Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror precis tvärtom. Det är inga dumskallar Cementa anlitat. Dom har självfallet vägt in tidigare beviljade tillstånd och vilken fakta dom utredningarna har baserats på.
Här tror vi inte olika. Det är det jag menar med systemfel, att det under lång tid gjorts (och accepterats att det gjorts) på ett sätt som egentligen är emot lagens bokstav. Den som då gör som alla andra alltid gjort men får på fingrarna för det har ju då egentligen inget att sätta emot.

Det är förstås dåligt och rättsosäkert, men felet är ju egentligen inte när lagen plötsligt följs.

Istället får vi läsa om ytterligare en tuppfajt. Den här gången är det jurister mot politiker.
Det här tycker jag är intressant, men har inte haft tid att läsa in mig på. Regeringen har ju rätt att ta över vissa miljöprövningar, så jag har inte hängt med på vad kritiken gäller. Jag gissar att det kanske är att man skriver en generell lag för ett enskilt fall.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P
mnils skrev:
Och vad har du för kunskap om domstolarna i Polen och Ungern? Eller drar du den slutsatsen från vad vänstermedia skriver i Sverige?
Jag läser flera medier. Om de är vänster eller inte är inte alltid så klart, men oftast brukar svenska media ha en nyhetsredaktion som är separat från ledarredaktionen. I många s.k. alternativa media är det dock inte så.

De som gillar alternativa media, och mest läser sådana, brukar ibland kalla all annan media för "vänstermedia", eftersom de inte gillar vad de läser där. Förmodligen för att det utmanar den uppfattning de har fått från alternativ media. Men så gör väl inte du?
Problemet med svenska domstolar är att de följer svensk lag och den är framtagen av våra urkassa politiker som inte klarar av att tänka i mer än ett steg.
Ja, om lagarna är konstiga och "felaktiga" så kan det vara ett problem, men man löser inte det problemet genom att politisera domstolarna. Man löser det genom att ändra på lagarna på demokratisk väg. Tyvärr kan det vara rätt svårt ibland om det finns många som inte har samma åsikt som en själv, men det får man leva med om man vill ha ett demokratiskt samhälle.

MultiMan
Jag läser ett mycket stort spektrum av media, från vänster till höger eftersom jag vill ha en balanserad bild. Likadant med utlandsbevakningen. Så gjorde jag inte förr. Det har iaf lett till att jag gått från stark anhängare av svensk public service, till förespråkare för mycket starka nedskärningar och förändrad struktur.
Till skillnad från t ex Flamman eller Nyheter Idag, så försöker SR/SVT påstå att de står neutrala i sin rapportering, vilket inte stämmer alls, och äter runt 8,5 miljard skattekronor. Helt barockt.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.svd.se/nya-eu-regler-kan-stoppa-plan-for-cementa

Jan Darpö, professor i miljörätt vid Uppsala universitet, pekar på att regeringens tillstånd kräver undantag från flera EU-regler. Alla sådana undantag ska skickas till EU-kommissionen som teoretiskt skulle kunna stämma svenska staten.
...
Ett tillstånd skulle också kunna stoppas av Länsstyrelsen på Gotland, som redan tidigare uttryck oro för hur en fortsatt brytning kan påverka känsliga så kallade Natura 2000-områden.
Om Länsstyrelsen anser att det krävs ett Natura 2000-tillstånd kan den besluta att Cementa måste komma in med en ny ansökan.
– Innan den ansökan är behandlad kommer Cementa inte att kunna använda tillståndet från regeringen, säger Jan Darpö.
...
Tanken är att låta företaget utnyttja den mängd kalksten man inte hunnit bryta i enlighet med ett tidigare tillstånd man fick 2010. Det handlar alltså om en mängd sten som redan har prövats en gång.

Det borde alltså inte vara problematisk. Men sedan 2010 har EU:s miljöregler hunnit skärpas på en rad områden.

Det gäller bland annat skyddet av Natura-2000-områden, artskydd och miljökvalitetsnormer för vatten. De senare har både fått skärpt tillämpning efter domar i EU-domstolen och skrivits in i svensk lag.

− Vi har att utgå från både skärpt lagstiftning och skärpt tillämpning av regelverket om miljökvalitetsnormer sedan 2010, säger Åke Mauritzson, som är handläggare på Länsstyrelsen på Gotland.

Även om mängden kalksten som Cementa ska bryta enligt regeringens "nödbeslut" redan har prövats en gång har de inte prövats enligt Natura 2000-reglerna.

– 2010 gjorde man överhuvudtaget ingen prövning mot de reglerna, och sedan dess har flera av de utpekade områdena utökats. Vi menar att det nu kan behöva prövas av regeringen.

MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Jan Darpö, professor i miljörätt vid Uppsala universitet, pekar på att regeringens tillstånd kräver undantag från flera EU-regler. Alla sådana undantag ska skickas till EU-kommissionen som teoretiskt skulle kunna stämma svenska staten.
...
Ett tillstånd skulle också kunna stoppas av Länsstyrelsen på Gotland, som redan tidigare uttryck oro för hur en fortsatt brytning kan påverka känsliga så kallade Natura 2000-områden.
Om Länsstyrelsen anser att det krävs ett Natura 2000-tillstånd kan den besluta att Cementa måste komma in med en ny ansökan.
– Innan den ansökan är behandlad kommer Cementa inte att kunna använda tillståndet från regeringen, säger Jan Darpö.
...
Tanken är att låta företaget utnyttja den mängd kalksten man inte hunnit bryta i enlighet med ett tidigare tillstånd man fick 2010. Det handlar alltså om en mängd sten som redan har prövats en gång.

Det borde alltså inte vara problematisk. Men sedan 2010 har EU:s miljöregler hunnit skärpas på en rad områden.

Det gäller bland annat skyddet av Natura-2000-områden, artskydd och miljökvalitetsnormer för vatten. De senare har både fått skärpt tillämpning efter domar i EU-domstolen och skrivits in i svensk lag.

− Vi har att utgå från både skärpt lagstiftning och skärpt tillämpning av regelverket om miljökvalitetsnormer sedan 2010, säger Åke Mauritzson, som är handläggare på Länsstyrelsen på Gotland.

Även om mängden kalksten som Cementa ska bryta enligt regeringens "nödbeslut" redan har prövats en gång har de inte prövats enligt Natura 2000-reglerna.

– 2010 gjorde man överhuvudtaget ingen prövning mot de reglerna, och sedan dess har flera av de utpekade områdena utökats. Vi menar att det nu kan behöva prövas av regeringen.
Sverige är fantastiskt. Ärendet med Cementa är inte slut på långa vägar. Så på nyheterna när Moderaterna stod och tjafsade med en repr från MP…

Vad ska man säga. Det är bara gratulera MP till den politik som lyckats bedriva trots svagt stöd från befolkningen.

Det som verkar glömmas bort i artikeln ovan är att Cementa faktiskt fick tillstånd i MD som sedan överklagades. Alltså är ärendet prövat när det gäller Natura 2000 områdena.

Men Baylan lämnar ju politiken nu och blir väl landshövding på Gotland så spänningen stiger hur allt ska sluta.

Kanske kan MP tillslut lyckas driva landet in i en kris trots allt. Precis lagom till efter valet så man har några nya att skylla på…

• Gilla
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Sverige är fantastiskt. Ärendet med Cementa är inte slut på långa vägar. Så på nyheterna när Moderaterna stod och tjafsade med en repr från MP…

Vad ska man säga. Det är bara gratulera MP till den politik som lyckats bedriva trots svagt stöd från befolkningen.

Det som verkar glömmas bort i artikeln ovan är att Cementa faktiskt fick tillstånd i MD som sedan överklagades. Alltså är ärendet prövat när det gäller Natura 2000 områdena.

Men Baylan lämnar ju politiken nu och blir väl landshövding på Gotland så spänningen stiger hur allt ska sluta.

Kanske kan MP tillslut lyckas driva landet in i en kris trots allt. Precis lagom till efter valet så man har några nya att skylla på…
Haha, denna övertro på MP. Jag har verkligen svårt att förstå hur MP av allting kunde bli ett hjärnspöke för så många människor.

Cementakrisen har ju jättelite med MP att göra. Nu kommer EU in i bilden dessutom. Fast jag antar att visa tror att MP tagit över EU också... vad är det med fantasier om mäktiga minoriteter egentligen?

A
makhno_ makhno_ skrev:
Haha, denna övertro på MP. Jag har verkligen svårt att förstå hur MP av allting kunde bli ett hjärnspöke för så många människor.

Cementakrisen har ju jättelite med MP att göra. Nu kommer EU in i bilden dessutom. Fast jag antar att visa tror att MP tagit över EU också... vad är det med fantasier om mäktiga minoriteter egentligen?
har du missat helt vad Löfven lovade Romson år 2014..och vad hon lovade EU 2016? natura 2000....

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har du missat helt vad Löfven lovade Romson år 2014..och vad hon lovade EU 2016? natura 2000....
Fast även natura har ju en biroll, än så länge. Jättekonstigt att ge MP credd för Cementakrisen. De får kanske lite fler röster om folk får intrycket att de agerar för miljön men eftersom det inte är det ni är ute efter är det svårt att förstå logiken.

A
makhno_ makhno_ skrev:
Fast även natura har ju en biroll, än så länge. Jättekonstigt att ge MP credd för Cementakrisen. De får kanske lite fler röster om folk får intrycket att de agerar för miljön men eftersom det inte är det ni är ute efter är det svårt att förstå logiken.
Det centrala är just natura 2000..
Men det verkar man inte vilja förstå..

• Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det centrala är just natura 2000..
Men det verkar man inte vilja förstå..
Jag håller med, natura2000 ligger som en våt filt över alltihop.

Nu har konsekvenserna av de nya tillstånden för vattenkraften börjat visa sig också. Man har redan börjat planera för nedläggning av många mindre vattenkraftverk då det blir för dyrt att bygga om dem så att de uppfyller de nya kraven. MP har lyckats ännu en gång...

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P
Antagligen inte. Förordnandet för den nuvarande landshövdingen i Gotlands län går ut den sista maj nästa år.
Jag hörde en miljöpartist och en centerpartist träta om skogsbruket i nåt radioprogram nyligen. Det gällde kyrkovalet och hur kyrkan skulle använda sin skog. Helst inte alls, enligt miljöpartisten.

MP tycks inte vilja att vi bygger hus i Sverige. Varken av betong eller trä.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Inrättandet av ett Natura 2000-området alldeles intill Cementas kalbrott drevs på av MP.

Det är helt normalt att småpartier som ingår i en koalitionsregering får oproportionerligt mycket makt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.