8 508 läst · 98 svar
9k läst
98 svar
Regeringen beslutar att hemligstämpla uppgifter om elstödet
Alla de fallen av integritetskränkningar du räknar upp ovan är ju knappast någon ursäkt för att fortsätta kränka folks personliga integretet. Snarare är det väl tvärt om bra att sätta ner foten och säga: Hit men inte längre. Sen kan vi börja backa tillbaks och riva upp den andra skiten också. När det gäller staten skall vi givetvis ha så stor transparens som möjligt. Utgångspunkten bör vara att om det inte finns synnerliga skäll så är det fritt tillgängligt. När det gäller enskilda individer bör det vara tvärt om. All information är hemligt om det inte föreligger synnerliga skäl.Attitudeswe skrev:Det är offentligt hur mycket välgörenhet du donerar till, hur många bilar du äger och hur långt dom körs. Dina bostäders taxeringsvärde och inteckningar. Din lön. Om du har hemstäd med RUT. Hur mycket el du säljer från dina solceller.
Ser inte att hur mycket el man vaskar i sommarställets bubbelpool skulle skilja sig från ovan...
På vilket sätt är det lämpligt?D Daniel 109 skrev:
I vilket syfte?
Och för vem?
Här är det dock viktigt att påpeka att stödet är utformat av Svenska kraftnät baserat på diriktiv från den Socialdemokratiska regeringen under Magdalena Andersson. Så lastas den som lastas bör. Vad den här regeringens kommande elstöd innebär återstår att se. Sen kan jag rekommendera Svenska dagbladets podcast "Ledarredaktionen" som gjorde ett avsnitt där de bjudit in representanter från myndigheterna som förklarar det hela i lite mer detalj. Det finns rätt bra anledningar till att man valt den lösning man gjort. Det är en medveten kompromiss.imported_Benno skrev:
Redigerat:
Du och jag är kapabla att styra om vår el, min ensamstående svärmor i Norrbotten är inte det. Hon har fått lika dyra räkningar nu i december som jag fått (och jag har lyckats sänka min räkning till nästan hälften). Hon har inte de här pengarna utan får prioritera ned mat och annat. Hon får inte ens elstöd (åtminstone inte än). Dessutom, eftersom hon bor i Norrbotten så är nästan all elkostnad uppvärmning och den behövs dygnet runt, hon kan inte styra elförbrukning till nätterna. Hon kör en hängtorkad tvättmaskin i veckan bara.Attitudeswe skrev:Jag har köpt elen timmätt i SE3 (inga solceller men 1500mil elbil sedan april). Betalat 23585kr till Tibber för 16130kWh.
Fått tillbaka 4700kr för jan- mars. Får tillbaka ytterligare 8000kr nu i feb -23 för att förberedas inför vintern 22/23 och sen kan man väl anta att man får 150öre i SE3 i nov+dec ((150+300)/2-75) i det förlängda stödet som avsåg att kompensera främst se1-3 som blev utan. Då får jag 4500kr till.
Totalt från staten 17200kr för 2022. Det ger att jag betalat 6300kr för 16130kWh. Lägre än vad jag betalade i snitt 2015-2020.
Tack farbror staten.
Och rörande att det är hemligt, hon är inte särskilt intresserad av att hennes nyfikna grannar skall kolla upp hennes elförbrukning.
För egen del så bryr jag mig inte om grannarna kollar hur mycket el jag gör av med, men jag förstår att många vill hålla detta för sig själva.
Spånar fritt.
Med tanke på hur t.ex bönder blir trakasserade av dagens så kallade aktivister så är det ju inte helt omöjligt att dessa drägg även skulle kunna få för sig att trakassera de vidriga miljöbovarna som gör av med jättemycket el helt i onödan...
Att sekretessbelägga förhindrar ju åtminstone detta.
Det mesta som går emot vissa gruppers uppfattningar ska ju skambeläggas i dagens samhälle och personer ska hängas ut till höger och vänster pga. sina åsikter/arbeten eller valfri anledning.
Med tanke på hur t.ex bönder blir trakasserade av dagens så kallade aktivister så är det ju inte helt omöjligt att dessa drägg även skulle kunna få för sig att trakassera de vidriga miljöbovarna som gör av med jättemycket el helt i onödan...
Att sekretessbelägga förhindrar ju åtminstone detta.
Det mesta som går emot vissa gruppers uppfattningar ska ju skambeläggas i dagens samhälle och personer ska hängas ut till höger och vänster pga. sina åsikter/arbeten eller valfri anledning.
Jag håller helt med här! Här är det staten som ”tvingar” alla som förbrukar el att få återbetalning. Jag uppfattar det som att ”folk” vill att det ska bli offentligt för att kunna skrika åt Djursholmsvillorna för att de är storförbrukare.MathiasS skrev:
Men det kan likaväl bli det att Expressen släpper ”Här är elslösarna i din kommun, vi har hela listan” sen så sätter man dit Gösta och Asta som har en hög elförbrukning pga att de någon gång blev lovade att ”direktverkande el är det bästa för miljön och elen är billig” på 80-talet.
Det är helt enkelt mycket större risker att vanliga privatpersoner råkar i riktigt illa ut än att von Snabel på Djursholm gör.
Edit: Jag har en förbrukning på ca 400 kWh i månaden i villa så jag kommer varken få ut speciellt mycket pengar eller har något att dölja själv.
Det handlar väl också om att det även kommer ut anläggnings ID mm
Vem vet vad som kan hända
Vem vet vad som kan hända
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Jag drar en gissning att sekretessen är där för att hindra att gemene person får reda på vilka ofantliga summor i statligt stöd som kommer betalas ut till den skara av befolkningen som är absolut rikast i landet.
Då hade väl regeringen kunnat öppna en e-tjänst där med signerade att man avstår från sitt elstöd. Om man nu värderar att slippa värmepump och skottning av uppfarten så högt att det kan svida i andras ögon så finns det ju andra sätt än att gå emot lagrådet för att råda bot på det.krillek skrev:
Du menar de personer som har betalat in stora summor pga att de gjort av med relativt mycket el?bjornswensson skrev:
Vad är problemet och vad stör du dig på?
Där är vi tillbaka till att skuldbelägga....Attitudeswe skrev:
Alla som gör av med mer el än genomsnittet har inte eluppvärmda garageuppfarter.
Vem är du att bestämma vad som är ok att använda el till?
Lägg skulden på rätt ställe om du tvunget ska peka på någon som gjort/gör fel.
Vad har gjort att vi hamnat i denna situation?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 339 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 339 inlägg
Det är inte ens ambitioner det liknar mer bondfångeriDavid Wallin skrev:Finns det fortfarande folk som tänker att vallöften är löften? Tycker att hela grejen med vallöften är förlegad. De borde kallas "valambitioner" istället eftersom det i slutändan ändå är kompromisser som kommer att avgöra vad som blir av eller inte. Men jag tillhör iofs dem som inte röstar på små specifika frågor utan ser valen mer som inriktningsbeslut för att välja vilka värderingar och målsättningar som ska gälla. Typ samma som att jag aldrig tar ett abonnemang för att det är billigt de första 12 månaderna, det är det ordinarie priset som är det viktiga...
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 594 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 594 inlägg
Du menar som den förra regeringen gjorde när det gällde Gymnasielagen? Den man drev igenom tvärt emot vad Lagrådet ansåg.M MrDizzy skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 594 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 594 inlägg
När det gäller företag kan frågan om elförbrukning ha betydelse om konkurrenter får tillgång till siffrorna.L lbgu skrev:Med tanke på att inkomsten är offentlig handling så är det konstigt att sekretessbelägga elförbrukning. Borde vara betydligt mer känsligt hur mycket man tjänar än vilken elräkning man har.
Vem kan ha nytta av ens elförbrukning? Däremot inkomstlistor kan t.ex. användas av kriminella som söker lämpliga byten.
Helt rätt beslut, det är helt galet att offentlighetsprincipen ska gälla för privatpersoners inkomst, bostadsadress och allt annat. Det är väl bara att hoppas att sekretessen utökas till att omfatta fler saker som är en privatpersons ensak.
Förklara gärna vad allmänintresset är att veta hur mycket el grannen förbrukar. Bortsett från nyfikenhet då.Attitudeswe skrev: