Hej, har ganska precis packat upp allt nu sen vi flyttade in november.
Har länge hört hur det klättrar i väggarna och förstått att vi har objudna gäster så att säga. Har tyckt att det varit lite småmysigt att höra dessa små krabater tills jag hör dom från köket, dom är alltså inne hos mig nu..
Gjorde en koll runt huset och hittar massor med ingångar där röda mattan var framrullad till Hotell Nolby!

Bifogar några bilder på ingångarna och kan konstatera att jag måste skaffa nya galler först och främst. Men hur fasen gör jag där dom har grävt ner i gräsmattan och in genom ett hål i grunden?? Räcker det att slänga på lite ny cement tro? Lite akut då detta måste göras innan snön kommer, vilket lär vara närsomhelst!!

/Simon and the Rats... 20131228_022831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131228_022841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131228_022851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131228_022856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131228_022906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns finmaskiganät i tunn plåt som fungerar. Enklast där du har gräset är att gräva ur lite, lägga nät och sen fylla med makadam eller lite annan hård stenig fyllnad.
Har du tur går det at skjuta fast nätet med en vanlig häftpistol, annars får du borra fast aluminiumlister med vanlig skruv och plugg...
 
Hålen i grunden bör du mura igen.

Vid ventilerna, rejält nät som anders07 säger, alt träklossar, alt en plåtbit. (Med de massiva materialen menar jag då springan ovanför ventilgallret.)

Sedan är det jakt på var de tar sig in inomhus. Köksvaskens avloppsledningar är ju en klassiker, men överallt runt i sopskåpet är poppis. De kan förmodligen vädra mat, och är därför extra ihärdiga med att försöka ta sig in just där.
 
Har varit och köpt 150x150 ventilgaller nu som jag tänkte sätta över så det täcker allt runt om kring där. Så det tror jag löser sig, svårare blir det med hålen och springan. Har pratat med folk på Granngården och dom sa bara att om jag täpper igen dom där hålen som kommer dom förmodligen gräva ett nytt i närheten. Så jag får nog gräva upp till våren och lägga grusbädd runt kåken.. Eller finns det något bättre alternativ?

Hittade vart dom kommer i köket, bakom diskmaskin är det en springa rätt in i golvbjälklaget, ganska säker på att det är där dom kommer. Har köpt nät jag ska häfta fast och lite Vaxbollar dom ska få gnaga på. Hoppas bara dom inte dör i väggen/golven.. Hört att det kan bli en jäkla doft..

Återkommer med hur det går.

/S
 
Det är förmodligen lögn i helvete att försöka täta överallt. En katt kan kanske vara ett alternativ?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det är förmodligen lögn i helvete att försöka täta överallt. En katt kan kanske vara ett alternativ?
Ja det kommer vara svårt att springa o täta överallt när snön är kommen, går inte. Dom gräver nog upp nytt hela tiden.
Får nog fixa det till våren och försöka fixa så gott det går under vintern, Sätter nät nu i diskbänken och bakom diskmaskin, hoppas dom inte tuggar upp ett nytt hål någonstans bara. Slängde ner 1 vaxboll som dom får tugga på iallafall, dom får ju inte gå hungriga!

Katt hade jag fixat första dagen om det inte vore för att frugan är allergisk, vi har en liten hund som hon tål men han bryr sig inte om mössen..

Tack för alla svar, någon bukt på detta ska nog gå att ordna...
 
krökarn skrev:
Katt hade jag fixat första dagen om det inte vore för att frugan är allergisk, vi har en liten hund som hon tål men han bryr sig inte om mössen..
Nu kanske det inte är aktuellt av andra skäl, men det finns allergivänliga kattraser (skogskatter?) Nakenkatter (som förvisso är fula som stryk...)
 
Nyfniken skrev:
men det finns allergivänliga kattraser (skogskatter?)
Det är väl sibirisk som somliga hävdar vissa allergiker tål, ej skogskatter?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Angående hålen i grunden. Jag antar att grunden går ner en liten bit i marken? Då är det endast där det finns genomgående sprickor/håligheter som de kan ta sig in. Men grunden kanske inte ens är kallmurad?

Hur som helst så bör singel/makadam/klappersten i ett lager 30 - 50 cm ut från grunden sätta stopp för gräveriarbeten av ihärdiga smågnagare.
 
Nyfniken skrev:
Nu kanske det inte är aktuellt av andra skäl, men det finns allergivänliga kattraser (skogskatter?) Nakenkatter (som förvisso är fula som stryk...)
Om hon tål Sibirisk så skulle jag absolut köpa en, måste kollas upp.
Nakenkatt undviker jag nog, då kan jag nog lika gärna behålla en råtta eller 2 ;)
 
Oldboy skrev:
Angående hålen i grunden. Jag antar att grunden går ner en liten bit i marken? Då är det endast där det finns genomgående sprickor/håligheter som de kan ta sig in. Men grunden kanske inte ens är kallmurad?

Hur som helst så bör singel/makadam/klappersten i ett lager 30 - 50 cm ut från grunden sätta stopp för gräveriarbeten av ihärdiga smågnagare.
Har inte börjat gräva ner något vid hålen än, tänkte göra det imorgon och få lite mer kött på benen. Men planen är väl att lägga singel runt kåken till våren, gillar inte att ha gräs/växter runt kåken ändå..
 
Testa med glaskross. Funkar även att blanda in i bruk
 
C
Och köp Silverline musskrämmare att ha inne,det skrämmer inte iväg mössen men de stannar inte kvar.

Vi har3 Silverline på 200 m2 hus,bara nån mil från dig:) o lika glest in till grunden som du har....Grunden spikade vi ventiler för,där det var möjligt på andra ställen är det lika glest som när vi flyttade in för 10 år sen...Min vi har inte längre några moss o inte heller nån katt.. o hunden har aldrig tagit några möss o gift lägger vi inte ut eftersom vi har hund... Det här grejar du!,Se bara till att täta innifrån huset så de små inte kommer ut inne i huse,t det blir ett jäkla jobb att städa....o inte är de nå kul heller....vi fick göra det två ganger....
 
  • Gilla
Micha3l
  • Laddar…
Täta alla springor inne med stålull , det hatar dom.

Sen är det bara att leta springor som dom kan komma in i och täta.

Vi fick in möss (inte råttor som tur är) och det visade sig att vi missat en ventilations springa i teglet och där gick dom in.
 
Vill inte strö ut glaskross då jag har både hund och småbarn.. Men tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.