Hej, funderar på om man kan lägga råspont som tak (med under/ytpapp på topp) vid bygga av entrétak? Råsponten skulle då eventuellt vara utsatt för fukt som kom underifrån då det inte är några täta väggar på entrén. Behöver man begandla med något eller kan man lägga som det är och anta att eventuell fukt som kommer in underifrån på sidorna torkar upp av sig själv?
Och få tätt, då det blir ett utrymme ovanför. lämpligt med ett insektsnät utmed kanterna. Kommande hytesgäster/spekulanter på bostad .Getingar allra helst.L Lindhkris skrev:Hej, funderar på om man kan lägga råspont som tak (med under/ytpapp på topp) vid bygga av entrétak? Råsponten skulle då eventuellt vara utsatt för fukt som kom underifrån då det inte är några täta väggar på entrén. Behöver man begandla med något eller kan man lägga som det är och anta att eventuell fukt som kommer in underifrån på sidorna torkar upp av sig själv?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"

Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Jag har byggt taket på grabbens koja på det sättet.
Råspont, takpapp och sen takshingel.
Där råsponten är innertak och obehandlad.
Nu har det gått ett år och råsponten ser lika fin ut som när vi satte upp den.
Men jag vågar inte uttala mig om hur det blir på 10 år.
Råspont, takpapp och sen takshingel.
Där råsponten är innertak och obehandlad.
Nu har det gått ett år och råsponten ser lika fin ut som när vi satte upp den.
Men jag vågar inte uttala mig om hur det blir på 10 år.
Blir ju samma konstruktion som ett vanligt tak med råspont/papp/shingel och nere vid en öppen takfot. Här brukar man ju alltid måla takfoten, men det räcker ju med en strykning.
Om jag uppfattat det riktigt har vi det på flera platser men målat, här på bilden en liten gäststuga fråm 2004.
Den fick sedan en strykning med den röda färgen och inget mera gjort sedan dess.
Om jag uppfattat det riktigt har vi det på flera platser men målat, här på bilden en liten gäststuga fråm 2004.
Den fick sedan en strykning med den röda färgen och inget mera gjort sedan dess.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi kommer ha tryckimpregnerat som reglar och sedan klä lodrätt med staketribba 28x45 mm som väggar (också tryckimpregnerat). Med andra ord kommer vi inte att måla med täckande färg någonstans. Så då borde vi helt enkelt behandla råsponten med något, korrekt?
Kommer resten att vara obehandlat kan ni låta det vara.
Vill man kan man lasera i nyans som tryckt virke eller använda samma som husfasaden enbart för utseendet. Hade då valt att måla hela takdelen, även takstolar.
Vill man kan man lasera i nyans som tryckt virke eller använda samma som husfasaden enbart för utseendet. Hade då valt att måla hela takdelen, även takstolar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Fågelskydd skorsten
Tak & Vind