E erimos skrev:
Jag tar gärna emot tips på lämpligt användningsområde.
jag Antarctic att dirt problem bar att du försökt surra något som var lägre än kroken på spännbandet? Då får får du ingen tryckande kraft över kanterna på hyllplanet (?) och inget sitter fast.. hade du haft ett högre objekt att surra hade det antagligen gått utmärkt.

• Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
Fick lite hjälp av spell checken där….

• Gilla
Smuttgubben och 3 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
jag Antarctic att dirt problem bar att du försökt surra något som var lägre än kroken på spännbandet? Då får får du ingen tryckande kraft över kanterna på hyllplanet (?) och inget sitter fast.. hade du haft ett högre objekt att surra hade det antagligen gått utmärkt.

Hade en ca 15cm hög trave hyllplan på ett takräcke. Köpte spännremmen av misstag då jag trodde det var två st små spännband med ”spak”.

Försökte med överfallssurrning men det var omöjligt att få till nån spännkraft alls. Sen försökte jag med trassel och det gick inte heller bra :D

vi behöver inte diskutera detta mer men jag hoppas det framgick att jag ville lära mig att surra med en pryl jag köpt av misstag. Tack för hjälpen!

MathiasS MathiasS skrev:
Problemet är att det inte går att få någon kraft med den typen av spännare. Möjligen om bandet var elastiskt.

useless useless skrev:
Problemet är att det inte går att få någon kraft med den typen av spännare. Möjligen om bandet var elastiskt.
jag surrar enstaka brädor med enkla spännband på takräcket, brukar inte vara några problem att få det att sitta. Loopar under bågarna och spännet ovanpå brädan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E erimos skrev:
Hade en ca 15cm hög trave hyllplan på ett takräcke. Köpte spännremmen av misstag då jag trodde det var två st små spännband med ”spak”.

Försökte med överfallssurrning men det var omöjligt att få till nån spännkraft alls. Sen försökte jag med trassel och det gick inte heller bra :D

vi behöver inte diskutera detta mer men jag hoppas det framgick att jag ville lära mig att surra med en pryl jag köpt av misstag. Tack för hjälpen!
har du haft flera hyllplan förstår jag att det kan vara knepigare, de brukar vara lite för hala för sitt eget bästa och då behövs som du säger ett riktigt spännband.

• Gilla
erimos och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt ett nytt släp och var osäker på jur mycket sand jag säkert kunde lasta, så jag vägde sanden i hink på en våg. Varje 20 liters balja vägde 17-28 kg beroende på fyllning.

Så här ser 682 kg (lite våt) sand ser ut på släp med lastyta 325x152 cm (Brenderup D1000).

Fungerar lastsäkringen för 10 km på motortrafikled?

• Hink med sand på våg, som visar 18,60 kg, vid sidan av ett släp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Släp med 682 kg sand på lastyta 325x152 cm. Sanden är lite våt och ligger jämnt fördelad över släpet.
    Skapa konto
  • Släp fullt med våt sand, lastyta 325x152 cm, lastad med 682 kg sand. Fråga om lastsäkring för 10 km på motortrafikled.
    Skapa konto
  • Närbild av en släpvagn med en skylt som visar T 1000 och L 690, illustrerar lastkapaciteten.
    Skapa konto
  • Blå presenning täcker sandlast säkrad med spännband på släp.
    Skapa konto
  • Hjul på en Brenderup D1000 släpvagn, lastad med 682 kg sand, fotograferad vid sidan av en motortrafikled.
    Skapa konto
R
N NyaJocke skrev:
Jag har köpt ett nytt släp och var osäker på jur mycket sand jag säkert kunde lasta, så jag vägde sanden i hink på en våg. Varje 20 liters balja vägde 17-28 kg beroende på fyllning.

Så här ser 682 kg (lite våt) sand ser ut på släp med lastyta 325x152 cm (Brenderup D1000).

Fungerar lastsäkringen för 10 km på motortrafikled?
Ja vi täcker inte allts grus och jord när vi kör,
Ja där ser man inte några större mängder man får med sig på en 1000kg kärra😢

• Gilla
NyaJocke
  • Laddar…
Du behöver inte surra sand, grus etc alls när det ligger i en hög såhär, men det är ju bra att ha något över så det inte blåser bort av fartvinden.

• Gilla
NyaJocke och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det blir många vändor till tippen...

R Rejäl skrev:
Tack! Ska försöka skaffa ett kapellock istället, blir lite enklare än att "surra" fast.

R
N NyaJocke skrev:
Det blir många vändor till tippen...
Eller så lastar man så att däckena trycks ihop lite som lastningen på grusgroparna brukar göra😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
N NyaJocke skrev:
Tack! Ska försöka skaffa ett kapellock istället, blir lite enklare än att "surra" fast.
Du behöver ingett det är ok att köra jord utan något på..

• Gilla
NyaJocke
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du behöver ingett det är ok att köra jord utan något på..
OK tack, testar nästa vända. 👍

Rickard.
R Rejäl skrev:
Eller så lastar man så att däckena trycks ihop lite som lastningen på grusgroparna brukar göra😉
Max tryck i däcken på en lånad släpvagn på en torr dag (kanske mest för jord) Snacka om valuta för pengarna!

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.