xdigger skrev:
Jag har inget val än att ha den hemma, firman ligger 30mil bort.. :D
Nej utgår man hemifrån är det väl lugnt, annat för mig som är på firman minst 1 gång om dagen :(
 
Med risk att tråden kapas.

Ang Skatteverket och firmabil ,var har ni fått er information om reglerna?

Jag jobbar som snickare och har själv letat efter information och tycker att det är svårt att få svar från företaget,facket mm.

Alla verkar få olika information.

Själv har jag fått reda på att fast jag kör hemifrån till kund direkt och bara kör in om firmans lokaler för att äta så kan jag bli förmånsbeskattad.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Med risk att tråden kapas.

Ang Skatteverket och firmabil ,var har ni fått er information om reglerna?

Jag jobbar som snickare och har själv letat efter information och tycker att det är svårt att få svar från företaget,facket mm.

Alla verkar få olika information.

Själv har jag fått reda på att fast jag kör hemifrån till kund direkt och bara kör in om firmans lokaler för att äta så kan jag bli förmånsbeskattad.
Vi hade en lång diskussion angående detta på firman tidigare, så vi tog hjälp av en advokat som hade lite bättre koll.
För att göra en lång historia kort så var det något i stil med att om du är på firman mer än 2 gånger i veckan så räknas det som att du utgår därifrån och får ej köra med bilen hem, även om du bor granne med kunden i princip. Helt sjuka regler, det slutade iallafall med att vi skaffade Abax körjournal och lämnade bilarna, nu kan man iallafall sova på nätterna ;) Kan även tillägga att jag tycker nog det är bättre som det är nu, slipper tänka på att skriva körjournal och ingen risk att man åker på något skattetillägg som dom kallar det, (böter från skatteverket).
 
Har nu rivit upp lite panel i tvättstugan efter att ha sett ingångar från Matkällaren in dit, såg även lite spill när jag lyste in med ficklampan, bifogar lite bilder. Det kan inte vara alltför små möss som klämt ut dessa "korvar", nästan större än jyckens..
Tvättstugan (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugan (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugan (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugan (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugan (6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugan (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare ägare hade byggt panel för diverse rör ovanför badkar.. Nu kan man faktiskt stå vanligt i badkaret!
Tvättstugan (7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugan (8).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugan (9).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första bilden här är rör som går genom torpargrunden och sedan vidare upp till vardagsrummet, skulle behöva täta alla dessa hål, troligvis är det genom dessa hål dom har kommit in.
Förslag på hur det ska tätas på bästa sätt? Funderade på att göra "bollar" av hönsnät och sätta in och fästa med fogskum? Eller tar dom sig igenom det tro?

Nu har det gått så långt så jag drömmer om dessa små figurer på nätterna.. Dom har iallafall ätit upp alla giftpuckar, slängde ut på samma ställen igen för att se om det fortsätter.
 
Lägg isolering o putsa sen på den.

Verkar vara rejält med skit ifrån dom.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Lägg isolering o putsa sen på den.

Verkar vara rejält med skit ifrån dom.
På 2 av hålen är golvbjälklaget ovanför, ingen risk att det suger åt sig fukten i putsen?

Ja det var väldigt mycket skit, känns dock skönt att vi har fått bort det nu, men lär ju vara lika mycket i golvbjälklaget skulle jag tro..
 
Den lilla fukten gör inget
 
  • Gilla
krökarn
  • Laddar…
Av spillningen att döma så verkar du inte bara ha möss i huset utan även stora råttor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
öringen skrev:
Av spillningen att döma så verkar du inte bara ha möss i huset utan även stora råttor.
Eller marsvin. Om man bara ska döma av skiten. :)
 
öringen skrev:
Av spillningen att döma så verkar du inte bara ha möss i huset utan även stora råttor.
Misstänkte det jag också när jag såg det, men har ingen erfarenhet av det så kan ju inget veta... Vad innebär detta?
 
Möss ser jag som ganska harmlösa, visst det är lite obehagligt att ha dom i kök osv, men de ställer ju inte till alltför mycket elände.
Råttor hade jag ingen erfarenhet av själv tills jag började riva i väggarna i vår gamla ladugård. Och jag kan säga att jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att de kunde göra så stor skada som de hade gjort. De hade bokstavligen ätit upp stora delar av en gavel på ladugården (timmer). Ätit upp hela stockar och vissa var bara ett skal då de hade gnagt gångar inne i timret.
Nu hade de väl visserligen fått härja ganska fritt därute i kanske 100 år, så det är väl ingen som sker över en natt precis.
 
öringen skrev:
Möss ser jag som ganska harmlösa, visst det är lite obehagligt att ha dom i kök osv, men de ställer ju inte till alltför mycket elände.
Råttor hade jag ingen erfarenhet av själv tills jag började riva i väggarna i vår gamla ladugård. Och jag kan säga att jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att de kunde göra så stor skada som de hade gjort. De hade bokstavligen ätit upp stora delar av en gavel på ladugården (timmer). Ätit upp hela stockar och vissa var bara ett skal då de hade gnagt gångar inne i timret.
Nu hade de väl visserligen fått härja ganska fritt därute i kanske 100 år, så det är väl ingen som sker över en natt precis.
Låter mindre bra... Vet ju inte hur länge detta pågått här i huset, vi flyttade in i November och innan var det en äldre dam som bodde själv i 10 år, men någon sjukdom dessutom. Så hon har knappast gjort något åt det, men har inte hittat något virke dom har ätit på förutom vissa ställen där dom tagit sig igenom då. Får hoppas det ser bra ut i väggarna, annars är det väl upp till bevis när man börjar riva för senare renoveringar..
 
# 14 Vi fick in möss (inte råttor som tur är) och det visade sig att vi missat en ventilations springa i teglet och där gick dom in.
Men, ventilationsspringorna är för luftning avtegelfasaden (var 3-4 stötfog)! Men nät kan tryckas in där.
Lite gammal fråga...
 
Var in på torpargrunden och skådade deras ingångar till hemmet(?) bör man göra något åt dessa? Eller kan det vara bra att dom har någonstans att smita efter att ha ätit giftet?
Torpargrund (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torpargrund (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen skummade jag hålen in till tvättstugan med fogskum och nät innanför, ser man iallafall tydligt om dom är där och gnager något. Men tror inte dom tar sig igenom näten.. Glömde dock fota innan jag skummade. Det ska skäras till snyggare sen!
Fogskum (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Råttor är större och gnager därför mer. Råttor som dör ruttnar också ofta och stinker därmed apa, möss brukar torka ut innan de börjar lukta.

Fördelen är ju att råttorna behöver större hål för att komma in (enklare att täta), och råttorna skrämmer antagligen bort mössen (råttor äter möss). Fast det är klart, tätar du så råttorna inte kommer in så skrämmer de ju inte bort mössen längre... så det lär väl behöva göra mus-säkert ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.