5 007 läst · 50 svar
5k läst
50 svar
Räcker dessa reglar?
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg
Nej, jag gjorde inte det. Det är inte gjort innan på övriga gipsskivebitar. Kraftiga reglar 4 St som går lodrätt med 2 st ca 500 mm mellanrum och en med 250 mm mellanrum.Handyman 1 skrev:
Vad händer om jag inte gjort det nu?
Skivan känns t o m stabilare än den gamla
Kan jag gör om det hela? Dra ur skruvarna och köpa ny gipsskiva? Skulle nog inte lyssnat på sonen♀️Handyman 1 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg
Ja det är bara att lossa skruvarna, sätta dit stöden bakom och skruva dit samma gipsskiva igen. Skruva inte i samma hål bara så är det lugnt.M Marijairena skrev:
Nästa gång ska du också försöka att få in skruvarna lite djupare i gipset, det ser ut på bilden som att du skulle kunna dra in dem ett par mm till så de inte sticker upp ur gipsskivan.
Ska prova det då med samma gipsskiva och bara köpa något som man kan ha som reglar.Henkan Sundberg skrev:Ja det är bara att lossa skruvarna, sätta dit stöden bakom och skruva dit samma gipsskiva igen. Skruva inte i samma hål bara så är det lugnt.
Nästa gång ska du också försöka att få in skruvarna lite djupare i gipset, det ser ut på bilden som att du skulle kunna dra in dem ett par mm till så de inte sticker upp ur gipsskivan.
Jag uppfattar det som att man kan ha någon mindre dimension än de bastanta som löper lodrätt?
Nu vet jag i alla fall hur jag gör. Mycket tacksam
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg
Du behöver inte ha reglar av samma dimension utan hitta något på lokala bygghandeln som verkar bra. Detta är en regel som skulle funka och är inte så dyr och lätt att få in i bilen i och med att den inte är så lång.M Marijairena skrev:
https://www.byggmax.se/45x70-kortregel-p08145071
Toppen! Vi åker till Byggmax. Bättre att göra om och rätt så att det inte blir problem sen med kakel etc. Tack för din hjälp!
Blir nog flera frågor framöver här i forumet
Blir nog flera frågor framöver här i forumet
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg
Dessa reglar finns på alla byggvaruhus (inte bara Byggmax), jag bara tog en så du skulle se vilken jag menade.M Marijairena skrev:
Om du vill kan du ju ladda upp en bild här när du satt upp reglarna och innan gipset så blir det inte några fler missförstånd.
Tänkte bara kolla för säkerhets skull. Vet inte om jag var tydlig med det i mitt första inlägg. Gäller det här med reglarna även om man ska sätta upp kakelplattor sen?Henkan Sundberg skrev:
Frågvis
Renoverare
· Stockholm
· 384 inlägg
Jag hade gjort det för att vara på den säkra sidan så inte gipset rör sig och fogen spricker. Det är inte så mkt tid/jobb/pengar att få till det och då är du på den säkra sidan.M Marijairena skrev: