useless useless skrev:
Nu ska tydligen alla bilägare få 1000:- i kompensation. Jag gissar att det gäller även om bilen är avställ eftersom det blir alldeles för svårt att kolla upp det.

Elpriskompensationen ska betalas ut även för mars, men bara i SE3 och4.
Ytterligare ett förhastat vansinnesbeslut. Man kan ju istället låta bli att dra moms på skatt, något som f.ö. borde vara olagligt. Skatt på skatt. Född fri, skattad till döds.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hade du haft kvar dina kyrksalsradiatorer så hade du snabbt kunna åtgärda detta. Visst var de på typ 48kW eller så?
Jag behöver säkra upp först...
 
useless useless skrev:
Jag behöver säkra upp först...
Snacka om att vara oförberedd... :p:)

Det borde ju finnas en marknad för att hacka sin elmätare uppåt när jag tänker efter, typ.
 
Surt att man förbrukar 3200kwh fjärrvärme och 310 kWh el. Surt att fjärrvärmen inte omfattas av kompensation. Hade man haft bergvärme eller direkt el så hade det gett något
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Surt att man förbrukar 3200kwh fjärrvärme och 310 kWh el. Surt att fjärrvärmen inte omfattas av kompensation. Hade man haft bergvärme eller direkt el så hade det gett något
Hur mycket har priset på fjärrvärme gått upp under perioden?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur mycket har priset på fjärrvärme gått upp under perioden?
Var väll upp på runt 600örekwh
 
W whak skrev:
Var väll upp på runt 600örekwh
Eon tar 98öre/kWh för fjärrvärmen, vem har ett pris på 600öre menar du?
 
W whak skrev:
Var väll upp på runt 600örekwh
Trodde fasta avtal var norm på fjärrvärme, men det kanske finns rörliga? Om din fjärrvärmeleverantör värmer vattnet med el förstår jag ju att det känns surt...
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Trodde fasta avtal var norm på fjärrvärme, men det kanske finns rörliga? Om din fjärrvärmeleverantör värmer vattnet med el förstår jag ju att det känns surt...
Det är fast avtal som för EL. Alltså nätavgift. Sedan har du en mätare som mäter hur mycket det används. Så nä det är ingen "flatrate".

Sedan har ju alla bolag olika priser. Finns billiga och sedan dyra. Dem dyrare är att jämföra med direktel priser.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det är fast avtal som för EL. Alltså nätavgift. Sedan har du en mätare som mäter hur mycket det används. Så nä det är ingen "flatrate".

Sedan har ju alla bolag olika priser. Finns billiga och sedan dyra. Dem dyrare är att jämföra med direktel priser.
hm jasså? jag har två olika tariffer för fjärrmärme, en för sommaren och en för vintern. Dock så räknas fjärrvärmevintern längre än den meteorologiska vintern…men inga rörliga priser.
 
Jag förstår inte. Priset för fjärrvärme är väl fast på så sätt att kWh-priset inte ändras från månad till månad (som gäller för oss som har rörligt elavtal) eller från en timma till en annan (som gäller för de som har timprisavtal)? Så tolkar jag i varje fall Haparandas Värmeverks prisinformation:

"Den 1 januari 2022 justerar vi priset på fjärrvärmen.

• Det rörliga priset höjs med 2,4 öre till 84,9 öre/kWh
• Den fasta avgiften förblir oförändrad, 3480 kr/år

Samtliga priser är inklusive moms.

Det innebär att du som bor i villa och förbrukar 20 000 kWh per år får betala ungefär 40 kr mer i månaden. Prisjusteringen innebär en höjning med 2,4 % för våra villakunder i Haparanda."

https://www.haparandavarmeverk.se/wp-content/uploads/2021/11/Nyaprisbrev2022PRIVATAHaparanda.pdf

Sedan är det så klart dyrare om du förbrukar mer fjärrvärme, varmvatten eller hushållsel än om du förbrukar mindre, men det är väl självklart för de allra flesta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kisumisu
K krill7 skrev:
hm jasså? jag har två olika tariffer för fjärrmärme, en för sommaren och en för vintern. Dock så räknas fjärrvärmevintern längre än den meteorologiska vintern…men inga rörliga priser.
Ok låter ju toppebra om det bara är en fast månadsavgift.
 
kisumisu
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag förstår inte. Priset för fjärrvärme är väl fast på så sätt att kWh-priset inte ändras från månad till månad (som gäller för oss som har rörligt elavtal) eller från en timma till en annan (som gäller för de som har timprisavtal)? Så tolkar jag i varje fall Haparandas Värmeverks prisinformation:

"Den 1 januari 2022 justerar vi priset på fjärrvärmen.

• Det rörliga priset höjs med 2,4 öre till 84,9 öre/kWh
• Den fasta avgiften förblir oförändrad, 3480 kr/år

Samtliga priser är inklusive moms.

Det innebär att du som bor i villa och förbrukar 20 000 kWh per år får betala ungefär 40 kr mer i månaden. Prisjusteringen innebär en höjning med 2,4 % för våra villakunder i Haparanda."

[länk]

Sedan är det så klart dyrare om du förbrukar mer fjärrvärme, varmvatten eller hushållsel än om du förbrukar mindre, men det är väl självklart för de allra flesta.
Det har du rätt att de går inte på timpris.
Men elavtal kan du ju också ha fast pris flera år tom om du vill. Så vad är skillnaden förutom just timpriser? Du betalar ju likväl för förbrukning och på det betalar du även nätavgift. Dvs dyrt dyrt dyrt....nu har inte jag fjärrvärme men har bekanta som har och dem betalar i slutändan mer för uppvärmning och varmvatten, än vad jag gör.

Hela frågan med fast pris verkade som att det ej finns någon förbrukningsavgift.
Mycket möjligt de finns såna avtal även om det nu inte är så troligt och är definitv inte så i Haparanda som du skrev :)

Men det finns ju sådana vattenavtal inga mätare bara månad eller årsavgift oavsett hur mycket som förbrukas. Ska även tilläggas att jag är ej heller helt hundra om såna avtal finns i Sverige. Men finns utomlands så helt omöjligt är det väl inte om det skulle finnas sådant för fjärrvärme.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Ok låter ju toppebra om det bara är en fast månadsavgift.
Du betalar ju fortfarande baserat på användning, men priset per kWh är satt på två olika nivåer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.