113 910 läst · 958 svar
114k läst
958 svar
Regeringen håller pressträff om elpriser kl 8:15
Lite otydligt men jag skrev kan finnas. Eller det lär finns en trappa men frågan är kanske mer var den börjar ock slutar, imoR RoAd skrev:
Precis, då kanske staten ska kompensera de som förlorat pengar på börsen också.P Pin skrev:
B Boende45 skrev:Jo, båda ministrarna uppgav att de som haft en förbrukning på över 2000 kWh per månad skulle få maxbeloppet på ersättningen. De som förbrukade under denna nivå skulle få en lägre ersättning. Stödet ska utformas så att de som har högst förbrukning ska få störst ersättning. Under en viss nivå blir ersättningen lägre eller t o m noll.
Internetjättars serverhallar är snarare naiva kommunpolitiker som drivit fram som prestigeprojekt än Riksdagen. Den totala flathet man uppvisar, med bidrag, skattefrihet och elgarantier är makalöst korkad. Inte ger det mer jobb äm några vaktmästare heller... inga som helst krav på att ta tillvara spillvärmen till fjärrvärmenätet...H Hemmamekaren skrev:Orsaken till Sveriges elproblem är nedlagd kärnkraft.
Varje land bör klara sin egen elförsörjning som hör till infrastrukturen i ett civilicerat land. Har man industri, ännu viktigare.
Vår regering väljer Internetjättar före folket. Troligen en del i utbyggandet av kontrollen av medborgarna
Att lägga ned elkraft samtidigt att kräva att folk går över till elbilar är sinnessjukt. En matematik som ej går ihop i en fungerande hjärna.
Bara att emigrera..
Vindkraft är ett bra extra tillskott, men bara när det blåser, vilket det sällan gör när det är kallt. Bas kraften måste därför vara kärnkraft med vattenkraft som reglerkraft vs vindkraften.
Som jag sagt tidigare
Att köra på en lösning a Norge går inte an för Sossarna. (dvs tabort/minska skattetrycket på elen)
Det är för likt Moderaternas förlag och då skulle man ju erkänna att Moderaterna hade rätt i denna fråga.
Det går ju inte ann under ett valår.
Att köra på en lösning a Norge går inte an för Sossarna. (dvs tabort/minska skattetrycket på elen)
Det är för likt Moderaternas förlag och då skulle man ju erkänna att Moderaterna hade rätt i denna fråga.
Det går ju inte ann under ett valår.
Att vårt skattesystem skulle vara progressivt är en myt det är snarare omvänt det är bara när man läser skattetabellen som det är progressivt . På sista raden när du deklarerat ska du se att det inte är speciellt progressivt. De med högst inkomst i Sverige har bara 15-25 procent i inkomstskatt, mycket pengar förvisso så så kan det gå med procentenUlltand skrev:
Går aldrig an.. Då det bryter emot övertygelsen.. Men nu kunde man visa lite omtanksamhet... dock har ju alla redan betalat för att få detta.. Så detta bidrag bör ju reta bidrags hatare stortM MrDizzy skrev:
Medlem
· Värmland
· 32 inlägg
Vad är det rimligt att binda till egentligen? Jag har kört rörligt de senaste åren så har ingen koll. Förbrukar 14000-15000kwh/år i område 3.M masseman33 skrev:
Jag läste nånstans att det har varit bäst att binda i mars månad historiskt sett 14 år tillbaka.
Nu får väl inte välbeställda bidrag utan kompensation och avdrag, bidrag får bara låginkomsttagare, fattiga och då så lite som möjligt.Maskintok skrev:
U Utsliten och utdömd skrev:Känns fel att det är baserat på förbrukning och inte pris.
Har jag fast pris på 60öre/kwh och förbrukar 3000kwh så får jag bidrag på 2000kr. Men har jag rörligt med snitt på 2kr/kwh och förbrukar 1600kwh får jag mindre bidrag fast att min initiala faktura är mycket högre.
fattar inte hur detta förslag ska i praktiken hjälpa de hårdast drabbade
Nej, utan att ha haft tillgång och läst alla detaljer i förslaget så verkar detta som att detta endast berör de som har högst förbrukning, men inte de med låg inkomst, gamla och energimässigt ineffektiva hus och som därmed har en högre förbrukning. Så en höginkomsttagare med hög förbrukning kommer också att få detta avdraget, trots att denne knapp kanske märker av prisfluktuationen över huvud taget. Och sen vet jag inte hur genomtänkt detta är av en annan anledning, och det är att priset just nu faktiskt är rekordlågt igen, 25,6 euro per megawatt-timme. Men det är åandora sidan såhär marknaden ser ut när det är den avreglerade marknaden som sätter priserna.