11 712 läst · 150 svar
12k läst
150 svar
Quiz: Vågar du pula med elen själv?
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 378 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Anta att du har en trefasgrupp som inte ska gå via jordfelsbrytare, men du kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Vad händer då?
Jag påstår att ingenting händer då när jag kopplar nollan (kabeln), det är först senare när jag kopplar på en (enfas) belastning på gruppen som jordfelsbrytaren löser ut.
Anta att du har en trefasgrupp som inte ska gå via jordfelsbrytare, men du kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Vad händer då?
Jag påstår att ingenting händer då när jag kopplar nollan (kabeln), det är först senare när jag kopplar på en (enfas) belastning på gruppen som jordfelsbrytaren löser ut.
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 282 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Klantigt. Betyder detta att jag inte får göra elarbeten i hemmet längre?
Föll på dimmern och trefasgruppen mot nollplinten. Får komma ihåg det nästa gång jag ska koppla något med trefas...
Klantigt. Betyder detta att jag inte får göra elarbeten i hemmet längre?
Föll på dimmern och trefasgruppen mot nollplinten. Får komma ihåg det nästa gång jag ska koppla något med trefas...
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 406 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 556 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Fast fråga 9 är felaktigt formulerad, för det nämns ingenting om att det finns någon jordfelsbrytare i centralen i texten, så var kommer den ifrån i svaren ?
Fast fråga 9 är felaktigt formulerad, för det nämns ingenting om att det finns någon jordfelsbrytare i centralen i texten, så var kommer den ifrån i svaren ?
Renoverare
· Uppsala
· 1 833 inlägg
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 370 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 578 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
Jo man kan ha synpunkter på "då" och på "direkt". Frågan kräver lite antaganden, t.ex att det behövs normal belastningsström för att något av svaren ska ske.D Dilato skrev:Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 378 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
....och antagandet att det finns en JFB i centralen, för annars är inte svaren relevanta.P Peter787 skrev: