S SueCia skrev:
Elbidrag och det är sekretessbelagt, som den här tråden handlar om.
Nu pratar jag inte om ett specifikt företag, men det kommer delas ut både mindre och större elbidrag till strömslukande företag, däri finns kryptobolagen. Och med ett bundet elavtal (vilket inte alls vore otänkbart då bitcoin skapas av elförbrukning som enda insats. Så blir jag inte det minsta förvånad om elbidragen till vissa kryptobolag överstiger 10 miljoner med råge.

Det är ju ett maxtak på elstödet på 3 miljoner kWh, vilket innebär att man i SE4 kan få max ca 2,4 miljoner.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Det är ju ett maxtak på elstödet på 3 miljoner kWh, vilket innebär att man i SE4 kan få max ca 2,4 miljoner.
På alla 3 stöd tillsammans? :O

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Man vill inte ha ett elstöd som ökar förbrukningen. Norge har ett sådant och det har bara lett till enorma kostnader för staten och det har även gjort det att de med bundna elpriser som ligger under nivån för stöd förbrukar el för att tjäna pengar.

Det bästa vore självklart att få bidrag för att minska sin förbrukning genom smarta åtgärder.
Ja jag tycker det här förslaget att ge stöd utifrån tidigare förbrukning istället för förbrukning i år är betydligt bättre än ursprungliga vallöftet om ett tak på kWh/kr. Den här lösningen är även vad experter förordat.

Sedan tror jag att Ringhals stängning från september till mars omöjliggjorde ursprungliga förslaget, Norge har mycket större planerbar elproduktion än Sverige så de kan hantera toppar, vi hade sannolikt mycket större risk för nedstängning av elnätet vid längre perioder av kyla och vindstilla.

Jag känner att denna sekretess framförallt ger Streisand-effekt. Vad är det man försöker dölja?

Om inte annat går vi kanske miste om fantastiska citat om miljöpartister som jobbar med väldigt tunga stenar.

Sen är hela idén idiotisk till att börja med tycker jag, lansera ett kraftigt subventionerat grönt lån eller något för effektivisering av elförbrukning istället. Många pratar om stackars Agda som inte har möjlighet att byta ut sin direktverkande el och så må vara, men elstödet gör det ju onekligen något mindre intressant att se över sin förbrukning.

C
P pjkw skrev:
Vad är det man försöker dölja?
Det finns ju en grundläggande integritetsfråga i detta i det att grunduppgifterna aldrig varit offentliga eller avsedda att vara offentliga från första början. Utan en sak mellan abonnent, nätägare och elhandlare på civilrättsliga grunder.

Men i och med valet av en myndighet för att administrera utbetalningen blev man ju tvungen att låta försäkringskassan tillskansa sig dessa icke-offentliga uppgifter, något som dessutom ligger långt utanför försäkringskassans uppdrag. Kan tycka att det är helt fel från början att blanda in myndigheter i detta, men det blir ju inte bättre av att det får sidoeffekten att icke-offentliga uppgifter offentliggörs.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@
David Wallin David Wallin skrev:
Finns det fortfarande folk som tänker att vallöften är löften? ;):rofl: Tycker att hela grejen med vallöften är förlegad. De borde kallas "valambitioner" istället eftersom det i slutändan ändå är kompromisser som kommer att avgöra vad som blir av eller inte. Men jag tillhör iofs dem som inte röstar på små specifika frågor utan ser valen mer som inriktningsbeslut för att välja vilka värderingar och målsättningar som ska gälla. Typ samma som att jag aldrig tar ett abonnemang för att det är billigt de första 12 månaderna, det är det ordinarie priset som är det viktiga...
Nja..."valambitioner"...talar för att man som politiker har för avsikt eller vilja att göra något. Det politiker många gånger säger i valrörelser vet de själva att de aldrig finns reella förutsättningar att införliva. De flesta väljare borde kunna se igenom alla dessa löften . . . Men tyvärr verkar så inte vara fallet...

Vem trodde tex. på att bensinpriset skulle sänkas med 10 kronor per liter? Någon som vågar erkänna? :crysmile::)

• Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
C
@ @ndreas skrev:
De flesta väljare borde kunna se igenom alla dessa löften . . .
Med tanke på Kristerssons retorik kring pristaket i valrörelsen skulle den logiken innebära att politiker aldrig mer kan säga något alls med en trovärdighet större än noll. Går ju knappast att vara tydligare med att det var ett löfte. Och då blir ju hela valfrågan meningslös om alla har trovärdighet noll.

Men jag säger inte att du har fel...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och då blir ju hela valfrågan meningslös om alla har trovärdighet noll.
Jag skulle nog vilja påstå att just kring val så har faktiskt de allra flesta politiker trovärdighet noll. Det är bara att acceptera tänker jag.

För alla partier är det svårt, för att inte säga omöjligt, att hålla sina vallöften. Löftena bryts, eller behöver inte infrias, i samma sekund som valresultatet visar att de inte har egen majoritet att genomföra det de lovat.

Och även om ett politiskt block får makten med 51% majoritet kan man inte hålla vallöften, eftersom man aldrig är eniga inom blocket, oavsett politisk färg.

Det är en del av demokratin. Därför är vallöften alltid tomma ord. Det förstår de allra flesta.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O
  • Älska
Nalleman64
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
För alla partier är det svårt, för att inte säga omöjligt, att hålla sina vallöften. Löftena bryts, eller behöver inte infrias, i samma sekund som valresultatet visar att de inte har egen majoritet att genomföra det de lovat.

Och även om ett politiskt block får makten med 51% majoritet kan man inte hålla vallöften, eftersom man aldrig är eniga inom blocket, oavsett politisk färg.

Det är en del av demokratin. Därför är vallöften alltid tomma ord. Det förstår de allra flesta.
Nu var det ju bara det att de gick ut med vallöften som hela blocket stod bakom.

Även när de inte gör det så ska de ju ändå försöka få igenom den politik de gick till val på.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju bara det att de gick ut med vallöften som hela blocket stod bakom.

Även när de inte gör det så ska de ju ändå försöka få igenom den politik de gick till val på.
Jovisst ska de försöka få igenom den politik de gick till val på men det innebär ju inte att vallöften är att lita på.

Varje mandatperiod sen jag blev röstberättigad har innehållit brutna vallöften och åtminstone jag har insett att det partierna, oavsett färg, lovar i valrörelsen inte är något att gå efter när jag röstar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Ja, politikerna brukar ju följa lagrådets rekommendationer - eller inte. Alla minns vi väl ”gymnasielagen”
Nu blev väl gymnasielagen väldigt lyckat, de tvingades att skaffa sig ett arbete och betalar numera skatt för att slippa bli utvisade till talibanerna. Afghaner arbetar inom vården och torkar där röven på gamla farmor, i kriminalvården där de tar hand om bojan från balkan, packar varor på amazons lager eller städar åt kleti & pleti, dvs arbeten som behövs i samhället som som normala svennar är för fina att utföra. win-win liksom. Det kanske är lagrådet det är fel på och inte våra politiker?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
J
P pellemania skrev:
Nu blev väl gymnasielagen väldigt lyckat, de tvingades att skaffa sig ett arbete och betalar numera skatt för att slippa bli utvisade till talibanerna. Afghaner arbetar inom vården och torkar där röven på gamla farmor, i kriminalvården där de tar hand om bojan från balkan, packar varor på amazons lager eller städar åt kleti & pleti, dvs arbeten som behövs i samhället som som normala svennar är för fina att utföra. win-win liksom. Det kanske är lagrådet det är fel på och inte våra politiker?
Om ryssen kommer. Ska jag och alla unga svenska män dra och leva på bidrag i ett annat land då. Varför är inte hela landet fyllt med ukrainska män?

I oktober 2020 hade endast 55 av de omkring 7 600 personer som lagen omfattar uppfyllt kraven. I februari 2021 meddelade regeringen ”tillfälliga lättnader i gymnasieregelverket”, som bland annat innebär att de ungdomar som omfattas får längre tid på sig att skaffa sig ett arbete.16 apr. 2021

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pellemania skrev:
Ja det låter ju fantastiskt ordet nu är så, men har du några siffror på hur stor andel av de som fick stanna med hjälp av lagen som faktiskt har jobb idag, betalar skatt och faktisk är självförsörjande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.