M mackan_kal skrev:
Nästan överlass här va? Kanske dåligt kultryck med lasten längst bak

[bild]
Framförallt helt fel vinkel på spännbandet.

G
K kristofo skrev:
För att dissa mig själv lite så vill jag minnas att det bara gäller tung trafik. Lite mer godtyckligt vad som gäller vanliga bilar. Orkar inte slå upp lagtexten, men det står ganska tydligt att vissa paragrafer bara gäller tung trafik.
Det gäller tung trafik, vet inte om det gäller vid personbil, däremot har jag aldrig hört nån använda "förstängt" vid annat än tung trafik så det var bara en förklaring om vad förstängt innebär (åtminstone för mig inom tung trafik), som det skrevs i texten så verkade det som att förstängt ska vara typ helt rätt, eller så förstod jag det fel.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
G
M mackan_kal skrev:

[bild]
Med fel dragbil eller rätt dragbil med b-körkort så kan det ju faktiskt vara för tungt lass.

M
M mackan_kal skrev:

[bild]
Vad gör man inte för likes på forumet

Hej ramlade in är utav en slump, tänkte dela med mig en ändelse om att köra grus i en 5 kubiks container.
(gruset hade legat under parkettgolven.)
jobbade för en rivningsfirma för många år sedan.
Dom hade jobbat helg och det första jag fick göra va att köra denna till renova i Fläskebo och kan säga att ja tyckte verkligen synd om dom som låg bakom mig för de blev blästring. Jag funderade väldigt mycket hur man skulle undvika detta med resten av körningarna så det blev en presenning med snöre genom öglorna sen över containern och knyta fast så löste ja de to inte så mycket mer tid.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
G
Min egen lastning, ska sitta där i 20 mil.
Lastad släpvagn med gräsklippare och vattentank säkrade med spännband och kedjor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd gräsklippare fastspänd på en släpvagn med orange spännband.
Skapa konto

Känns som att allt borde vara kvar när jag kommer fram (y)

Godkänt i forumet?
Svart kombibil parkerad med långa trälistar fastspända på takräcket.
Skapa konto

Träplankor fastsatta med spännband på en bil vid ett byggvaruhus.
Skapa konto

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Nix. Med en så stor hög och så flack vinkel på relativt klena band finns det risk att högen åker i sidled på räcket.

Det är bättre att gå under bågen direkt bredvid högen och över högen med spännet på högen, dra åt satan. Därefter kan man komplettera med ett bar band som håller ihop endast högen så att inga bitar i mitten smiter iväg.

Denna typ av fuskloopsurrning brukar dock funka bra på släpet med lite kralligare band.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Håller med ovanstående. Detta hade varit bättre med vanliga spännremmar som går över brädorna och direkt ner på båda sidorna och runt räcket. Såklart ännu bättre med riktiga spännband om du hade spännt likadant men remmar hade räckt.

Funkar gör det såklart ändå.

Redigerat:
hsd
Flaggan då

Hmm,
Syns nog inte på bilden men banden går ner runt under bågen och upp på andra sidan igen, sedan tvärs över högen.

Men antar att över, ner under, upp, tvärs, ner under, upp, tvärs över igen hade varit ännu bättre.

blir att tänkande till nästa lass!

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Flaggan då
behövs inte då utskick är bra under en meter.

C chrille-gäddan skrev:
Godkänt i forumet?
[bild]
[bild]
Får man fråga om remmen som gick in i bilen fladdrade rejält i fartvinden? Brukar kunna bli bra musik så såna remmar.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får man fråga om remmen som gick in i bilen fladdrade rejält i fartvinden? Brukar kunna bli bra musik så såna remmar.
Faktiskt inte, men så har jag bara 2km och 40-väg hem

Efter att ha kört hem en jolle på takräcket där jag spänt fast den med spännband och genomlidigt en tvåtimmarsresa på motorväg med olidligt buller från spännbanden har jag fått rådet att vrida spännbandet minst ett halvt varv innan jag spänner. Tydligenskall det minska/eliminera bullret. Har dock inte haft möjlighet att verifiera. Kanske någon på forumet som testat...

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.