584 läst · 19 svar
584 läst
19 svar
Räkna på dragning av sommarvatten i samfällighet
Sida 1 av 2
Hej.
Jag ska räkna lite på kostnad för att dra in sommarvatten till 20 fastigheter.
Det gäller 20 st fastigheter, med vattenutkast vid respektive fastighetsgräns.
Total rördragning ca 600 cm, med två splittar / fördelningar / t-kopplingar på vägen.
Detta vatten ska användas för markbevattning, poolfyllning osv, så priset är viktigare än ett visst garanterat flöde kl 07.00 en måndag. Ganska plan mark, max variation på kanske 2 m.
Vilken information behöver jag ha för att kunna börja räkna på detta?
Vilken rördimension kan det bli tal om?
Vad behöver jag tänka på?
Jag ska räkna lite på kostnad för att dra in sommarvatten till 20 fastigheter.
Det gäller 20 st fastigheter, med vattenutkast vid respektive fastighetsgräns.
Total rördragning ca 600 cm, med två splittar / fördelningar / t-kopplingar på vägen.
Detta vatten ska användas för markbevattning, poolfyllning osv, så priset är viktigare än ett visst garanterat flöde kl 07.00 en måndag. Ganska plan mark, max variation på kanske 2 m.
Vilken information behöver jag ha för att kunna börja räkna på detta?
Vilken rördimension kan det bli tal om?
Vad behöver jag tänka på?
Det dyra här är ju grävjobbet. PEM slang kostar i storleksordningen 30 kr/m. Och så kostar nog varje koppling 100 - 300 kr i de dimensioner som kan behövas här. Men grävningen, återfyllning och lämpligt grus för fyllning runt ledningen lär kosta 500 - 1000 kr/m. Mer om det är svår mark.
Tänk på att du behöver ha tömningspunkter med brunn där man kan tömma ledningen på lågpunkter inför vintern.
Och sedan givetvis en avsevärd kostnad vid källan, borrhål eller kanske pump för sjövatten?
Tänk på att du behöver ha tömningspunkter med brunn där man kan tömma ledningen på lågpunkter inför vintern.
Och sedan givetvis en avsevärd kostnad vid källan, borrhål eller kanske pump för sjövatten?
Samfälligheten har redan en grusväg, intill vilken dragningen kan ske. Kostnad för grävning och återfyllning kan jag nog få offert på från entreprenadfirma, eller själva hyra en minigrävare, när jag vet hur mycket och vad som behöver grävas.
Bra fråga ang. tömningspunkter. Går detta att lösa på annat sätt än med brunnar vid lågpunkterna? Har hört teorier om att blåsa ur med tryckluft osv. Får det inte finnas något vatten alls kvar i slangen när det fryser?
Källan finns redan idag och försöjer idag samma antal hushåll med dricksvatten. Dock är kostnaden för behandling av vattnet dyrt, och där av finns ett intresse att dra en separat ledning för obehandlat vatten.
Bra fråga ang. tömningspunkter. Går detta att lösa på annat sätt än med brunnar vid lågpunkterna? Har hört teorier om att blåsa ur med tryckluft osv. Får det inte finnas något vatten alls kvar i slangen när det fryser?
Källan finns redan idag och försöjer idag samma antal hushåll med dricksvatten. Dock är kostnaden för behandling av vattnet dyrt, och där av finns ett intresse att dra en separat ledning för obehandlat vatten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Vi har sommarvatten i vår egen trädgård, jag blåser ur slangarna så gott det går med tryckluft.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Jag har inga brunnar för tömning, kopplar kompressor vid vattenpumpen och öppnar respektive ventil tills det bara kommer luft. Ibland behöver man gå ett varv till.
Finns elsvetsdelar, men då behöver du apparaten som hör till också.
Jag köpte plastkopplingar, de håller än 5år senare. Men då har jag aldrig haft tjäle på slangarnas djup (30-40cm ner),
https://www.rinkabyror.se/artiklar/pem-slang-och-kopplingar/
Jag köpte plastkopplingar, de håller än 5år senare. Men då har jag aldrig haft tjäle på slangarnas djup (30-40cm ner),
https://www.rinkabyror.se/artiklar/pem-slang-och-kopplingar/
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Liten varning om lagligheten i detta. Finns det stöd i anläggningsbeslut att installera sommarvatten inom ramen för samfällighetsföreningens gemensamhetsanläggning. D v s har det skett en förrättning nyligen och utförandetiden för detta har inte löpt ut eller är det en förnyelse av en äldre gemensamhetsanläggning? Det är de enda lagliga möjligheterna för en samfällighetsförening att uppföra en sommarvattenanläggning.
Räcker det inte att styrelsen med stöd av dess medlemmar beslutar vid stämma att göra installationen? Eller vad menar du?Claes Sörmland skrev:
Liten varning om lagligheten i detta. Finns det stöd i anläggningsbeslut att installera sommarvatten inom ramen för samfällighetsföreningens gemensamhetsanläggning. D v s har det skett en förrättning nyligen och utförandetiden för detta har inte löpt ut eller är det en förnyelse av en äldre gemensamhetsanläggning? Det är de enda lagliga möjligheterna för en samfällighetsförening att uppföra en sommarvattenanläggning.
Tack för info.. I detta fall finns det dock ingen möjlighet att komma ner till tjälfritt djup, och vi talar betydligt längre rördragning.13th Marine skrev:
Jag har inga brunnar för tömning, kopplar kompressor vid vattenpumpen och öppnar respektive ventil tills det bara kommer luft. Ibland behöver man gå ett varv till.
[länk]
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
ja, men går det att blåsa bort tillräckligt med en vanlig kompressor och med 600 m slang?
Jag tänker mig att om det är en svacka ett par hundra meter från brunnen, och man blåser på med tryckluft där, så blubblar det bara lite vid svackan men att vattnet ligger kvar?
Jag tänker mig att om det är en svacka ett par hundra meter från brunnen, och man blåser på med tryckluft där, så blubblar det bara lite vid svackan men att vattnet ligger kvar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Mitt system är ju tyvärr mindre än ditt. jag har först 50m 40mm PEM och sedan kanske 20m 32mm till punkten längst bort.
Detta tömmer jag med en:
https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar
Men jag gissar på att du eventuellt vill ha ett rör med större diameter, och då tänker jag att man behöver ett än större flöde av luft för att föra med sig vatten från en svacka.
Detta tömmer jag med en:
https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar
Men jag gissar på att du eventuellt vill ha ett rör med större diameter, och då tänker jag att man behöver ett än större flöde av luft för att föra med sig vatten från en svacka.