D Daniel 109 skrev:
Titta på presskonferensen. Där berättar de vad som gäller.
Som vanligt säger du inget vettigt, bara trollar.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det borde ju handla om elförbrukningen oavsett boendeform. Allt annat vore både märkligt och djupt orättvist.
hoppas det.
Har försökt hålla elementen på så ”låg nivå” som möjligt utan att 1åringen och 4åringen ska sitta och huttra på morgonen. Har till och med stängt ett rum och haft värmen avstängd där (extra kylskåp :) ) då november-räkningen också blev chockartad hög.
Lite ”kul” att förbrukningen ändå hamnade på precis över 2000kwh om det är gränsen.

D Daniel 109 skrev:
Jo, det är samstämmigt.
Ju du rätt :D Muntligen säger de:

"Elpriskompensationen når över 1.8 miljoner hushåll - och innebär att totalt 6000 kronor - för de som har en elförbrukning som överstiger 2000kWh per månad"

Tar man bort Dambergs andningspauser blir det:

"Elpriskompensationen når över 1.8 miljoner hushåll och innebär att totalt 6000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2000kWh per månad"

Det var nog skrivit som det sista med lästes upp som det första, vilket kan tolkas annorlunda :D

H Harald Blåtumme skrev:
Detta stämmer ju inte alls, stödet går till de med högst *elförbrukning* vilket är en jädra skillnad!! Hur kan man snurra till det så i officiella uttalanden?
Kan sammanfattas med: "politisk spinn." ;)

• Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
R rax_72 skrev:
Det gör vi väl redan? Är väl anledningen till att försäkringar finns för allt möjligt idag?
Om det redan premieras på andra håll är även det dåligt. Tycker jag.

N Nalleman64 skrev:
Bara den som har en förbrukning över 2000 kWh per månad december-februari får alltså del av stödet (max 2000:- per månad). Den som ligger under 2000 kWh (kanske p.g.a. sparsamhet kombinerat med att man investerat i ny teknik) får inget alls.
Nej. Läs regeringens pressmeddelande istället för att gissa.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Han har redan pudlat (inlägg 110 ) då jag länkade till regeringens pressrelease ;)

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Läs mina inlägg innan du börjar gapa!

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
S
P Pin skrev:
Fast ett rörligt avtal kan ha varit billigare historiskt, så de som haft rörligt har haft potentiellt billigare innan och möjlighet att spara pengar för att ha om priset går upp. Det är ju frågan om risk. Ska vi premiera individer som tar hög risk och inte klarar av att risken inträffar?
Angående risktagande/vinst kontra förlust.

Ja, detta borde gälla aktiemarknaden också. Alla som fullinvesterat och spelat bort sina pengar borde få statligt stöd.

Vad gör regeringen när räntorna höjs? Det är riskfritt att spekulera.

Hade det inte varit bättre att investera i kärnkraft/vattenkraft så vi har tillgång till egen elförsörjning. Vad gör vi när det inte blåser och är minus -30 grader?

Den senaste inarbetade klyschan: Det är marknaden som lagt ner kärnkraften (inte politikerna)

• Gilla
Helbar och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om det redan premieras på andra håll är även det dåligt. Tycker jag.
Kan hålla med dig. Men samtidigt så tror jag inte att du vill vara utan ett avbeställningsskydd på din beställda resa mot risken att du kan bli sjuk lagom till avfärd. Alternativet hade varit att vänta med beställningen till du har minskat risken, dvs att beställa den samma dag som du reser.

N Nalleman64 skrev:
Jag skall hälsa dem det från dig. Har du några förslag? Aftonbladet? Flamman?
Nej, de är sannolikt inte bättre.
I det här fallet är orginalkällan lätt tillgänglig. Även länkad i första inlägget ;)

S styren skrev:
Angående risktagande/vinst kontra förlust.

Ja, detta borde gälla aktiemarknaden också. Alla som fullinvesterat och spelat bort sina pengar borde få statligt stöd.

Vad gör regeringen när räntorna höjs? Det är riskfritt att spekulera.

Hade det inte varit bättre att investera i kärnkraft/vattenkraft så vi har tillgång till egen elförsörjning. Vad gör vi när det inte blåser och är minus -30 grader?

Den senaste inarbetade klyschan: Det är marknaden som lagt ner kärnkraften (inte politikerna)

Såg du pressträffen?
I mitt tycke var det extremt tydligt att detta förslag endast kommit till pga att moderaterna lagt ett förslag om sänkt elskatt pga elpriserna. (Pga att Damberg bar extra tydlig med att så icke var fallet ;) )

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Såg du pressträffen?
I mitt tycke var det extremt tydligt att detta förslag endast kommit till pga att moderaterna lagt ett förslag om sänkt elskatt pga elpriserna. (Pga att Damberg bar extra tydlig med att så icke var fallet ;) )
ve och fasa om ett annat parti kommer med idéer före s...

• Gilla
  • Haha
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Nej, de är sannolikt inte bättre.
I det här fallet är orginalkällan lätt tillgänglig. Även länkad i första inlägget ;)
Även SVT:s text-TV är inne på samma linje som Expressen. Många som bidrar till förvirringen just nu. Fast bäst är som du skriver - att läsa pressmeddelandet. :)

• Skärmbild av SVT Text-TV med rubriken "Regeringen föreslår elprisstöd" från 12 januari 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Hej jag måste invända på regeringens förslag på elpris kompensation. Så som många andra så har man försökte hålla nere konsumtionen så mycket det bara går nu och kommer behöva göra det framåt då man har ofrivilligt hamnat i rörligt elprisfällan.
I mitt eget fall och många andras så tror jag att man inte kommer upp till 2000 kWh per månad men det påverkar ändå väldigt mycket elpriset då genomsnittspriset har varit uppemot 2 kr för december.
Varför har man inte tittat på Norges förslag att kompensera till alla som har över en viss prislapp på elhandelpriset tex 70 öre på den rörliga elen?
Som en socialdemokratisk regering så tror jag att man skjuter över målet och i många fall stöttar dem bäst bemedlade i vårt samhälle som har marginaler, bubbelpool laddar elbilar och har stora hus.
NO offence brorsan!

• Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.