Hej,
Köpte 2 bänkskivor från Ballingslöv. När vi tog emot bänkskivorna kollade vi noga emballaget och allt såg bra ut. Eftersom att vi ville förvara bänkskivorna inomhus och ännu inte fått resten av köket packade vi inte heller av emballaget direkt. Lång historia kort.. när vi väl skulle få bänkskivorna på plats upptäckte vi märken/skador på bänkskivorna och reklamerade till säljaren (skivorna är ej monterade).
På ena bänkskivan finns någonting under yttersta ytskicket vilket är rätt uppenbart ett fabriksfel, men även två andra märken som inte går att få bort.
På andra skivan har kanten fått en skada, något som vi när vi kollade noggrant även kunde känna utanpå frigoliten som satt som skydd. Känns som att den möjligen ställts ner hårt på något då den levererades stående på högkant i lastbilen men det är bara min spekulation.
Vid reklamation ville företaget först inte godkänna någon av reklamationerna då reklamationen inte skedde inom 8 dagar. Senare gick de med på att ersätta en av bänkskivorna. Den andra menar dom har stått fuktigt och svällt.. helt orimligt då den stått orörd inomhus i vårt uppvärmda hem, intill den andra bänkskivan dessutom.
Jag börjar bli rätt irriterad över att de inte godkänner reklamationen då vi enligt konsumentköpslagen har reklamerat inom skälig tid (4 veckor). Vad har jag för rättigheter? Förstår att bevisbördan om att vi skulle orsakat skadan ligger på företaget men hur ska de kunna göra detta och hur bör vi agera?
Tacksam för hjälp!
Bifogar bilder. På sista bilderna försöker jag få med att det bucklar innåt där undersidan på bänkskivan nu buktar ut. Där de menar att det är fuktskadat..
Köpte 2 bänkskivor från Ballingslöv. När vi tog emot bänkskivorna kollade vi noga emballaget och allt såg bra ut. Eftersom att vi ville förvara bänkskivorna inomhus och ännu inte fått resten av köket packade vi inte heller av emballaget direkt. Lång historia kort.. när vi väl skulle få bänkskivorna på plats upptäckte vi märken/skador på bänkskivorna och reklamerade till säljaren (skivorna är ej monterade).
På ena bänkskivan finns någonting under yttersta ytskicket vilket är rätt uppenbart ett fabriksfel, men även två andra märken som inte går att få bort.
På andra skivan har kanten fått en skada, något som vi när vi kollade noggrant även kunde känna utanpå frigoliten som satt som skydd. Känns som att den möjligen ställts ner hårt på något då den levererades stående på högkant i lastbilen men det är bara min spekulation.
Vid reklamation ville företaget först inte godkänna någon av reklamationerna då reklamationen inte skedde inom 8 dagar. Senare gick de med på att ersätta en av bänkskivorna. Den andra menar dom har stått fuktigt och svällt.. helt orimligt då den stått orörd inomhus i vårt uppvärmda hem, intill den andra bänkskivan dessutom.
Jag börjar bli rätt irriterad över att de inte godkänner reklamationen då vi enligt konsumentköpslagen har reklamerat inom skälig tid (4 veckor). Vad har jag för rättigheter? Förstår att bevisbördan om att vi skulle orsakat skadan ligger på företaget men hur ska de kunna göra detta och hur bör vi agera?
Tacksam för hjälp!
Bifogar bilder. På sista bilderna försöker jag få med att det bucklar innåt där undersidan på bänkskivan nu buktar ut. Där de menar att det är fuktskadat..
Det är säljarens problem att påvisa att felen inte fanns vid överlämnandet.
Du har rätt till reparation, omleverans eller till att häva köpet. Mer info finns en bit ner på https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumentkoplagen-konsument/
Om det är så att du handlat på kredit, tex avbetalning eller kreditkort, gäller även konsumentkreditlagen och då kan du ställa samma krav på kreditgivaren än på säljaren.
Du har rätt till reparation, omleverans eller till att häva köpet. Mer info finns en bit ner på https://www.konsumentverket.se/lagar/konsumentkoplagen-konsument/
Om det är så att du handlat på kredit, tex avbetalning eller kreditkort, gäller även konsumentkreditlagen och då kan du ställa samma krav på kreditgivaren än på säljaren.
Tack för svar! Det är så jag uppfattat det också, att bevisbördan ligger på säljaren. Hur brukar detta vanligtvis gå till? Hur ska en sådan bevisning gå till i praktiken?S Svante Svenson skrev:Det är säljarens problem att påvisa att felen inte fanns vid överlämnandet.
Du har rätt till reparation, omleverans eller till att häva köpet. Mer info finns en bit ner på [länk]
Om det är så att du handlat på kredit, tex avbetalning eller kreditkort, gäller även konsumentkreditlagen och då kan du ställa samma krav på kreditgivaren än på säljaren.
Vi betalar av köket direkt utan låg och har endast betalat 30% i handpenning hittills. Jag gissar på att jag kan hålla inne med den summan av betalningen som motsvarar priset för bänkskivorna.
Vi har beställt köket genom en butik som säljer bla ballingslöv och säljaren skickar vår reklamation till leverantören. Om leverantören skulle totalt vägra att ge oss nya bänkskivor, vad har då säljaren för ansvar?
Din reklamation är mot säljaren och inte leverantör/tillverkare. Så skit i vad leverantör/tillverkare säger. Det är säljaren som är din motpart.G Grundochgla skrev:Tack för svar! Det är så jag uppfattat det också, att bevisbördan ligger på säljaren. Hur brukar detta vanligtvis gå till? Hur ska en sådan bevisning gå till i praktiken?
Vi betalar av köket direkt utan låg och har endast betalat 30% i handpenning hittills. Jag gissar på att jag kan hålla inne med den summan av betalningen som motsvarar priset för bänkskivorna.
Vi har beställt köket genom en butik som säljer bla ballingslöv och säljaren skickar vår reklamation till leverantören. Om leverantören skulle totalt vägra att ge oss nya bänkskivor, vad har då säljaren för ansvar?
Intressant, då blir jag ännu mer osäker på hur jag ska gå vidare. Det svar jag fått av vår säljare, återförsäljare av bla Ballingslöv är följande;D Dkvist skrev:
”Vi har fått tillbaka uttalande från fabrik - som ej var vad vi hoppas på.
Ingen av bänkskivorna gick genom som reklamation.
Jag har varit i kontakt med leverantör angående beslutet på nytt - och fick idag genom reklamation på bänkskivan med vask - mot att ni själva tar kostnad med att byta dom 🙂.
"Jeg har i mellemtiden undersøgt med leverandøren om der er tale om en fejl i produktet i forbindelse med mærkerne bagved vasken.
De har godkendt dette som en reklamation, og jeg vil derfor gerne tilbyde en ny plade B / vaske plade, med forbehold for i selv står for monteringen."
När det gäller bänkskivan på köksö - blir den inte godkänt som reklamation.
Svar nedanför:
"Spånskivan har utsatts för fukt medan den har väntat på att bli monterad, och därför börjar nu spånskivan svälla.
Detta är en av anledningarna till att vi kräver att panelerna måste installeras/skador rapporteras inom 8 dagar, just för att undvika att detta händer."
Der føler et stykke papir med til ordren, med en masse QR koder til vores forskellige montage videoer.
På dette stykke papir står der at der skal monteres inden for 8 dage, og det samme gøres der på montagevideoen.
Det blir svårt att motbevisa detta - då skivorna har stått en god stund innan montage.
Vill ni lägga en ny beställning på köksö eller behåller ni den ni har så länge? ”
Jag tycker de hela låter väldigt konstigt att en köksplanerare/säljare då skulle leverera bänkskivor som ska installeras inom 8 dagar och resten av köket (skåp osv) levereras först 8 dagar senare…
Har försökt nå säljaren på telefon idag och lämnat meddelande om att jag vill bli uppringd ändå skickar hon detta mail istället för att ringa… börjar kännas som att hon försöker dribbla bort mig.
Men då ska ja helt skita i var leverantören (ballingslöv) säger, det är säljaren som jag reklamerar till och hur hon i sin tur löser problemet är ointressant för mig?
Det är bättre att på alla plan ta allt skriftligt än muntligt över telefon.G Grundochgla skrev:Intressant, då blir jag ännu mer osäker på hur jag ska gå vidare. Det svar jag fått av vår säljare, återförsäljare av bla Ballingslöv är följande;
”Vi har fått tillbaka uttalande från fabrik - som ej var vad vi hoppas på.
Ingen av bänkskivorna gick genom som reklamation.
Jag har varit i kontakt med leverantör angående beslutet på nytt - och fick idag genom reklamation på bänkskivan med vask - mot att ni själva tar kostnad med att byta dom 🙂.
"Jeg har i mellemtiden undersøgt med leverandøren om der er tale om en fejl i produktet i forbindelse med mærkerne bagved vasken.
De har godkendt dette som en reklamation, og jeg vil derfor gerne tilbyde en ny plade B / vaske plade, med forbehold for i selv står for monteringen."
När det gäller bänkskivan på köksö - blir den inte godkänt som reklamation.
Svar nedanför:
"Spånskivan har utsatts för fukt medan den har väntat på att bli monterad, och därför börjar nu spånskivan svälla.
Detta är en av anledningarna till att vi kräver att panelerna måste installeras/skador rapporteras inom 8 dagar, just för att undvika att detta händer."
Der føler et stykke papir med til ordren, med en masse QR koder til vores forskellige montage videoer.
På dette stykke papir står der at der skal monteres inden for 8 dage, og det samme gøres der på montagevideoen.
Det blir svårt att motbevisa detta - då skivorna har stått en god stund innan montage.
Vill ni lägga en ny beställning på köksö eller behåller ni den ni har så länge? ”
Jag tycker de hela låter väldigt konstigt att en köksplanerare/säljare då skulle leverera bänkskivor som ska installeras inom 8 dagar och resten av köket (skåp osv) levereras först 8 dagar senare…
Har försökt nå säljaren på telefon idag och lämnat meddelande om att jag vill bli uppringd ändå skickar hon detta mail istället för att ringa… börjar kännas som att hon försöker dribbla bort mig.
Men då ska ja helt skita i var leverantören (ballingslöv) säger, det är säljaren som jag reklamerar till och hur hon i sin tur löser problemet är ointressant för mig?
Om du inte har koll på Konsumentköplagen 2022:260 så är det läge att läsa genom denna. Inte speciellt lång och förvånansvärt snäll formulerad för att vanliga dödliga ska kunna följa tråden.
Klicka här för att svara