Kan det inte vara så att dom var extremt otydliga och att ersättningen är 1kr/kWh upp till 2000kWh och där det finns ett maxtak vilket i praktiken innebär att "hushåll som kommer upp i 2000kWh får 2000:- per månad".

Man får ju tänka på att kompetensen hos regeringen är inte så hög, och då blir det ju svårt att förmedla korrekta uppgifter på ett enkelt sätt om man inte ens vet vad man pratar om.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Vad menar du?
Bidrag gäller småhus med eller utan reglering på värmesystem?

Förstår inte om du menar att en villa med fjärrvärme och pool/spa/elbil har rätt till bidrag eller inte? och kan framförallt inte förstå hur någon ska veta hur uppvärmningen sker.
Nej, det är inte rimligt att ta fram uppgifter på vilken uppvärmning ett småhus har även om det går.

Därför kommer en nedre gräns på förbrukning gälla för att få stöd, dvs man antar att de som ligger under denna förbrukning (december-februari) inte har eluppvärmning.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Omöjligt är det ju inte, att samköra register som tex. bilregistret är ju enkelt, men att åka runt och titta om folk har uppvärmd utomhuspool är svårare ...
Och om man har en elbil, men inte använder den för att man arbetar hemifrån, skall man då inte få ersättning? Det finns ingen märkning av elektronerna, ju mer man försöker göra "micro management", desto mer fel blir det. Som vanligt i skattesystemet helt enkelt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Kan det inte vara så att dom var extremt otydliga och att ersättningen är 1kr/kWh upp till 2000kWh och där det finns ett maxtak vilket i praktiken innebär att "hushåll som kommer upp i 2000kWh får 2000:- per månad".
Jo, men de pratade om en ”trappa”, men den kan nog försvinna när de tänkt färdigt. Oavsett kommer de med högst förbrukning (upp till 2000 kWh/mån) få högst ersättning i reda pengar.
 
N
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Finansministern och energiminstern har kallat till pressträff om elpriserna kl 8:15. Ska även vi svenskar få lättnader?

Här kan du följa den: [media]
Bara den som har en förbrukning över 2000 kWh per månad december-februari får alltså del av stödet (max 2000:- per månad). Den som ligger under 2000 kWh (kanske p.g.a. sparsamhet kombinerat med att man investerat i ny teknik) får inget alls. Hade känts mycket mera rättvist med den norska modellen med en reducerad elskatt för alla. Fast att dela ut bidrag och vara emot sänkta skatter har ju alltid varit sittande regerings melodi.

Från Expressen:

SÅ SKA ELPRISKOMPENSATIONEN FUNKA
- De elkunder som använder över 2 000 kilowattimmar el per månad ska kunna få ekonomisk kompensation. I praktiken handlar det om villa- och småhusägare som har eluppvärmda hus.

- Det handlar om 2 000 kronor per månad under december-februari, alltså totalt 6 000 kronor.

- Hushållen ska inte behöva ansöka om pengarna. I stället ska utformningen av stödet utvecklas i samråd med elnätsbolagen, myndigheter och riksdagen, enligt regeringen.

- När stödet betalas ut är oklart – först kommer det att ske samtal mellan de berörda aktörerna.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nej, det är inte rimligt att ta fram uppgifter på vilken uppvärmning ett småhus har även om det går.

Därför kommer en nedre gräns på förbrukning gälla för att få stöd, dvs man antar att de som ligger under denna förbrukning (december-februari) inte har eluppvärmning.
precis vad jag försökt påpeka.

men nej det är inte möjligt att ta fram uppgifterna heller. Ex kan en fastighet värmas med både vedpanna/kamin trots att elvärme är installerat.
 
Så på 1700kwh 0kr bidrag räkning 2700kr. och ställer jag in FLVP på elpatron och höjer värmen en vecka i januari då jag landar på 2100kwh så får jag ca 1200kr i elräkning. Likaså, de som laddar elbil kommer lätt över 2000kwh i en villa.

Av alla dumma förslag måste detta vara någonstans i toppen efter millenieskiftet.
 
  • Gilla
Trälupop och 3 till
  • Laddar…
N
M Move105 skrev:
Så på 1700kwh 0kr bidrag räkning 2700kr. och ställer jag in FLVP på elpatron och höjer värmen en vecka i januari då jag landar på 2100kwh så får jag ca 1200kr i elräkning. Likaså, de som laddar elbil kommer lätt över 2000kwh i en villa.

Av alla dumma förslag måste detta vara någonstans i toppen efter millenieskiftet.
Instämmer! Knappast ett förslag som uppmuntrar till att spara el!
 
Får se hur den slutgiltiga ersättningen kommer att bli
Men det känns lite som
"oj, jag finner inte av 2000kWh i Jan utan har bara 1900, bäst jag slår på 2kW elelementet jag hittade på jula för 200:- så jag kommer upp i de 2000" de sista dagarna i Jan.

Kanske inte riktigt vad som var menat .... och vi får som sagt se hur förslaget blir utformat
 
M Move105 skrev:
Så på 1700kwh 0kr bidrag räkning 2700kr. och ställer jag in FLVP på elpatron och höjer värmen en vecka i januari då jag landar på 2100kwh så får jag ca 1200kr i elräkning. Likaså, de som laddar elbil kommer lätt över 2000kwh i en villa.
FEL.
Av alla dumma förslag måste detta vara någonstans i toppen efter millenieskiftet.
 
M Move105 skrev:
Så på 1700kwh 0kr bidrag räkning 2700kr. och ställer jag in FLVP på elpatron och höjer värmen en vecka i januari då jag landar på 2100kwh så får jag ca 1200kr i elräkning. Likaså, de som laddar elbil kommer lätt över 2000kwh i en villa.

Av alla dumma förslag måste detta vara någonstans i toppen efter millenieskiftet.
Nu har iallafall regeringen erkänt att elpriserna är orimliga vilket gör att alla får möjligheten att bestrida den oskäliga delen av sina fakturor med hänvisning till dagens presskonferens.
 
N Nalleman64 skrev:
Bara den som har en förbrukning över 2000 kWh per månad december-februari får alltså del av stödet (max 2000:- per månad). Den som ligger under 2000 kWh (kanske p.g.a. sparsamhet kombinerat med att man investerat i ny teknik) får inget alls. Hade känts mycket mera rättvist med den norska modellen med en reducerad elskatt för alla. Fast att dela ut bidrag och vara emot sänkta skatter har ju alltid varit sittande regerings melodi.

Från Expressen:

SÅ SKA ELPRISKOMPENSATIONEN FUNKA
- De elkunder som använder över 2 000 kilowattimmar el per månad ska kunna få ekonomisk kompensation. I praktiken handlar det om villa- och småhusägare som har eluppvärmda hus.

- Det handlar om 2 000 kronor per månad under december-februari, alltså totalt 6 000 kronor.

- Hushållen ska inte behöva ansöka om pengarna. I stället ska utformningen av stödet utvecklas i samråd med elnätsbolagen, myndigheter och riksdagen, enligt regeringen.

- När stödet betalas ut är oklart – först kommer det att ske samtal mellan de berörda aktörerna.
Det finns olika tolkningar beroende på källa :D
I början på presskonferensen gavs denna bild och de stora medierna skriver så (trappan BÖRJAR vid 2000kWh)
I det skrivna pressmeddelandet på regeringens hemsida så framgår det att trappan SLUTAR vid 2000kWh.

Så beroende på hur arg man vill vara på regeringen så kan man välja sin egna tolkning :D
 
  • Gilla
  • Haha
pergihint och 14 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Instämmer! Knappast ett förslag som uppmuntrar till att spara el!
precis och som @vik_tor nämnde i ett tidigare inlägg:

"Man får ju tänka på att kompetensen hos regeringen är inte så hög, och då blir det ju svårt att förmedla korrekta uppgifter på ett enkelt sätt om man inte ens vet vad man pratar om."
 
  • Gilla
  • Haha
virtq och 6 till
  • Laddar…
N
B Boende45 skrev:
Jo, men de pratade om en ”trappa”, men den kan nog försvinna när de tänkt färdigt. Oavsett kommer de med högst förbrukning (upp till 2000 kWh/mån) få högst ersättning i reda pengar.
Du måste ha en förbrukning ÖVER 2000 kWh för att få någon ersättning. Har du 1950 kWh i förbrukning får du inte en spänn. Rättvist och bra eller hur? Hade givetvis varit bättre att sänka elskatten tillfälligt (gärna permanent).
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Sänk skatten istället för alla Då blir det rättvist Den som har betalat mycket får tillbaka mycket och den som betalat lite får tillbaka lite.. Konstigt och ogenomtänkt förslag anser jag.
 
  • Gilla
Trälupop och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.