N Nalleman64 skrev:
Även SVT:s text-TV är inne på samma linje som Expressen. Många som bidrar till förvirringen just nu. Fast bäst är som du skriver - att läsa pressmeddelandet. :)
Även SVTs webbsida gjorde först denna tolkning, men uppdaterade artikeln efter frågestunden och att den skrivna pressreleasen lades upp.
 
  • Gilla
johannord och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Även SVT:s text-TV är inne på samma linje som Expressen. Många som bidrar till förvirringen just nu. Fast bäst är som du skriver - att läsa pressmeddelandet. :)
De som drabbats av höga elpriser är ju främst de i elområde 3/4. Inte nödvändigtvis de med mer än 2000 kwh/månad. :sleep:

Om så är fallet (att SVT/Expressen tolkat rätt), så ska vi nu sluta frysa hemma och brassa på elpatron, element och duscha mycket och länge för att kompensera den iskalla december och få lite plus i kassan på köpet.
 
N Nalleman64 skrev:
Även SVT:s text-TV är inne på samma linje som Expressen. Många som bidrar till förvirringen just nu. Fast bäst är som du skriver - att läsa pressmeddelandet. :)

Det brukar ofta vara så att felaktig information uppkommer på ett ställe (typ expresen/aftonbladet/tt) och sen sprids pga att journalisterna på andra ställen läser det och sprider det vidare utan att kolla vad källan säger.
Sen rättar orginal felkälla sin artikel (då man fått sina klick-baits) men felet fortsätter att spridas
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R rax_72 skrev:
Kan hålla med dig. Men samtidigt så tror jag inte att du vill vara utan ett avbeställningsskydd på din beställda resa mot risken att du kan bli sjuk lagom till avfärd. Alternativet hade varit att vänta med beställningen till du har minskat risken, dvs att beställa den samma dag som du reser.
Jag har aldrig köpt till avbeställningsskydd, men det finns för sjukdom via kreditkortet jag betalar med. Har oftast bokat sista minuten, som kortast en dag innan avresa och då vet jag med stor säkerhet att jag är frisk.

För billigare resor som är relativt frekventa tar jag risken. Fick slänga en flygbiljett i julas då en släkting i sista minuten fick ångest för Covid och beslöt sig för att fira julen själv istället. Inget jag tycker jag ska kompenseras av staten för.

Oavsett strategi jämnar det nog ut sig över tid. Minus försäkringsbolagets vinst, eller elbolagets marginal för sin risk att binda, eller motsvarande för bankens ränta.
 
Mikaelarvid Mikaelarvid skrev:
I mitt eget fall och många andras så tror jag att man inte kommer upp till 2000 kWh per månad men det påverkar ändå väldigt mycket elpriset då genomsnittspriset har varit uppemot 2 kr för december.
Som sagt var: Läs regeringens pressmeddelande. Man behöver inte komma upp i 2000 kWh för att bli kompenserad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och om man har en elbil, men inte använder den för att man arbetar hemifrån, skall man då inte få ersättning? Det finns ingen märkning av elektronerna, ju mer man försöker göra "micro management", desto mer fel blir det. Som vanligt i skattesystemet helt enkelt.
Tja, jag tycker ju att man bör försöka sikta på dem som faktiskt behöver pengarna, inte på dem som bara konsumerar marginellt mindre ...
 
  • Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
Förutom hur själva trappan kommer utformas tycker jag informationen om elpriskompensationen framgår tydligt i pressmeddelandet (förstahandskälla tillskillnad från aftonbladet, expressen, omni etc):

Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor.
Med det sagt, konstigt att elpriskompensationen ska administreras via elnätsbolagen och inte elhandelsbolagen. Dessutom borde ju, som flera sagt, kompensationen och trappan baseras på betalt elpris/kwh likt Norge-modellen och inte enbart förbrukning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mikaelarvid Mikaelarvid skrev:
Hej jag måste invända på regeringens förslag på elpris kompensation. Så som många andra så har man försökte hålla nere konsumtionen så mycket det bara går nu och kommer behöva göra det framåt då man har ofrivilligt hamnat i rörligt elprisfällan.
I mitt eget fall och många andras så tror jag att man inte kommer upp till 2000 kWh per månad men det påverkar ändå väldigt mycket elpriset då genomsnittspriset har varit uppemot 2 kr för december.
Varför har man inte tittat på Norges förslag att kompensera till alla som har över en viss prislapp på elhandelpriset tex 70 öre på den rörliga elen?
Som en socialdemokratisk regering så tror jag att man skjuter över målet och i många fall stöttar dem bäst bemedlade i vårt samhälle som har marginaler, bubbelpool laddar elbilar och har stora hus.
NO offence brorsan!
På vilket sätt är inte det exakt samma sak?
Om du kompenserar per kwh så blir det exakt samma som dom nu presenterat med upp till 2000 kr upp till 2000 kwh. dvs 1 kr per kwh.
 
Dom fick krypa till korset, när ska dom krypa till korset om att det är deras politik som orsakat detta?

O sen 6000kr som max, det är en klen tröst när man läser om folk som fått 15-20 000kr i räkning. Dubbelt eller trippelt mot normalt.

Nä serru, den där Damberg och energiministern med svåruttalat namn får nog sätta på sig dumstruten och tänka en stund till.
 
  • Gilla
1000konst och 1 till
  • Laddar…
Mikaelarvid Mikaelarvid skrev:
Hej jag måste invända på regeringens förslag på elpris kompensation. Så som många andra så har man försökte hålla nere konsumtionen så mycket det bara går nu och kommer behöva göra det framåt då man har ofrivilligt hamnat i rörligt elprisfällan.
I mitt eget fall och många andras så tror jag att man inte kommer upp till 2000 kWh per månad men det påverkar ändå väldigt mycket elpriset då genomsnittspriset har varit uppemot 2 kr för december.
Varför har man inte tittat på Norges förslag att kompensera till alla som har över en viss prislapp på elhandelpriset tex 70 öre på den rörliga elen?
Som en socialdemokratisk regering så tror jag att man skjuter över målet och i många fall stöttar dem bäst bemedlade i vårt samhälle som har marginaler, bubbelpool laddar elbilar och har stora hus.
NO offence brorsan!
Nä det fungerar inte.
Det är för likt det förslag Moderaterna komme med.
Då kan man inte göra så, speciellt inte under ett valår ;)
 
  • Älska
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
I ericalnemar skrev:
Förutom hur själva trappan kommer utformas tycker jag informationen om elpriskompensationen framgår tydligt i pressmeddelandet (förstahandskälla tillskillnad från aftonbladet, expressen, omni etc):



Med det sagt, konstigt att elpriskompensationen ska administreras via elnätsbolagen och inte elhandelsbolagen. Dessutom borde ju, som flera sagt, kompensationen och trappan baseras på betalt elpris/kwh likt Norge-modellen och inte enbart förbrukning.
Av samma anledning som att elskatten flyttades till nätbolagen kanske. Det är klart färre bolag och kunderna hoppar inte mellan dem. Så det blir klart mindre risk för fel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
"Alla elkunder som överstiger 2 000 kilowattimmar på en månad har rätt till stödet. Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet."

Dags att dra på värmen igen. 2000 kwh, here we go!
 
D Daniel 109 skrev:
Av samma anledning som att elskatten flyttades till nätbolagen kanske. Det är klart färre bolag och kunderna hoppar inte mellan dem. Så det blir klart mindre risk för fel.
Så är det säkert. Men då kan vi ju vara tämligen säkra på att trappan inte kommer baseras på betalt elpris/kwh eftersom elnätbolagen inte har med det att göra.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E Enial skrev:
"Alla elkunder som överstiger 2 000 kilowattimmar på en månad har rätt till stödet. Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet."
Är jag petig säger inte texten att kunder under 2000 kWh inte för ersättning. Inte så tydligt svar, men beror ju på hur frågan ställdes. Fortsättning följer…
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Är jag petig säger inte texten att kunder under 2000 kWh inte för ersättning. Inte så tydligt svar, men beror ju på hur frågan ställdes. Fortsättning följer…
Korrekt..
Det enda denna text och ord sagt är att de som förbrukat mer än 2000.kwh får högst 2000.kr i återbäring.

Men de bör ju om man ska hålla sig till deras tidigare syn betala ut till de som håller förbrukningen låg också.". Då det ska kosta att släppa ut"
något flertalet ministrar har påstått vid flera tillfällen... bör gälla även här..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.