Behöver man spackla om det ska kaklas? Några mm nivåskillnad kan man väl kompensera för med fixet?
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behöver man spackla om det ska kaklas? Några mm nivåskillnad kan man väl kompensera för med fixet?
Jag hade iaf. inte spacklat utan löst det med fix. Ett par mm är ju inget problem att lösa med fix.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Satte du några reglar i skarven?
Nej, jag gjorde inte det. Det är inte gjort innan på övriga gipsskivebitar. Kraftiga reglar 4 St som går lodrätt med 2 st ca 500 mm mellanrum och en med 250 mm mellanrum.
Vad händer om jag inte gjort det nu?
Skivan känns t o m stabilare än den gamla
 
A
Iom att skivorna inte har stöd bakom i skarverna är det stor risk att det spricker(ytskiktet) när de kan röra sig fritt,man brukar bara skruva en lös brädbit i skarven så skivbitarna sitter ihop:)
 
Handyman 1 skrev:
Iom att skivorna inte har stöd bakom i skarverna är det stor risk att det spricker(ytskiktet) när de kan röra sig fritt,man brukar bara skruva en lös brädbit i skarven så skivbitarna sitter ihop:)
Kan jag gör om det hela? Dra ur skruvarna och köpa ny gipsskiva? Skulle nog inte lyssnat på sonen‍♀️
 
M Marijairena skrev:
Kan jag gör om det hela? Dra ur skruvarna och köpa ny gipsskiva? Skulle nog inte lyssnat på sonen‍♀️
Ja det är bara att lossa skruvarna, sätta dit stöden bakom och skruva dit samma gipsskiva igen. Skruva inte i samma hål bara så är det lugnt.

Nästa gång ska du också försöka att få in skruvarna lite djupare i gipset, det ser ut på bilden som att du skulle kunna dra in dem ett par mm till så de inte sticker upp ur gipsskivan.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Ja det är bara att lossa skruvarna, sätta dit stöden bakom och skruva dit samma gipsskiva igen. Skruva inte i samma hål bara så är det lugnt.

Nästa gång ska du också försöka att få in skruvarna lite djupare i gipset, det ser ut på bilden som att du skulle kunna dra in dem ett par mm till så de inte sticker upp ur gipsskivan.
:D Ska prova det då med samma gipsskiva och bara köpa något som man kan ha som reglar.
Jag uppfattar det som att man kan ha någon mindre dimension än de bastanta som löper lodrätt?
Nu vet jag i alla fall hur jag gör. Mycket tacksam
 
M Marijairena skrev:
:D Ska prova det då med samma gipsskiva och bara köpa något som man kan ha som reglar.
Jag uppfattar det som att man kan ha någon mindre dimension än de bastanta som löper lodrätt?
Nu vet jag i alla fall hur jag gör. Mycket tacksam
Du behöver inte ha reglar av samma dimension utan hitta något på lokala bygghandeln som verkar bra. Detta är en regel som skulle funka och är inte så dyr och lätt att få in i bilen i och med att den inte är så lång.

https://www.byggmax.se/45x70-kortregel-p08145071
 
Toppen! Vi åker till Byggmax. Bättre att göra om och rätt så att det inte blir problem sen med kakel etc. Tack för din hjälp!
Blir nog flera frågor framöver här i forumet
 
M Marijairena skrev:
Toppen! Vi åker till Byggmax. Bättre att göra om och rätt så att det inte blir problem sen med kakel etc. Tack för din hjälp!
Blir nog flera frågor framöver här i forumet
Dessa reglar finns på alla byggvaruhus (inte bara Byggmax), jag bara tog en så du skulle se vilken jag menade.

Om du vill kan du ju ladda upp en bild här när du satt upp reglarna och innan gipset så blir det inte några fler missförstånd.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Dessa reglar finns på alla byggvaruhus (inte bara Byggmax), jag bara tog en så du skulle se vilken jag menade.

Om du vill kan du ju ladda upp en bild här när du satt upp reglarna och innan gipset så blir det inte några fler missförstånd.
Tänkte bara kolla för säkerhets skull. Vet inte om jag var tydlig med det i mitt första inlägg. Gäller det här med reglarna även om man ska sätta upp kakelplattor sen?
Frågvis
 
M Marijairena skrev:
Tänkte bara kolla för säkerhets skull. Vet inte om jag var tydlig med det i mitt första inlägg. Gäller det här med reglarna även om man ska sätta upp kakelplattor sen?
Frågvis
Jag hade gjort det för att vara på den säkra sidan så inte gipset rör sig och fogen spricker. Det är inte så mkt tid/jobb/pengar att få till det och då är du på den säkra sidan.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Det räcker att sätta några spillbitar mitt över skarvarna så det inte flexar för mycket.

Renoveringsarbete med en avtäckt vägg som visar träreglar och baksidan av gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller skruvarna så får man inte dra in dom så långt att pappen spricker. Har man inte rätta fingertoppskänslan är det bättre att dra in dom lite för lite, Dom kommer ju ändå att täckas av kaklet sen.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det räcker att sätta några spillbitar mitt över skarvarna så det inte flexar för mycket.

[bild]
Ok, olika varianter. Tack för tydlig bild! Gör i alla fall om, skruvar ur skivan, köper en ny, OM den befintliga skulle bli för skadad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.