"(registrering, granskning, kompletteringsbrev, avluta ärendet mm" hahah skulle en vanlig person säga så blev han akribuserad i en skogsdunge... tydligen så är arbete 50% gjort redan när man skickar in ansökan kl 04.33 på söndagmorgon fast dom lika väl börjar jobba månda kl 09.00

lustigt hur kommunal och statliga saker fungerar
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kanske. Min erfarenhet de senaste 20 åren är att varje gång ett mejl jag skickat inte kunnat levereras har jag fått ett felmeddelande (eg en analys i detalj varför det inte kunnat levereras).
Väldigt många mailserver skickar inte tillbaks den informationen. Det får man bedöma som serverägare om man tycker det är viktigt att avsändaren får veta att adressen är fel eller inte. Det kan ju finnas goda skäl att inte meddela avsändaren vilka adresser som är giltiga och vilka som inte är det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Min erfarenhet de senaste 20 åren är att varje gång ett mejl jag skickat inte kunnat levereras har jag fått ett felmeddelande
Ja har vi korrekt konfigurerade mailsystem hela vägen ska ett sådan meddelande gå tillbaka till dig om ditt mail inte kan levereras till "mottagarens brevlåda".

Det finns dock inga garantier att alla mailsystem på vägen "gör som de ska". Det finns inget som hindrar att ett mailssytem på vägen "kastar bort" meddelanden, eventuellt enbart till viss/vissa mottagare eller lite slumpmässigt då och då. Detta bortkastande kan bero på en medveten eller oavsiktlig konfiguration, andra buggar eller egentligen vad som helst.

Sen kan jag också ifrågasätta "varje gång ett mejl jag skickat inte kunnat levereras har jag fått ett felmeddelande". Hur vet du det? Du vet vilka felmeddelanden du fått men kan du vara säker på att alla andra mejl du skickat de senaste 20 åren nått fram? 😉
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

För alla intressenter:

Cirka 7500kr kostade detta misstag mig allt som allt. Har inget annat val än att bita i det sura, ruttna, monilia-drabbade äpplet och betala🙂 En å annan lärdom av detta, hitta genvägar istället för att ansöka om bygglov där du lägger massa energi, pengar och i slutändan inte blir godkänd ändå. Så mycket för min respekt till kommunen i Eskilstuna.
Borde fokusera på att förhindra skottlossningar istället för att som parasiter suga ur pengar ur skattebetalarna på detta vis :)
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
Saxsson och 9 till
  • Laddar…
hsd
En rulle markisväv med sidoskenor lätt att rulla ut och rulla in.
Har ingen bild men såg detta för något år sedan och det var genialiskt enkelt
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En rulle markisväv med sidoskenor lätt att rulla ut och rulla in.
Har ingen bild men såg detta för något år sedan och det var genialiskt enkelt
Fungerar utmärkt. Jag har sedan 18 år 16 kwm segeldukstak som sitter uppe mars till oktober. Det går att sitta under taket vid lätt regn. Segelduken håller ca 8-10 år (men blir smutsigt). Vid riktigt hårt regnväder rullar jag in taken.
 
T TypRätt skrev:
Så summan du behöver betala, även om du aldrig bygger något tak, är alltså 5650kr för karta och 1800kr för redan påbörjad handläggning hos kommunen. Alltså ca 7500kr för att du la ner tid på en ide. Trist, du kunde köpt en PS5 med extra handkontroll för det eller drygt 50 luncher på stan (sthlm).
Jag håller med "Grylf" här ovan: sök aldrig byggnadslov för annat än själva huset, det är för höga priser. Jag har byggt både carport, veranda och ett par små bodar utan bygglov. Byggloven hade kostat lika mycket som materialet till dessa projekt, aldrig att jag betalar det. Är det inte dessutom preskriptionstid på detta? Om kommunen inte klagat inom 10 år så slipper man straffavgift.
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Nu ligger ju allt på data, så mycket letande behövs nog inte. Nybyggnadskarta, tidsbegränsning, det är säkert baserat på när du sätter igång med byggnationen av ett nytt hus. Du tar ut en Nybyggnadskarta och sen drar starten av byggnationen ut på tiden, då har du beroende på kommun 1 år, 5 år på dig att bygga utifrån din Nybyggnadskarta, tar det längre tid så måste du ta ut en ny Nybyggnadskarta.
Så här skriver Malmö stad. Observera att Nybyggnads karta är inför bygglovsansökan. Mao väldigt lite att göra med byggtid (Som är 5 år efter bygglov). Så efter bygglov och start beskedet så har tidsspannet för nybyggnads kartan väldigt liten betydelse. Jg ser nog mer scenariet att man har tagit ut en nybyggandskarta och har likt TS lagt planerna på hyllan. Om man i Malmös fall skickar in sin ansökan 11 månader senare, så anses nybyggnads kartan direkt vara giltig. men kommer man efter 2 år, så behöver den kontrolleras, och eventuellt revideras. vilket lär bli billigare än en ny. Om man däremot tagit ut en nybyggnads karta och slängt upp ett hus, så är väl knappast den kartan aktuell längre. Det står ju nu ett hus på tomten som inte fanns där när nybyggnads kartan togs ut tidigare. Den har ju ingen koppling till framtida byggnader, som den skall användas som grund till i en bygglovsprocess.

Nu har jag ingen egen erfarenhet alls av nybyggandskarta, då jag har turen att bo icke detaljplanerat.


Viktigt att nybyggnadskartan är aktuell​

Du som beställare bör kontrollera att kartan stämmer både fysiskt och juridiskt exempelvis gällande fastighetsindelningen och rättigheter, eventuella mark- och gatuhöjder, eventuella uppgifter om VA-anslutningar. Det kan vara viktigt att även befintliga byggnader är aktuella och korrekt redovisade.

Kartan har en giltighetstid på 1 år, om inga förändringar avseende detaljplan, gatuhöjder eller fastighetsgränser har skett. Därefter ska kontroll och eventuell revidering göras (kostnad för revidering tillkommer).

Efter 5 år ska en ny karta beställas.
 
H
M mojjen skrev:
Så här skriver Malmö stad. Observera att Nybyggnads karta är inför bygglovsansökan. Mao väldigt lite att göra med byggtid (Som är 5 år efter bygglov). Så efter bygglov och start beskedet så har tidsspannet för nybyggnads kartan väldigt liten betydelse. Jg ser nog mer scenariet att man har tagit ut en nybyggandskarta och har likt TS lagt planerna på hyllan. Om man i Malmös fall skickar in sin ansökan 11 månader senare, så anses nybyggnads kartan direkt vara giltig. men kommer man efter 2 år, så behöver den kontrolleras, och eventuellt revideras. vilket lär bli billigare än en ny. Om man däremot tagit ut en nybyggnads karta och slängt upp ett hus, så är väl knappast den kartan aktuell längre. Det står ju nu ett hus på tomten som inte fanns där när nybyggnads kartan togs ut tidigare. Den har ju ingen koppling till framtida byggnader, som den skall användas som grund till i en bygglovsprocess.

Nu har jag ingen egen erfarenhet alls av nybyggandskarta, då jag har turen att bo icke detaljplanerat.


Viktigt att nybyggnadskartan är aktuell​

Du som beställare bör kontrollera att kartan stämmer både fysiskt och juridiskt exempelvis gällande fastighetsindelningen och rättigheter, eventuella mark- och gatuhöjder, eventuella uppgifter om VA-anslutningar. Det kan vara viktigt att även befintliga byggnader är aktuella och korrekt redovisade.

Kartan har en giltighetstid på 1 år, om inga förändringar avseende detaljplan, gatuhöjder eller fastighetsgränser har skett. Därefter ska kontroll och eventuell revidering göras (kostnad för revidering tillkommer).

Efter 5 år ska en ny karta beställas.
Verkar ju väldigt omständigt ock konstigt. Ska det behövas en Nybyggnadskarta vid en litet tillägg för en altan med tak som är över 15 kvm? Det är något jag aldrig har hört talas om.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Verkar ju väldigt omständigt ock konstigt. Ska det behövas en Nybyggnadskarta vid en litet tillägg för en altan med tak som är över 15 kvm? Det är något jag aldrig har hört talas om.
Verkar vara huvudregel i de kommuner jag kollade på när det gäller detaljplanerat område. De undantag jag kom fram till var att det ibland räcker med en förenklad, då inget vatten och avlopp är inblandat. Så för skärmtaket borde en förenklad räcka.

Själv var jag tvungen att ta fram situations plan när jag byggde till en övervåning på befintligt hus. Där mått till tomtgränser skull skrivas in.
Frågade varför. Huset står där det står, och har gjort så sen 1945. Vi skall bygga uppåt.

Hon svaradet: "Vi behöver få in en situationsplan för att det ska visas att åtgärden faktiskt utförs på den fastighet som ansökan avser."
 
M mojjen skrev:
Verkar vara huvudregel i de kommuner jag kollade på när det gäller detaljplanerat område. De undantag jag kom fram till var att det ibland räcker med en förenklad, då inget vatten och avlopp är inblandat. Så för skärmtaket borde en förenklad räcka.

Själv var jag tvungen att ta fram situations plan när jag byggde till en övervåning på befintligt hus. Där mått till tomtgränser skull skrivas in.
Frågade varför. Huset står där det står, och har gjort så sen 1945. Vi skall bygga uppåt.

Hon svaradet: "Vi behöver få in en situationsplan för att det ska visas att åtgärden faktiskt utförs på den fastighet som ansökan avser."
Situationsplan är inte samma sak som en nybyggnadskarta.

Situationsplanen förklarar bara situationen.

Nybyggnadskarta är en karta som kommunen levererar som underlag till en situationsplan. Men i Umeå behövs inget underlag utöver en befintlig situationsplan eller en uppritad från skalenligt material exempelvis min.karta på lantmäteriet. Förutsatt att tomten är bebyggd redan.

Men alla kommuner gör olika. Så det är mycket möjligt att andra kommuner har andra ideér.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag ska vara ärlig med dig, det här har fått mig att helt tappa tron på kommunen. Jag skiter i Pergolan, kommer inte göra klart arbetet, om något så fixar jag en lätt avtagbar platta som jag enkelt kan fästa o ta bort, utan att ansöka om nå bygglov ö h t. Helt sanslösa priser för att få lite solskydd och regnskydd. Jag sliter hårt för dessa pengar, mår rentav dåligt ibland så mycket jag jobbar (belastad läkare), allt är redan pissdyrt i samhället och det här är ännu bara ett lurendrejeri i ledet. 😮‍💨
Jag håller med dig i sak men det är allmänt känt att det fungerar så här med bygglov.

Om du skickar in en ansökan om att få bygga ett sexvåningshus på din villatomt så tar det handläggaren kanske 5 minuter totalt att hantera ditt ärende (man får ju klicka upp mallen med avslag och fylla i lite osv), men det kan fortfarande kosta dig 30 000 kr.

Det finns ingen logik eller rättvisa här. Bygglov är bland de svagaste områdena i byråkratiska Sverige när det gäller rättssäkerhet, transparens och rättvisa.

Glömmer aldrig hon arvtagerskan som köpte K-märkt takvåning i Stockholm (minns inte om det var nån Bonnier eller vem det var) och som ville bygga takkupor. Blev ju avslag direkt. Sen plötsligt fick hon bygglov. I tidningen citerades hon som att hon ringde "ett telefonsamtal och redde ut missförståndet".
Ett annat fall var ju det här båthuset där man ändrade detaljplanen retroaktivt, var det nån Trolle som ägde där kanske? Minns inte. Var uppdrag granskning.

Jag råder dig att käka middag med ordförande i byggnadsnämnden, se till att bjuda in på golfrunda och jakt. Då ska du se att det här med bygglov inte är så knepigt längre.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag råder dig att käka middag med ordförande i byggnadsnämnden, se till att bjuda in på golfrunda och jakt. Då ska du se att det här med bygglov inte är så knepigt längre.
Jag motsäger dig inte på nåt vis utan egentligen håller med, men varför verkar middagar, golfrundor och jakt så intressant. Jag låter mig gärna mutas men dessa saker som verkar vara rätt vanliga skulle jag kräva övertidsersättning för att deltaga på, mer ett straff.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag håller med dig i sak men det är allmänt känt att det fungerar så här med bygglov.

Om du skickar in en ansökan om att få bygga ett sexvåningshus på din villatomt så tar det handläggaren kanske 5 minuter totalt att hantera ditt ärende (man får ju klicka upp mallen med avslag och fylla i lite osv), men det kan fortfarande kosta dig 30 000 kr.

Det finns ingen logik eller rättvisa här. Bygglov är bland de svagaste områdena i byråkratiska Sverige när det gäller rättssäkerhet, transparens och rättvisa.

Glömmer aldrig hon arvtagerskan som köpte K-märkt takvåning i Stockholm (minns inte om det var nån Bonnier eller vem det var) och som ville bygga takkupor. Blev ju avslag direkt. Sen plötsligt fick hon bygglov. I tidningen citerades hon som att hon ringde "ett telefonsamtal och redde ut missförståndet".
Ett annat fall var ju det här båthuset där man ändrade detaljplanen retroaktivt, var det nån Trolle som ägde där kanske? Minns inte. Var uppdrag granskning.

Jag råder dig att käka middag med ordförande i byggnadsnämnden, se till att bjuda in på golfrunda och jakt. Då ska du se att det här med bygglov inte är så knepigt längre.
Tyvärr, har du helt rätt i det du skriver. De sitter i en sån skyddad verkstad, speciellt på mindre orter, ingen medarbetare vågar anmäla, de är rädda för att bli utfrysta, kanske har de gemensamma släkt och vänner, någon som sitter på lite högre position på något företag på orten osv. På på en del kommuner går det inte rätt till, de struntar i både lagar och regler.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Jag motsäger dig inte på nåt vis utan egentligen håller med, men varför verkar middagar, golfrundor och jakt så intressant. Jag låter mig gärna mutas men dessa saker som verkar vara rätt vanliga skulle jag kräva övertidsersättning för att deltaga på, mer ett straff.
Man blir inte ordförande där om man inte gillar sånt!😄
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.