Nerre skrev:
Råttor är större och gnager därför mer. Råttor som dör ruttnar också ofta och stinker därmed apa, möss brukar torka ut innan de börjar lukta.

Fördelen är ju att råttorna behöver större hål för att komma in (enklare att täta), och råttorna skrämmer antagligen bort mössen (råttor äter möss). Fast det är klart, tätar du så råttorna inte kommer in så skrämmer de ju inte bort mössen längre... så det lär väl behöva göra mus-säkert ändå.
Har använt nät där maskhålen är ca 3x3mm, så mössen ska inte komma igenom.
 
Seröst så mycket råttskit, lägg grovdammsug och lägg ut några fällor så ser du vart de har gått du borde ha fällorna fulla på en natt.
 
Det behöver ju inte vara så illa att du har en "lämmelflock" i grunden, att döma av mängden korvar, utan det kan vara ackumulerat många års exkrementer från någon enstaka rådis.
 
Fogskum är inge bra. Mössen tycker om att gnaga på det, och det LÅTER :mad:
 
Redigerat:
Snickers är bra bete både för råttor och möss och det brukar bli en del kvar till den som spänner fällan också... ;)
 
Återupplivar denna tråd litegrann.

Vi har haft lite problem med möss tidigare. Jag är inte 100% på om de fortfarande är aktiva, vi hittade lite musskit på golvet efter köksrivning, men det kan ha varit sånt vi inte kom åt förra gången.
Nu ska vi sätta in nytt kök, så jag tänkte passa på att täta en del springor och hål som mössen använt sig av för att komma in. I alla fall för att försvåra för dem. Sen antar jag att det bästa är att placera råttgift i krypgrunden (igen), så att de inte tar sig dit över huvud taget, för att möss ger väl sig inte om de fått vittring på mat, de tar väl sig in ändå, fast på ett annat ställe?

Tunna plåtar för större uppsågade kabelgenomföringar i golvet och svinto/liknande för springor, tänker jag. Är detta en bra idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.