970 läst · 30 svar
970 läst
30 svar
Regulator bad/tvättstuga trasig?
När du har förbikopplat regulator så ska fläkten gå med full hastighet. Du skriver att den går "på lågvarv", vad exakt betyder det?S skvadron skrev:
Kanske är fläktmotor eller kondensator defekt.
Om motorn bara brummar och inte roterar så kan det vara kondensatorfel.
Bryt spänningen och kolla grejorna. Rotera på fläkten och känn att den löper lätt och utan missljud.
Dessa fläktmotorer är normalt hållbara, lagerfel och defekt kondensator är fel som kan uppstå efter 20-30 års drift.
Bryt spänningen och kolla grejorna. Rotera på fläkten och känn att den löper lätt och utan missljud.
Dessa fläktmotorer är normalt hållbara, lagerfel och defekt kondensator är fel som kan uppstå efter 20-30 års drift.
Så, då är den nedmonterad och isärtagen, tycker den snurrar på bra utan några missljud, dock som sagt inte på full effekt.
Hur mäter man/vet man om kondensator är trasig/dålig?
@etompau du skrev att om det bara brummar och inte snurrar, så kan det vara kondensatorfel. Men i detta fall snurrar den på som sagt??
Hur mäter man/vet man om kondensator är trasig/dålig?
@etompau du skrev att om det bara brummar och inte snurrar, så kan det vara kondensatorfel. Men i detta fall snurrar den på som sagt??
Nähäpp😞
Funkade när jag testade att koppla in på skarvsladd för att provköra i morse, nu när jag monterat tillbaka så fungerar det inte...
Om jag kopplar förbi och kör endast svart & brun går fläkten för fullt.
Är det så att den gamla, OCH den nyköpta varvtalsregulatorn är defekta?
Den nya varvtalsregulatorn är inköpt på Clas Ohlson, läste i en annan tråd att det var en på forumet som fått en defekt vid inköp??
Suck...
Funkade när jag testade att koppla in på skarvsladd för att provköra i morse, nu när jag monterat tillbaka så fungerar det inte...
Om jag kopplar förbi och kör endast svart & brun går fläkten för fullt.
Är det så att den gamla, OCH den nyköpta varvtalsregulatorn är defekta?
Den nya varvtalsregulatorn är inköpt på Clas Ohlson, läste i en annan tråd att det var en på forumet som fått en defekt vid inköp??
Suck...
Hur kopplade du in den?
Jag funderar på om svart tråd är fas och orange tråd är tändtråd, det ska egentligen inte ha någon betydelse men prova att växla.
Prova även att flytta från "tilde+pil" till "pil ut" för att se om det gör någon skillnad.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar på om svart tråd är fas och orange tråd är tändtråd, det ska egentligen inte ha någon betydelse men prova att växla.
Prova även att flytta från "tilde+pil" till "pil ut" för att se om det gör någon skillnad.
Ingen skillnad förutom att "tpil ut" blir/fungerar som strömbrytare.Demmpa skrev:
Går inte att reglera hastighet via "ratten"...
Jag misstänker att den nya regulatorn som köpt på Classe är defekt, ska åka dit och byta och hoppas på bättre tur.
Var som sagt en som köpt likadan och den var defekt, bytte och då funka det!