14 946 läst · 65 svar
15k läst
65 svar
Regler för elinstallationer i badrum
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Jaha man har ändrat reglerna för område 0, 1 och 2 också och lagt på en centimeter. Eftersom jag inte har tillgång till regelboken så utgick jag från informationen i ditt första inlägg och utgick att man bara skapat en "oklassad del" som omger hela badrummet på 6 cm djup och sedan hade 0, 1 och 2 kvar sina 5 cm.Bo.Siltberg skrev:
Precis. Det är en stor skillnad från det och "inte KAN vara öppna".Bo.Siltberg skrev:
Men det är väldigt bra att utgåva 4 av installationsreglerna har bringat klarhet i var gränsen går. Att stängda dörrar anses vara avgränsande för områderna, dvs det behöver inte vara vikdörrar inåt som blockerar åtkomst till blandaren, bara dörrarna är täta och är gjorda för att vara stängda när man duschar.
Så det innebär att områdesbestämmelserna (utanför duschdörrarna) kan idag "skippas" i princip bara det är dusch med dörr.
Jag misstänker att detta är varför man ändrat så Område 2 numera kräver fast ansluten tvättmaskin, genom att lätta på reglerna för dusch med dörr (inkluderat dusch med kar & dörr), så kan man "äntligen" göra så stickproppsansluten tvättmaskin inte får ställas intill badkar.
Eftersom område 2 även är intill ett badkar med dusch, och där blir det lika mycket vattenbegjutning o skvätt som en "vanlig dusch med draperi".
Jag misstänker även att om det är ett badkar med dörr typ sådant här:
så är det inget område 2 utanför.
Vilket gör det möjligt att "uppgradera" ett äldre badrum med badkar och tvätt, så att tvättmaskin får stå vid badkaret. Genom att helt enkelt installera paneler o dörrar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Exakt hur man ska bedöma det där med dörrar som kan vara öppna får man nog bara svar på i domstol. Man förutsätter som sagt normal användning, vilket torde innefatta normal intelligens hos användaren.
Skärpning av område 2 har dock andra skäl. Jag vet inte vilka. Vill du försöka förstå motiven bakom reglerna, så försök göra en riskanalys - gör en övning i att gå igenom alla faktorer.
De börjar med allt som är speciellt med badrum, kroppens kontaktyta och badrummets eventuella utsatta delar och främmande ledande delar.
Vilka felsituationer kan inträffa i ett badrum, alltså lite mer än bara att TM blir strömförande. Är det skillnad på om man står i duschen eller ligger i badet och tar i en strömförande TM? Vi har även det klassiska mordvapnet hårtork i badet.
Detta ställer man mot vilka skyddsåtgärder som är möjliga, JFB, kompletterande skyddsutjämning, ...
Sedan ska man försöka förstå skillnaderna mellan apparater i de olika områdena och skillnaden i de skydd som krävs. Varför skiljer sig reglerna mellan dusch med och utan kar? Är det personskydd eller apparatskydd man talar om?
Det ska bli intressant att se om du kommer fram till något som direkt motiverar de regler som finns.
Skärpning av område 2 har dock andra skäl. Jag vet inte vilka. Vill du försöka förstå motiven bakom reglerna, så försök göra en riskanalys - gör en övning i att gå igenom alla faktorer.
De börjar med allt som är speciellt med badrum, kroppens kontaktyta och badrummets eventuella utsatta delar och främmande ledande delar.
Vilka felsituationer kan inträffa i ett badrum, alltså lite mer än bara att TM blir strömförande. Är det skillnad på om man står i duschen eller ligger i badet och tar i en strömförande TM? Vi har även det klassiska mordvapnet hårtork i badet.
Detta ställer man mot vilka skyddsåtgärder som är möjliga, JFB, kompletterande skyddsutjämning, ...
Sedan ska man försöka förstå skillnaderna mellan apparater i de olika områdena och skillnaden i de skydd som krävs. Varför skiljer sig reglerna mellan dusch med och utan kar? Är det personskydd eller apparatskydd man talar om?
Det ska bli intressant att se om du kommer fram till något som direkt motiverar de regler som finns.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Jag tänker tvärtom (att TM blir strömförande pga vatten, än att den är strömförande från början), att vattenskvätt som tränger in, säg mellan en plastknapp och plastpanelen, kommer i kontakt med ett relä som bryter 230v på styrkortet, varefter vattnet blir strömförande (eftersom det är plastpanel bryter varken JFB lr säkring eftersom ingen kontakt med skyddsjord finns), och sedan tar man i panelen med fuktiga händer som stöd för att resa sig ur badkaret = livsfara, och då är det fråga om JFB bryter tillräckligt snabbt.Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker personskydd.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte man tänker sig armlängd egentligen (ta hårtorken in i duschen - vem gör det? är ju bara korkat!), som du tidigare skrivit i trådar m.m.
Utan slanglängd. Dvs när en dusch saknar dörrar, finns det egentligen ingen gräns var "duschen slutar", man kan stå var som helst där slangen räcker och duscha, och det vore inte "felaktigt användande av duschen" att inte stå precis intill kloss blandaren - alla duschar ju olika (hur långt ifrån blandaren är normalt att duscha? ingen kan svara pånden frågan egentligen?), och därför går då område 1+0 - 120cm slanglängd. (man har väl räknat på att en normal duschslang är ca 1m lång).
Att en dusch utan kar inte har ett Område 2 utanför 120cm gränsen med ytterligare 60cm (för att skydda mot vattenskvätt) tror jag är av två skäl: Det är ändå lite opraktiskt att duscha med fullt utsträckt slang, så man tänker sig slangen som en fjäder typ, dvs man förväntar sig inte att någon duschar med fullt utsträckt slang + att det skulle bli opraktiskt att bygga badrum om inte elprylar fick befinna sig närmare än ca 2 meter från duschblandaren.
Så man har kompromissat helt enkelt.
Finns kar (badkar eller duschkar), då finns det ju en gräns var duschen slutar, och var man ska stå (för normalt intelligenta).
Finns dörrar - samma där, då förstår normalt intelligenta att man duschar innanför dörrarna och inte utanför. Då finns det sas en "mental gräns" var duschen slutar, o var man ska stå, precis som om duschen hade kar.
Område 2 är då var det kan förekomma vattenstänk och skvätt, därav att dörrförsedda duschar saknar Område 2.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 493 inlägg
Alltså, jag menade, återkom om en månad eller så med sin riskanalys
Mycket bra artikel
Har jag tolkat det helt rätt om jag tänker att det är ok att placera en handdukstork (IPX4) som på bilden?
Då kan man även ta bort badkaret utan att det blir problem, eller hur?
Blandaren sitter på samma vägg som toaletten och det kommer stå en fast glasvägg antingen på badkarskanten eller på golvet precis vid sidan av. Skulle kunna sätta handdukstorken där men vill helst inte ha handduken hängande så nära toaletten
(Måttet är mellan väggytorna på ritningen, pipen på blandaren sticker ut 167mm från vägg)
Har jag tolkat det helt rätt om jag tänker att det är ok att placera en handdukstork (IPX4) som på bilden?
Då kan man även ta bort badkaret utan att det blir problem, eller hur?
Blandaren sitter på samma vägg som toaletten och det kommer stå en fast glasvägg antingen på badkarskanten eller på golvet precis vid sidan av. Skulle kunna sätta handdukstorken där men vill helst inte ha handduken hängande så nära toaletten
(Måttet är mellan väggytorna på ritningen, pipen på blandaren sticker ut 167mm från vägg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-3
Enligt Bild A2 hamnar du i område 2 med badkar inblandat. Utan badkar är det oklassat 1200mm från duschen.
I område 2 får du ha diverse elutrustning men INTE 230V uttag. Så monterar du den fast eller sätter uttaget mer än 2250mm upp eller mer än 600mm utanför badkarskanten är det ju ok.
Enligt Bild A2 hamnar du i område 2 med badkar inblandat. Utan badkar är det oklassat 1200mm från duschen.
I område 2 får du ha diverse elutrustning men INTE 230V uttag. Så monterar du den fast eller sätter uttaget mer än 2250mm upp eller mer än 600mm utanför badkarskanten är det ju ok.
Liknande trådar
-
Skärpta regler för egen brunn
Vatten & Avlopp -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Kan sunt förnuft vinna över lagar och regler?
Bygglov -
Vilka regler gäller för majbrasan?
Artikelkommentarer -
Vilka regler gäller för ett flyttbart trädäck vid stranden?
Tomter