useless useless skrev:
Vad gäller skruvarna så får man inte dra in dom så långt att pappen spricker. Har man inte rätta fingertoppskänslan är det bättre att dra in dom lite för lite, Dom kommer ju ändå att täckas av kaklet sen.
ja, det var det jag var rädd för, att skruven skulle åka in för mycket. Kanske går bättre nästa gång jag skruvar.:)

Du behöver inte köpa någon ny skiva om du inte har tänkt bryta av den gamla på mitten... Sätt tillbaks den och skruva lite bredvid de gamla skruvhålen bara.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag hade gjort det för att vara på den säkra sidan så inte gipset rör sig och fogen spricker. Det är inte så mkt tid/jobb/pengar att få till det och då är du på den säkra sidan.
Så här

Delvis avtäckt vägg som visar reglar och isolering under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Så här

[bild]
Exakt så! Jag hade kanske satt någon mer skruv så de sitter typ var 20 cm men annars ser det mkt bra ut. På med den gamla gipsskivan nu så är du nästan klar sen (y)

Exakt så! Jag hade kanske satt någon mer skruv så de sitter typ var 20 cm men annars ser det mkt bra ut. På med den gamla gipsskivan nu så är du nästan klar sen (y)
Vad bra!:D

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Nu undrar jag lite kring gipsskivan mot taket.
I vänstra hörnet är det lite trasigt men troligen kommer det att täckas av ett skåp. Skivan är snett uppsatt sen tidigare, för längst till höger är diffet nästan 1 cm.

Hur gör jag där på bästa sätt?
1. Om jag ska måla måste det vara en snygg avslutning mot taket. Sätter man dit någon speciallist mot taket som man spacklar på? Så att det blir en snygg övergång.
Pappersremsa kanske inte funkar i den skarven eftersom glipan är rätt stor på högersida.

2. Om jag låter sätta kakel ända upp är säkert problemet mindre. Men ska man ändå spackla väggen på gipsskivorna?

Se bilder:
Skadad gipsskiva i hörnet mellan tak och vägg med en synlig glipa och skruv som sticker ut.
Skapa konto
Trasig gipsskiva i hörn med slitet område nära taket, exponerade skruvar och glipa.
Skapa konto
Skadad gipsskiva i hörnet där vägg möter tak med synlig skada och glipa.
Skapa konto
Trasigt hörn där en gipsskiva möter ett tak, med synlig skada och glipa mellan materialen.
Skapa konto

A
Ärligt talat ser ju väggen ganska taskig ut,trasig gips även nere,olika tjocklekar gips,jag vet inte vad som täcks av skåp mm men jag hade bytt gipsen på hela den väggen istället :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ärligt talat ser ju väggen ganska taskig ut,trasig gips även nere,olika tjocklekar gips,jag vet inte vad som täcks av skåp mm men jag hade bytt gipsen på hela den väggen istället :)
Oj, måste jag göra om allt med de reglarna jag redan gjort? Känns jättejobbigt
Kan jag byta skivan upptill i stället? Samma som jag gjorde nertill. Men mer större yta?

Kan du inte ta en översiktsbild så vi ser lite mer av väggen och även beskriva var det ska sitta skåp, var det ska kaklas och var det ska målas etc. Då blir det enklare att komma med råd.

Kan du inte ta en översiktsbild så vi ser lite mer av väggen och även beskriva var det ska sitta skåp, var det ska kaklas och var det ska målas etc. Då blir det enklare att komma med råd.
Återkommer med bättre bild

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Återkommer med bättre bild

Bilder på både gamla köket och efter rivning. OBS! Det var inte ett fint funkiskök utan från 70-80-tal. Nu blir det ett IKEA-kök med vita Veddingeluckor uppbrutet av hyllor i askfanér

Ovanför diskbänk ska det vara skåp. Antingen ända upp mot tag. Men jag vill inte ha en glipa där som samlar damm och inte går att städa.
Eller lägre skåp,
Till vänster om diskbänken kommer en vägghängd kolfilterfläkt hänga ovanför spisen. Sen skåp antingen till vänster om fläkten eller på väggen där elsladden hänger.

Förut täckte en list kanten mot taket på gipsdelsväggen. Det dolde kanten. Kanske en idé.
Väggen består också av typ puts och betong ovanför diskbänken. Kakel ska sättas upp en bit mot skåpen underkant eller hela vägen mot taket bakom fläkten.
På väggen ovanför diskbänken ska det vara skåp, antingen upp mot tak eker längre ner
Till vänster om diskbänk ska det hänga en vägghängd kolfilterfläkt. Utsugsdelen, det fyrkantiga hålet täpps igen med tallriksventil, om den syns måste den på något sätt målas in i väggen. Annars kan den täckas av ett skåp och tallriksventil sätts fast på kortsidan av skåp.

Kök före renovering, slitna skåp och vägg utan kakel ovanför rostfri diskbänk med synliga rör.
Skapa konto
En riven köksvägg med puts, synlig elsladd och eluttag, redo för renovering.
Skapa konto
Renoverat kök med väggar i olika lager, spackel och en öppning för kolfilterfläkt, kablar och uttag synliga.
Skapa konto
Kök under renovering med avlägsnade skåp, synliga väggavsnitt i olika färger och material samt diskbänk med diskställ.
Skapa konto

Hej,

spontant skulle jag säga att där det ska sitta skåp gör så lite som möjligt. Där det ska vara kakel gör du hyfsat slätt men du behöver inte slipa och spackla ihjäl dig. Funderar du däremot på att måla behöver det vara ordentligt gjort så väggen är helt slät. Minsta lilla ojämnhet syns när färgen kommer på tyvärr.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Glöm inte dosor till eluttag, spisfläkt och bänkbelysning.

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Glöm inte dosor till eluttag, spisfläkt och bänkbelysning.
Det får hantverkarna fixa. Jag vill bara göra en grund så att de monterar skåpen och fixar med el och VVS. Kanske sparar jag några kronor

Men det ska helst göras innan man gipsar. Eller vill du ha utvändiga grejer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.