Maskintok skrev:
De är då du skall elda, gubbe lille..
Så att silla blir fiiinn till lunchen..
;):rofl:
Det är just dessa gånger jag eldar. Jag eldar inte när det är kallt, jag eldar när det blåser. Men nu skall jag få en LLVP installerad också (installationen sköts tyvärr upp ett par veckor pga misstänkt Covid), den kommer att sänka elräkningen ytterligare.

• Gilla
1
  • Laddar…
Hål i huvudet.
Man ska alltså både ha och äta kakan.
Lågt pris med rörligt under långa perioder mot att ha det bundet och då betala mindre än de som ligger med fastpris..
Sen när det stiger så måste man ha stöd för att det blev dyrt???
Vad skulle hända om låneräntan skulle stiga med ett antal procent?

pacman42 pacman42 skrev:
Men nu skall jag få en LLVP installerad också
Då kommer det att blåsa både inne och ute...

• Haha
Myckling och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det är just dessa gånger jag eldar. Jag eldar inte när det är kallt, jag eldar när det blåser. Men nu skall jag få en LLVP installerad också (installationen sköts tyvärr upp ett par veckor pga misstänkt Covid), den kommer att sänka elräkningen ytterligare.
Va! eldar du inte jämt?
anfäkta och anamma. detta går icke som rasken sa..

Du måste elda.. det är i varje eldares själ.. :crysmile:

Det märks att det är valår! Inte speciellt genomtänkt förslag då detta kommer driva på inflationen ytterligare. Lite bättre än Moderaternas m.fl. förslag där alla skulle få extra pengar i plånboken (= ännu högre tryck på inflationstakten), men fortfarande illa.

(Med eluppvärmt hus och en förbrukning på över 2000 kr/mån under vintern kommer jag så klart vara bland dem som tjänar mest på detta. Men alla blir fattigare av inflation.)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Finansministern och energiminstern har kallat till pressträff om elpriserna kl 8:15. Ska även vi svenskar få lättnader?

Här kan du följa den: [media]
Funderar på att stänga av fjärrvärmen och sluta elda och istället värma huset med kupévärmare för att få del av bidraget

pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att man om man bor på västkusten som jag gör har en kraftigare kyleffekt pga vinden. Det hjälper inte att huset är tätt, vinden kyler ändå. Detta tar man inte någon hänsyn till när man dimensionerar isoleringen på huset.

Mitt hus kyls väldigt mycket mer när det blåser och är några plusgrader än när det är -10 grader och vindstilla. Det blåser nästan jämt på vintern här på västkusten.
Då är det här vi ska bygga ut vindkraften alltså!

Det är bara max taket som har presenterats, det kommer fungera som en trappa, hur den kommer se ut är inte klar än på 6-8 veckor, håll utkik i nyhtsflödet, om jag ska gissa lite så över 500kw, 1000kw, 1500kw och över 2000kw eller ännu mer uppdelat. 250, 500, 750 osv, vi får se helt enkelt, berorende var "du" hamnar får du en del av kakan.

J Johanhell skrev:
Det märks att det är valår! Inte speciellt genomtänkt förslag då detta kommer driva på inflationen ytterligare. Lite bättre än Moderaternas m.fl. förslag där alla skulle få extra pengar i plånboken (= ännu högre tryck på inflationstakten), men fortfarande illa.

(Med eluppvärmt hus och en förbrukning på över 2000 kr/mån under vintern kommer jag så klart vara bland dem som tjänar mest på detta. Men alla blir fattigare av inflation.)
Varför skulle något av förslagen driva på inflationen? Snarare tvärtom att högre kostnader för hushållen bidrar till löneglidning och inflation.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Orsaken till Sveriges elproblem är nedlagd kärnkraft.
Att man sedan slösar bort pengar och global miljö på vindsnurror är politikerrelaterat.
Sverige har aldrig varit beroende av gas i större utsträckning eller Ryssland tidigare.

Varje land bör klara sin egen elförsörjning som hör till infrastrukturen i ett civilicerat land. Har man industri, ännu viktigare.

Vår regering väljer Internetjättar före folket. Troligen en del i utbyggandet av kontrollen av medborgarna

Ljugande inkompetenta politiker som driver landet i botten för att senare skylla ifrån sig.

Tyvärr så finns för många dumskallar i detta land som fortsätter att rösta för Sveriges raserande.

Att lägga ned elkraft samtidigt att kräva att folk går över till elbilar är sinnessjukt. En matematik som ej går ihop i en fungerande hjärna.

Bara att emigrera..

• Gilla
olm58 och 3 till
  • Laddar…
P para skrev:
Då är det här vi ska bygga ut vindkraften alltså!
Tyvärr så hjälper ju inte det de kallaste dagarna i Sverige, för då blåser det inte ens här.

Det finns planer på havsbaserad vindkraft med kraftverk högre än Eiffeltornet i ett pärlband en bit utanför Marstrand och ända upp till Lysekil. Man kommer att lämna en liten farled en bit norr om Skagen, men i övrigt så kommer man inte att få passera vindkraftparken ens...

A
M micked99 skrev:
Det är bara max taket som har presenterats, det kommer fungera som en trappa, hur den kommer se ut är inte klar än på 6-8 veckor, håll utkik i nyhtsflödet, om jag ska gissa lite så över 500kw, 1000kw, 1500kw och över 2000kw eller ännu mer uppdelat. 250, 500, 750 osv, vi får se helt enkelt, berorende var "du" hamnar får du en del av kakan.
Det ska alltså räknas på effekten och inte förbrukningen?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Som vanligt med sossar. Brist på mental förmåga.
.
Förslaget är ju politiskt så det är ju svårt att diskutera enbart sakfrågan huruvida detta är rätt signaler till marknaden och hyresgäster/bostadsägare. Vissa gör det bra men denna tråd börjar precis som allt fler att spåra ur med personangrepp, analyser av politikernas mentala hälsa osv. Det är som om alla forum på nätet mals ner till tillhåll för Sveriges alla troll. Sverige följer ju 5-10 år efter USA och den vägen är ingen vacker väg. När du inte kan umgås med grannen eller svågern för att de har fel politisk åsikt och vägrar godkänna valresultatet för att utslaget blev fel, då blir alla lidande. Jag är också tveksam till att detta förslag är bra, men det är naivt att tro att denna fråga är enkel. Gör du inget som politiker får du skit för det. Gör du nåt så kommer vissa grupper alltid att vara missgynnade. Kritisera gärna och kom med konkreta förslag på forum som detta. men please...lägg trollstaven åt sidan.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det ska alltså räknas på effekten och inte förbrukningen?
Sorry, menade så klart KWh ;) inte KW

• Gilla
1
  • Laddar…
A
H Hemmamekaren skrev:
Orsaken till Sveriges elproblem är nedlagd kärnkraft.
Att man sedan slösar bort pengar och global miljö på vindsnurror är politikerrelaterat.
Sverige har aldrig varit beroende av gas i större utsträckning eller Ryssland tidigare.

Varje land bör klara sin egen elförsörjning som hör till infrastrukturen i ett civilicerat land. Har man industri, ännu viktigare.

Vår regering väljer Internetjättar före folket. Troligen en del i utbyggandet av kontrollen av medborgarna

Ljugande inkompetenta politiker som driver landet i botten för att senare skylla ifrån sig.

Tyvärr så finns för många dumskallar i detta land som fortsätter att rösta för Sveriges raserande.

Att lägga ned elkraft samtidigt att kräva att folk går över till elbilar är sinnessjukt. En matematik som ej går ihop i en fungerande hjärna.

Bara att emigrera..
vi är inte beroende av gas nu heller..
Vi säljer ca 1% om ens det av gasmarknaden.. däremot när Asien köper gas som aldrig förr så får vi sälja energi till Europa.. bra när vi har överskott. ännu bättre om vi hade haft en inhemsk marknad också..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.