I utgåva 4 av elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som utkom i Maj i år (2023) så har en del större ändringar gjorts för badrum som man behöver vara medveten om.
  • Badrum kan nu finnas utomhus, dvs reglerna gäller även utomhus för varaktigt placerade badkar eller dusch, inklusive mobila tillämpningar, t ex husvagnar, villavagnar och duschcontainrar.
  • Samtidigt har nu efterlängtade regler för när ett badrum tar slut införts. Badrum är nu avgränsade till
    • 3 meters höjd ö.g
    • 4 meter horisontellt från den fasta vattenblandaren för badkaret eller duschen,
    • 6 cm in i väggar, golv och tak inom ovanstående utrymme. Man har alltså lagt på 1 cm till den gamla kraven! Jag undrar vad den centimetern kommer ifrån.
  • Avståndsregler horisontellt utgår nu från ett fast duschhuvud eller en fast vattenblandare. Ordet fast fanns inte i föregående regler. Oklart om det innebär några ändringar mot förut. Men det vore orimligt ifall det numera skulle handla om hur långt man når med duschslangen.
    • Reglerna för när ett badrum upphör utgår endast från blandaren. Kanske är det så att det är blandaren man ska utgå ifrån när man har en duschslang med rörligt duschhuvud? Men jag ser inte att det tillför något.
  • För område 1 nämner man nu TM som exempel på en tillåten apparat.
  • För område 2 krävs nu fast anslutning. Japp, inga fler TM med stickpropp i område 2.
  • Dörrar till duschutrymmen som är avsedda att vara stängda vid duschning avgränsar område 0. Se figuren för vad som avses.
Teknisk ritning av duschområden, öppna och stängda dörrar, fast duschkran, zonindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
Ska ni inte lägga till valet; "Ja, jag dog" ?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I utgåva 4 av elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som utkom i Maj i år (2023) så har en del större ändringar gjorts för badrum som man behöver vara medveten om.
  • Badrum kan nu finnas utomhus, dvs reglerna gäller även utomhus för varaktigt placerade badkar eller dusch, inklusive mobila tillämpningar, t ex husvagnar, villavagnar och duschcontainrar.
  • Samtidigt har nu efterlängtade regler för när ett badrum tar slut införts. Badrum är nu avgränsade till
    • 3 meters höjd ö.g
    • 4 meter horisontellt från den fasta vattenblandaren för badkaret eller duschen,
    • 6 cm in i väggar, golv och tak inom ovanstående utrymme. Man har alltså lagt på 1 cm till den gamla kraven! Jag undrar vad den centimetern kommer ifrån.
  • Avståndsregler horisontellt utgår nu från ett fast duschhuvud eller en fast vattenblandare. Ordet fast fanns inte i föregående regler. Oklart om det innebär några ändringar mot förut. Men det vore orimligt ifall det numera skulle handla om hur långt man når med duschslangen.
    • Reglerna för när ett badrum upphör utgår endast från blandaren. Kanske är det så att det är blandaren man ska utgå ifrån när man har en duschslang med rörligt duschhuvud? Men jag ser inte att det tillför något.
  • För område 1 nämner man nu TM som exempel på en tillåten apparat.
  • För område 2 krävs nu fast anslutning. Japp, inga fler TM med stickpropp i område 2.
  • Dörrar till duschutrymmen som är avsedda att vara stängda vid duschning avgränsar område 0. Se figuren för vad som avses.
[bild]
Område 2 syns inte?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I utgåva 4 av elinstallationsreglerna SS 436 40 00 som utkom i Maj i år (2023) så har en del större ändringar gjorts för badrum som man behöver vara medveten om.
  • Badrum kan nu finnas utomhus, dvs reglerna gäller även utomhus för varaktigt placerade badkar eller dusch, inklusive mobila tillämpningar, t ex husvagnar, villavagnar och duschcontainrar.
  • Samtidigt har nu efterlängtade regler för när ett badrum tar slut införts. Badrum är nu avgränsade till
    • 3 meters höjd ö.g
    • 4 meter horisontellt från den fasta vattenblandaren för badkaret eller duschen,
    • 6 cm in i väggar, golv och tak inom ovanstående utrymme. Man har alltså lagt på 1 cm till den gamla kraven! Jag undrar vad den centimetern kommer ifrån.
  • Avståndsregler horisontellt utgår nu från ett fast duschhuvud eller en fast vattenblandare. Ordet fast fanns inte i föregående regler. Oklart om det innebär några ändringar mot förut. Men det vore orimligt ifall det numera skulle handla om hur långt man når med duschslangen.
    • Reglerna för när ett badrum upphör utgår endast från blandaren. Kanske är det så att det är blandaren man ska utgå ifrån när man har en duschslang med rörligt duschhuvud? Men jag ser inte att det tillför något.
  • För område 1 nämner man nu TM som exempel på en tillåten apparat.
  • För område 2 krävs nu fast anslutning. Japp, inga fler TM med stickpropp i område 2.
  • Dörrar till duschutrymmen som är avsedda att vara stängda vid duschning avgränsar område 0. Se figuren för vad som avses.
[bild]
Hej Bo,

satt och läste - det tog ett tag - allt material som du har tagit fram i denna tråd och i https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-4

Några reflektioner med referens till skissen i ditt inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-elinstallationer-i-badrum.327006/post-5426554 ovan:
Eftersom område 2 enligt de gamla reglerna för dusch utan kar inte fanns, utan område 1 sträckte sig ända fram till oklassat område, så antar jag att oklassat område börjar precis utanför duschväggarna i skissen?

Med samma resonemang kan man då placera en TM i det oklassade området straxt utanför duschväggarna, och det utan krav på 1 dm fundament? Vidare så är skärpningen till fast anslutning av TM i område 2 utan betydelse i fallet med duschväggar eftersom den avser ett område som öht inte finns enligt definitionerna? Och vidare ännu ett steg, eftersom området är oklassat så duger tom en så lågt klassad TM som IP2X? Hmm... Känns inte som om de har skärpt reglerna precis, eller kanske snarare som att de har tänkt om vad gäller synen på hur väl duschväggar anses avskärma.

Tänker jag helt fel?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tolkar det som du. Utanför dessa duschdörrar är det oklassat område. Texten säger att "Duschdörrar som är avsedda att vara stängda vid användning av duschen" avgränsat område 1, alltså i läge C i bilden.

TM kan alltså placeras utanför om det är lämpligt. IP-klassen ska dock bedömas som vanligt efter hur blött eller fuktigt det är på platsen. Men om duschdörrarna och ventilationen fungerar så ska det vara torrt.

Jag reagerade också på att detta kändes lite svajigt. Ett krav som framgår men inte tydligt är att dörrarna ska vara täta mot golvet, dvs inget vatten får rinna ut. Och hur brukar det se ut utanför liknande duschdörrar hos folk? Jag tror nog att det i praktiken är tillräckligt torrt. Så det är kanske, hör och häpna, en regel i tiden, bara 20 år för sent...

Område 2 finns ju kvar och är lika utsatt som tidigare. Så där finns en skärpning, om än marginell.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett fall som inte är exemplifierat är om man som i 701.10 enbart har EN dörr, säg den undre på bilden. Får man då ha en brytare på väggen bakom denna då avståndet då det blir oklassat? Tänker mig den gula linjen som avståndet i figur 701.9. Duschdörren är ju avsedd att vara stängd vid duschning, även om den inte skapar en helt innesluten kabin som i 701.10. Bör ju då fungera som en fast vägg istället. Skulle tro att många har något som ser ut som 701.9 men med en rak glasdörr istället för väggen P, för att kunna vika undan när inte duschen används, eller för att förenkla passage.

Illustration av duschområde med öppningsbara dörrar, användningsområden och fast duschhuvud position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning, badrumslayout, fast vägg, duschområde med säkerhetsavstånd, bågformad minsta zonindikering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar det som du. Utanför dessa duschdörrar är det oklassat område. Texten säger att "Duschdörrar som är avsedda att vara stängda vid användning av duschen" avgränsat område 1, alltså i läge C i bilden.

TM kan alltså placeras utanför om det är lämpligt. IP-klassen ska dock bedömas som vanligt efter hur blött eller fuktigt det är på platsen. Men om duschdörrarna och ventilationen fungerar så ska det vara torrt.

Jag reagerade också på att detta kändes lite svajigt. Ett krav som framgår men inte tydligt är att dörrarna ska vara täta mot golvet, dvs inget vatten får rinna ut. Och hur brukar det se ut utanför liknande duschdörrar hos folk? Jag tror nog att det i praktiken är tillräckligt torrt. Så det är kanske, hör och häpna, en regel i tiden, bara 20 år för sent...

Område 2 finns ju kvar och är lika utsatt som tidigare. Så där finns en skärpning, om än marginell.
Var är område 2? Syns inte på skissen.
 
K karlmb skrev:
Var är område 2? Syns inte på skissen.
Tror inte det finns i detta fall med dusch utan kar och med duschväggar. Område 0 och 1 övergår utanför duschväggarna direkt i oklassat område.
 
R rådmottagare skrev:
Tror inte det finns i detta fall med dusch utan kar och med duschväggar. Område 0 och 1 övergår utanför duschväggarna direkt i oklassat område.
2 är nere i badkaret?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar det som du. Utanför dessa duschdörrar är det oklassat område. Texten säger att "Duschdörrar som är avsedda att vara stängda vid användning av duschen" avgränsat område 1, alltså i läge C i bilden.
....
Område 2 finns ju kvar och är lika utsatt som tidigare. Så där finns en skärpning, om än marginell.
Om 0 och 1 nu avgränsas av duschdörrar, så att det blir oklassat utanför duschen, vad gäller då en duschkabin med dörrar avsedda att vara stängda vid duschning?

Då får duschkabin plötsligt ett område 2, 60cm runtom, trots att det i "vatten & fuktighetsavseende" är bättre med duschkabin då en duschkabin är i praktiken helt tät.

Eller gäller numera "område 2" enbart för öppna badkar utan dörrar?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
En duschkabin är en produkt så elinstallationsreglerna duckar för dem. De kan i princip placeras i ett vardagsrum om tillverkaren medger det.

I gamla föreskrifter så antog man dock outtalat någon form av område utanför en kabin. Denna regel finns med i artikeln.

Vad som gäller in mina ögon är att man vid normal duschning inte når fram till ett uttag, och inte heller sprutar vatten över allting i badrummet. Ett villkor för att det ska bli oklassat område utanför dörrarna jag hört från experter är att duschdörrarna ska öppnas inåt så att man helt enkelt inte kommer åt duschhandtaget med dörrarna "öppna".

Men om dörrarna öppnas utåt eller åt sidorna och används så vid dusch så gäller ovillkorligen område 2 utanför en duschkabin, eller 120 cm, runt duschdörren om så behövs, fram till ett uttag för duschar utan kar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En duschkabin är en produkt så elinstallationsreglerna duckar för dem
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar det som du. Utanför dessa duschdörrar är det oklassat område. Texten säger att "Duschdörrar som är avsedda att vara stängda vid användning av duschen" avgränsat område 1, alltså i läge C i bilden.
nej nu pratar vi inte om sådana där "lyxkabiner" med massa elinstallationer, lampor o allt i som är CE-märkta elprodukter.
Syftade nu på en vanlig, bonna-kabin, VVS-kabin med kar och dörrar. En sådan omfattas av elinstallationsreglerna precis som ett badkar. Ett badkar är ju också en produkt.

Men frågan är om de nya reglerna har skrivit om en sådan duschkabin.
Och nu frågade jag om de nya reglerna, inte de gamla.

Där man helt enkelt har sagt att för duschar med tättslutande dörrar så gäller område 1 bara innanför duschdörrarna (right, om jag tolkar din ritning rätt), även om dörrarna kan öppnas utåt, och sedan inget område 2 utanför.

Därför ställer jag mig frågande, vad som gäller för *KAR* med tättslutande dörrar som öppnas åt sidan.
Man kan väl knappats luckrat upp reglerna för vanliga duschar såpass att tvättmaskin får placeras kloss an mot en vanlig dusch, men inte mot en duschkabin som är helt BOMTÄT?

För det finns ju också 2 typer av duschkabiner:
Antingen duschkabiner med tättslutande dörrar som är avsedda att vara stängda under duschning.
Och duschkabiner med draperilösning eller liknande.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
  • 6 cm in i väggar, golv och tak inom ovanstående utrymme. Man har alltså lagt på 1 cm till den gamla kraven! Jag undrar vad den centimetern kommer ifrån.
Man har inte lagt på någon cm. 5 cm gäller för områdesreglerna (område 0, område 1 och område 2).
Nu när man definerar regler för var ett badrum anses sluta, så måste man ju innesluta området. Så 1 cm är ju helt utmärkt.
Området mellan 5cm (i ett dusch/badområde, dvs område 0, 1 eller 2) och 6cm utgörs således av:
1cm oklassat badrumsområde.
I oklassat utrymme är det således 6cm av oklassat badrum in i väggarna.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
  • Avståndsregler horisontellt utgår nu från ett fast duschhuvud eller en fast vattenblandare. Ordet fast fanns inte i föregående regler. Oklart om det innebär några ändringar mot förut.
Ett fast duschhuvud måste ses med tanke på att en del duschar har blandare inbyggd i väggen.
Dvs du har bara en kran utstickande i väggen och själva blandarventilen sitter typ några centimeter in bakom väggen bakom kaklet.

Då måste man räkna från något annat, och då blir det duschhuvudet. Saknas både fast duschhuvud och fast vattenblandare, så misstänker jag att man i så fall utgår från var ett fast duschhuvud hade varit placerat om ett sådant fanns.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett krav som framgår men inte tydligt är att dörrarna ska vara täta mot golvet, dvs inget vatten får rinna ut.
Så som de hade löst det i min gamla lägenhet, var att de hade gjort fallet (mot avloppet) så det startade lite "utanför" duschen.
Så även om man spolade utav bara helvete inne i duschen kom inte en enda droppe utanför duschområdet (där fallet började) trots ca 5mm glipa under duschdörrarna, eftersom allt vatten som hamnade utanför duschdörrarna genom glipan, rann ovillkorligen in igen i duschen pga fallet.
 
Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:
En sådan omfattas av elinstallationsreglerna precis som ett badkar.
I den mån kabinen har en påverkan på dessa regler ja. Kabinen har också egna instruktioner. Beroende på hur dörrarna är utförda kan man klassa området utanför på olika sätt.
S sebastiannielsen skrev:
Men frågan är om de nya reglerna har skrivit om en sådan duschkabin.
Nej.
S sebastiannielsen skrev:
Där man helt enkelt har sagt att för duschar med tättslutande dörrar så gäller område 1 bara innanför duschdörrarna (right, om jag tolkar din ritning rätt), även om dörrarna kan öppnas utåt, och sedan inget område 2 utanför.
Reglerna ger inga detaljer. Duschar utan kar har inte område 2. Bilden säger att område 0 och 1 råder innanför dörrarna. Därmed råder oklassat område utanför. Detta under förutsättning att dörrarna är täta och att duschen inte kan användas med öppna dörrar.
S sebastiannielsen skrev:
Man har inte lagt på någon cm. 5 cm gäller för områdesreglerna (område 0, område 1 och område 2).
Jo det har man.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta under förutsättning att dörrarna är täta och att duschen inte kan användas med öppna dörrar.
Var fick du "inte kan användas med öppna dörrar" från?
Enligt bilden du länkade så gäller inte det längre:

719920-00b5d07afcc7e4c43d587a94642c4d38.jpg

Läge A anger ju tydligt att duschen KAN användas med öppna dörrar.
Såvida det på bilden inte finns en interlock så att duschen slutar fungera om dörrarna står i läge A..

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det har man.
Nej?

Gamla reglerna:
Område 0: går 5 cm in i väggarna
Område 1: går 5 cm in i väggarna
Område 2: går 5 cm in i väggarna
Oklassad del: Går inte in i väggarna alls, begränsas av badrummets utbredning och slutar tvärt vid väggen

Nya reglerna:
Område 0: går 5 cm in i väggarna
Område 1: går 5 cm in i väggarna
Område 2: går 5 cm in i väggarna
Oklassad del: går 6 cm in i väggarna.

Man har altså skapat så att det oklassade området (dvs "badrum") nu har en egen områdesdefinition definerat av avstånd som innesluter område 0, 1 och 2.
 
S sebastiannielsen skrev:
Var fick du "inte kan användas med öppna dörrar" från?
Vår gamle nestor och siste riktige direktör för ESV William Persäter.
Dagens regler använder lydelsen "avsedd att vara stängda" men andemeningen är ju densamma.
Reglerna förutsätter alltså att dörrarna inte står vidöppna när man duschar, ok?
S sebastiannielsen skrev:
Nya reglerna:
Område 0: går 5 cm in i väggarna
Område 1: går 5 cm in i väggarna
Område 2: går 5 cm in i väggarna
Oklassad del: går 6 cm in i väggarna.
Text om dolt ledningssystem för väggar, krav på djup, hänvisning till figur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.