113 802 läst · 958 svar
114k läst
958 svar
Regeringen håller pressträff om elpriser kl 8:15
Det är inte vad som står på regeringens pressrelease.N Nalleman64 skrev:
https://www.regeringen.se/pressmedd...iljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 595 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 595 inlägg
Vilket tycker du själv låter mest sannolikt? Har svårt att tro att Expressen skulle sprida en direkt felaktig information. Fast man vet ju aldrig förstås...S Staffan-N skrev:Det finns olika tolkningar beroende på källa
I början på presskonferensen gavs denna bild och de stora medierna skriver så (trappan BÖRJAR vid 2000kWh)
I det skrivna pressmeddelandet på regeringens hemsida så framgår det att trappan SLUTAR vid 2000kWh.
Så beroende på hur arg man vill vara på regeringen så kan man välja sin egna tolkning
Expressens återgivning hoppas jag verkligen inte stämmer. Ska vi som snålade på allt i december och eldade, ställde ner temperatur osv och hamnade <2000kWh istället för mer normala 2000-2500kWh bli utan? Tack för det liksom.N Nalleman64 skrev:Bara den som har en förbrukning över 2000 kWh per månad december-februari får alltså del av stödet (max 2000:- per månad). Den som ligger under 2000 kWh (kanske p.g.a. sparsamhet kombinerat med att man investerat i ny teknik) får inget alls. Hade känts mycket mera rättvist med den norska modellen med en reducerad elskatt för alla. Fast att dela ut bidrag och vara emot sänkta skatter har ju alltid varit sittande regerings melodi.
Från Expressen:
SÅ SKA ELPRISKOMPENSATIONEN FUNKA
- De elkunder som använder över 2 000 kilowattimmar el per månad ska kunna få ekonomisk kompensation. I praktiken handlar det om villa- och småhusägare som har eluppvärmda hus.
- Det handlar om 2 000 kronor per månad under december-februari, alltså totalt 6 000 kronor.
- Hushållen ska inte behöva ansöka om pengarna. I stället ska utformningen av stödet utvecklas i samråd med elnätsbolagen, myndigheter och riksdagen, enligt regeringen.
- När stödet betalas ut är oklart – först kommer det att ske samtal mellan de berörda aktörerna.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 595 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 595 inlägg
Alltså är Expressens info fel. Om så - böjer jag mitt huvud och ber om förlåtelse.M MrDizzy skrev:
SÅ SKA ELPRISKOMPENSATIONEN FUNKA
- De elkunder som använder över 2 000 kilowattimmar el per månad ska kunna få ekonomisk kompensation. I praktiken handlar det om villa- och småhusägare som har eluppvärmda hus.
- Det handlar om 2 000 kronor per månad under december-februari, alltså totalt 6 000 kronor.
- Hushållen ska inte behöva ansöka om pengarna. I stället ska utformningen av stödet utvecklas i samråd med elnätsbolagen, myndigheter och riksdagen, enligt regeringen.
- När stödet betalas ut är oklart – först kommer det att ske samtal mellan de berörda aktörerna.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 595 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 595 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 595 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 595 inlägg
Efter att ha läst på länken MrDizzy delgav oss låter det som om Expressen är ute och cyklar och då förtjänar regeringen ingen kritik på den här punkten. Rätt skall vara rätt.
Hur stora pengar i kompensation det handlar om i slutändan blir intressant att se.
Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen - Regeringen.se
Hur stora pengar i kompensation det handlar om i slutändan blir intressant att se.
Sex miljarder i elpriskompensation till hushållen - Regeringen.se
Expressen förmedlade sanningsenligt det som sades muntligt. Med det är i konflikt med Regeringens pressrelease i textform.N Nalleman64 skrev:
Jag hoppas att det är den skrivna pressreleasen som gäller, för det känns rättvisast.
Nej, det gör de inte. Vad som sas finns tillgängligt på regeringens hemsida.S Staffan-N skrev:
"När hushållen får pengar är inte klart utan det beror på dialogen med elnätbolagen, riksdagen och myndigheterna, enligt Mikael Damberg.
”Vi har ett par månader på oss innan vi har ett tydligt svar.”"
Jag skulle gärna vilja höra hur dialogen med elnätbolagen ser ut. Förstår inte vad dom har med saken att göra vad gäller bidraget.
”Vi har ett par månader på oss innan vi har ett tydligt svar.”"
Jag skulle gärna vilja höra hur dialogen med elnätbolagen ser ut. Förstår inte vad dom har med saken att göra vad gäller bidraget.