N Nanna62 skrev:
Det var ett tag sen du skrev detta inlägg, men jag måste protestera i efterhand. Vårt hus har alltid dragit ca 30.000 kWh/år. Trots åtgärder för att minska förbrukningen. Här slösar vi inte bort något, utan tänker till lite. Under vintern låg räkningarna på ca 7.000 kr/mån. Den sista på 9.200 kr. Så kalla det inte idiotförslag, när de bara försöker sko sig genom att hitta på den ena skatten efter den andra. Allt för att dränera landet på pengar. Våra pengar.
När det gäller det höga elpriset så får du tala med diktatorn Puttin det är ju inte bara Sverige som har höga elpriser och risken nu när han invaderar ett annat land är att vi bara sett en västanfläkt el kanske östanfläkt. När det gäller skatt så kan väl inte ett land dränera sig självt på skatt, möjligtvis går skatten till vad jag tycker fel saker är för hög el är felfördelade men vad vill man ha för ”service” det är den riktiga frågan.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Skit också. Jag missade 200 spänn med en sketen kWh...

Stapeldiagram som visar energianvändning med högre förbrukning i januari jämfört med februari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Här höjde vi värmen, körde ugnen onödigt länge och höjde värmen på bubbelbaljan när det såg ut att fattas lite förbrukning. :D
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skit också. Jag missade 200 spänn med en sketen kWh...

[bild]
Jag undrar ju lite hur "fakturerad" och "avläst" kan skilja... :thinking:

Edit: och hur det påverkar stödet?

Stapeldiagram som visar elförbrukning i kWh för januari och februari 2022, med en textetikett för februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram som visar elförbrukning för januari och februari 2022 med värdena 1949 kWh och 2000 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram som visar fakturerad energiförbrukning på 2025 kWh för januari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Skit också. Jag missade 200 spänn med en sketen kWh...
Vilket visar hur dåligt genomtänkt detta valfläsk är. Hade varit bättre att ta bort momsen och kanske energiskatten dessa månader, det hade varit mer rättvist. Som det är nu har regeringen slängt SE4 under bussen.
 
  • Gilla
Aprilmaj och 3 till
  • Laddar…
Det är inte på långa vägar över :cry:

Elpriset rusar i Sydsverige. På onsdagen stiger priset till 227 öre per kWh i södra Götaland (elområde 4), upp från 134 öre på tisdagen, enligt prissättningen på elbörsen Nordpool.

Uppgången hänger ihop med kraftigt stigande pris på elektricitet i bland annat Tyskland, vilket i sin tur hänger ihop med högre gaspriser och högtrycksväder med lite vind vilket gör att vindkraftsproduktionen går på lågvarv.

I Svealand och norra Götaland (elområde 3) stiger elpriset från 108 öre till 159 öre per kWh (kilowattimme). I Norrland (elområde 1 och 2) ligger priset stilla på 14 öre.
 
D Dilato skrev:
Det är inte på långa vägar över :cry:

Elpriset rusar i Sydsverige. På onsdagen stiger priset till 227 öre per kWh i södra Götaland (elområde 4), upp från 134 öre på tisdagen, enligt prissättningen på elbörsen Nordpool.

Uppgången hänger ihop med kraftigt stigande pris på elektricitet i bland annat Tyskland, vilket i sin tur hänger ihop med högre gaspriser och högtrycksväder med lite vind vilket gör att vindkraftsproduktionen går på lågvarv.

I Svealand och norra Götaland (elområde 3) stiger elpriset från 108 öre till 159 öre per kWh (kilowattimme). I Norrland (elområde 1 och 2) ligger priset stilla på 14 öre.
Jo så här illa ser det ut
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table
Sen europeiska elbörsen
https://www.epexspot.com/en/market-data
 
K kortis skrev:
När det gäller det höga elpriset så får du tala med diktatorn Puttin det är ju inte bara Sverige som har höga elpriser och risken nu när han invaderar ett annat land är att vi bara sett en västanfläkt el kanske östanfläkt. När det gäller skatt så kan väl inte ett land dränera sig självt på skatt, möjligtvis går skatten till vad jag tycker fel saker är för hög el är felfördelade men vad vill man ha för ”service” det är den riktiga frågan.
Nu var det inte direkt det höga priset jag menade när jag skrev, utan det var ett svar på att "någon" tyckte det var orättvist att de med hög förbrukning kanske skulle få tillbaka pengar. "Någon" har en ganska låg flrbrukning
 
N Nanna62 skrev:
Nu var det inte direkt det höga priset jag menade när jag skrev, utan det var ett svar på att "någon" tyckte det var orättvist att de med hög förbrukning kanske skulle få tillbaka pengar. "Någon" har en ganska låg förbrukning själv. Att landet dräneras på pengar menade jag egentligen vi skattebetalare.[/öQUOTE]
 
B
Vilka trevliga elpriser vi har här i SE4. Lägg på sedan 45 öre energiskatt och 22 öre överföringsavgift + månadskostnad för elnätet på 420-720 SEK beroende på säkring. Över 6 SEK/kWh visa timmar!
 
  • Skärmdump av ett elprisdiagram som visar höga priser på 544 öre per kWh under en timme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska tydligen alla bilägare få 1000:- i kompensation. Jag gissar att det gäller även om bilen är avställ eftersom det blir alldeles för svårt att kolla upp det.

Elpriskompensationen ska betalas ut även för mars, men bara i SE3 och4.
 
useless useless skrev:
Nu ska tydligen alla bilägare få 1000:- i kompensation. Jag gissar att det gäller även om bilen är avställ eftersom det blir alldeles för svårt att kolla upp det.

Elpriskompensationen ska betalas ut även för mars, men bara i SE3 och4.
Som vanligt idiotiska regler. Denna gång blev jag nog en förlorare, jag står på 3 bilar, min fru inte på någon. Har en förmånsbil som precis ska lämnas tillbaka och de 3 bilarna är fn avställda. :( Hade det inte vart bättre att göra en extra möjlighet till avdrag för resor till arbetet som var mer generösa. Vad är det för folk som hittar på dessa dårskapsregler? De kommer ju inte alls ge pengar till de som verkligen behöver det.
 
useless useless skrev:
Skit också. Jag missade 200 spänn med en sketen kWh...

[bild]
Hade du haft kvar dina kyrksalsradiatorer så hade du snabbt kunna åtgärda detta. Visst var de på typ 48kW eller så?
 
B ByggareNic skrev:
Vilka trevliga elpriser vi har här i SE4. Lägg på sedan 45 öre energiskatt och 22 öre överföringsavgift + månadskostnad för elnätet på 420-720 SEK beroende på säkring. Över 6 SEK/kWh visa timmar!
Jag har 62,40 öre/kWh i överföringsavgift men "bara" 151,25 kr i månadsavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.