sagt total nybörjare med stort N när det gäller svetsning och metallarbete. Så jag har ju inget att jämföra med. Troligen skulle inte jag heller kunna gå tillbaka till min lilla Parkside om jag fick möjligheten att arbeta lite med proffsmaskin. Men för de få svetsningar jag gör per år har den varit tillräcklig hittills. Sen är det fortfarande så att det är gubben bakom styret och inte verktyget som är begränsningen än så länge.
16 ampere trefas 400 volt. Det fungerar både med min Unitor och till grannens Kemppi EKA 200F fsn skrev:
Det börjar bli få som är så omoderna att de inte har trefasanslutning till allmänna elnätet på 400 volt. Jag trodde faktiskt att det inte längre gick att få tvåfasanslutningar på 127 volt men tydligen har du det ännu?
Har man inte elanslutning eller en bra generator får man nöja sig med att välla i kolässjan på gammalt vis.
Original likriktardioderna till min Unitor är faktiskt litet svåra och dyra att få tag på eftersom de numera endast specialtillverkas för amerikanska flygvapnet men det var inga svårigheter att ersätta dem med moderna billiga standarddioder som vi köpte på nätet och anpassade till den gamla diodbryggan.
Övriga delar finns att köpa som standarddelar. Lindningarna är remsor av kopparplåt med mellanlägg av isoleringspapper och båda de materialen finns att köpa. Strömbrytaren har exakt samma monteringsmått och egenskaper som en modern motsvarighet som går att beställa från Tyskland. Kondensatorer och övriga elektronikkomponenter är standarddelar. Kedjan som ställer in strömstyrkan går att ersätta med gamla sortens litet bredare cykelked som går att köpa hos välförsedda cykelhandlare. Kablar och jordklämma och svetshandtag är standarddelar som finns på hyllan i varje svetsaffär som säljer till industrin. Gummilisten som håller fast skalan för strömstyrkan är den samma som finns kring rutorna på många traktorhytter och går att köpa var som helst. Själva skalan är av plexiglas och man kan sätta dit markeringar med sprittusch eller rista in dem. Skruvarna som ställer in strömstyrkan och muttrarna de löper i går att tillverka om man har metallsvarv.
På Kemppi EKA 200 är det original potentiometern som kan vara svår att hitta men det finns potentiometrar som säljs billigt som standardkomponenter och som bör gå att anpassa utan större problem. Likriktardioderna och den övriga elektroniken är standardkomponenter som finns i varje någorlunda välförsedd elektronikaffär. Kablar och handtag och jordklämma är standarddelar.
Jag förstår inte vad du svamlar om?
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Sågklinga för laminat
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon