krille09 skrev:
Många äldre hus har en radonhalt mellan 100-200 helt enkelt för att man inte byggde radonsäkert förr. Du kan säkert förbättra de värden du har när du renoverar om du känner att det behövs. Om nu myndigheterna har satt 200 som gräns så räcker det att anpassa sig till det. Det finns alltid en massa saker där myndigheterna/organsiationer sätter gränser etc som exempelvis asbest, magnetfält, pcb, akrylamid, lösningsmedel mm
Ja så är det kanske, samtidigt finns det uppenbarligen hus som har så lågt värde som 40. Att sänka från 200 till 100 skulle spara ca 200 liv per år av 500 vilket jag tycker tyder på att gränsvärdet är för högt. Anledningen till att inte sänka det handlar mer eller mindre om pengar.

Vad myndigheter sätter för gränser är inte samma som den bästa gränsen för livslång livskvalité. Väldigt mycket handlar om pengar och i viss mån okunskap, man kan inte förvänta sig att myndigheterna vet allt men visst måste man följa deras övre gränser.

Se ex influensa vaccinet för några år sen, alla uppmanades ta det. Hjälpte det? Troligen inte, vi fick fler med livslånga sjukdomar istället och detta är säkert inte en ensam händelse.

Vad jag menar är att man måste själv kolla upp vad riskerna kan vara. Som husköpare har man trotts allt läget att välja vilket hus man ska köpa.

Nu passar detta huset oss lite bättre än de flesta andra men man frågar sig ändå om det är värt riskerna, särskilt när man har barn.
 
KnockOnWood skrev:
Jag tycker att Snowjim skall avstå från huset.
Enklast så.

Även om jag inte tror att radonet skulle medföra någon fara,
så skulle han förmodligen bli sjuk av oro i stället. Vilket inte är bättre.
Vad jag hoppas på är att bli motbevisad. Och visst riskerna är små men uppenbarligen har inte alla hus dessa problem.

Jag är såklart lekman på området, detta blir fösta huset och att det skulle finnas radon i de flesta husen är aldrig något man tänkt på tidigare. Man har taget föregivet att funnits strama regler för detta. Men om man kan nästan halvera antal dödsfall genom att halvera radonhalten så börjar man undra.

Men visst, jag är lite inne på din bana, det är mycket möjligt att ett hus som detta skulle oroa mig för mycket. Men sen samtidigt skulle det visa sig att de flesta hus faktiskt ligger vid dessa värden så är det en annan sak.

Man har aldrig möjlighet att mäta radon vid husköp så egentligen kan man aldrig veta merän att det iallafall ska ligga under 200.
 
När jag sålde mitt förra hus hösten 2009 hade jag förberett med långtidsmätning av radonet.
Resultatet blev klart lagom till försäljningen, så det blev ytterligare en pluspost för mäklaren att visa upp.

Leta vidare, Snowjim, det måste finnas flera säljare som har tänkt lite framåt.


Men jag är rädd att hur du än gör, köper huset eller avstår, så kommer du att ångra dig ibland.
Sådan är tyvärr den mänskliga naturen :confused:
 
Forts.

Egentligen kan man aldrig lita på en radonmätning som någon annan gjort.
I stället för att lägga dosan mitt i sovrummet kan man lägga den vid ett friskluftintag, eller t.o.m. utomhus.
Det går inte att kontrollera efteråt.
Så det är en fråga om förtroende hur mycket man kan lita på en långtidsmätning.

Mäter man för sin egen skull fuskar man naturligtvis inte.
Men om man gör det inför en försäljning kanske läget är ett annat...
 
Här på västkusten har hela samhällen hög radonhalt pga granit i berggrund och i husgrunder. Speciellt i källare.

Jag tycker generellt sätt att man får lita på de riktlinjer som myndigheter sätter upp.

Om du börjar mäta avgaser, magnetfält, buller mm och du hamnar under de gränsvärden som finns, är du orolig då?

Sök efter ett annat hus men det ultimata huset är svårt att hitta. Med äldre hus brukar det vara olika grejer som inte är perfekta.
 
snowjim skrev:
Hur redde ni ut att det var markradon? Jag har tittat på den tekniska beskrivningen av huset i fråga och vad jag förstår så kan en del av komponenterna som anges mycket väl vara någon typ av blåbetong. Man skrev tydligen inte ut i klartext vad det var för betong man använde.

Nu vet jag ju att det är hög risk för radon i mer eller mindre halva Kristianstad men skulle det även vara blåbetong så kan det vara svårt att ens komma nära 100.

Att installera konstgjord andning känns sådär, det lär kosta både installation och el. Dessutom vet man aldrig hur bra det verkligen fungerar.

Jag vet ju att ex mina föäldrar ummätte ca 40 på långtids mätning så det kan utan tvekan bli låg och då är det ändå ett äldre hus.
Det där med risk för markradon i Kristianstad låter konstigt. Större delen av staden ligger ju på lera (har själv vuxit upp där). Markradon brukar det kunna vara på bergrund eller porös grus, som rullstensåsar. Lera trodde jag (som amatör) var helt safe.
 
snowjim skrev:
Man hade då mätt upp värden som var uppemot strax under 200 i ett rum i källaren och på övervåningen runt 100.
Snittet för svenska småhus är 140 Bq, så värdena du anger är nog ganska normala.
 
Det du ska kolla på gällande äldre hus är om de har stomme av betong/lättbetong då det kan vara blåbetong och ge höga radonvärden.

Om du har nån vägg av blåbetong spelar ingen större roll. Dels kan exempelvis en enstaka innervägg ej ge några höga radonvärden. Dels kan du byta ut den om du skulle vilja.
 
Det man ska fundera över är hur mycket radon man kommer utsättas för.

Hur mycket tid tillbringar man i huset? Hur mycket tid tillbringar man i de utrymmen med högst radonhalt? Hur mycket radon är det i sovrummen (där man ju sover hela nätterna)?

Är radonsanerande åtgärder gjorda på huset? FTX ger ju förutom lägre radonhalt dessutom normalt ett bättre inomhusklimat, är det markradon så kan det ju gå att ventilera bort med marksug eller liknande.
 
snowjim skrev:
Att sänka från 200 till 100 skulle spara ca 200 liv per år av 500 vilket jag tycker tyder på att gränsvärdet är för högt.
Menar du verkligen att mortaliteten bland villaägare skulle sjunka med 40% om man sänkte gränsvärdet från 200Bq till 100Bq?

Det känns som om du utelämnar en hel del information av betydelse...
 
  • Gilla
Norrland2 och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju inget förbud mot att få ner radonhalten lägre, för de som vill ha lägre radonhalt är det bara att sanera på. Det är ju villaägarna själva som får bekosta saneringsåtgärder...
 
snowjim skrev:
Frågan är bara hur man reder ut om det är markradon OCH blåbetong eller om det bara är markradon?
Det mäter man med en speciell mätare. Det är som en mätpromb som läggs mot en misstänkt vägg och mäter de gaser som materialet släpper från sig. Så har jag fått det förklarat av de som var hos oss och gjorde mätningar. Vi hade som tur var inget byggnadsmaterial i form av blåbetong.
 
KnockOnWood skrev:
Forts.

Egentligen kan man aldrig lita på en radonmätning som någon annan gjort.
I stället för att lägga dosan mitt i sovrummet kan man lägga den vid ett friskluftintag, eller t.o.m. utomhus.
Det går inte att kontrollera efteråt.
Så det är en fråga om förtroende hur mycket man kan lita på en långtidsmätning.

Mäter man för sin egen skull fuskar man naturligtvis inte.
Men om man gör det inför en försäljning kanske läget är ett annat...
Det låter som att man borde lägga in en klausul i köpetkontraktet om att det inte får överstiga 200 som är gränsvärdet.
 
krille09 skrev:
Här på västkusten har hela samhällen hög radonhalt pga granit i berggrund och i husgrunder. Speciellt i källare.

Jag tycker generellt sätt att man får lita på de riktlinjer som myndigheter sätter upp.

Om du börjar mäta avgaser, magnetfält, buller mm och du hamnar under de gränsvärden som finns, är du orolig då?

Sök efter ett annat hus men det ultimata huset är svårt att hitta. Med äldre hus brukar det vara olika grejer som inte är perfekta.
Så är det såklart, man kan ju inte kontrollera allt själv. Men man vet ju att ex med mat så är det helt okay att använda ämnen som man egentligen inte har någon aning om vad de har för långsiktiga konsekvenser. Egentligen är vi alla försökskaniner på ett eller annat vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.