1 431 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Quick and easy ( q&e)
Är inne på att skaffa mig ett pressverktyg då det verkar smidigt och säkrare än klämringsvarianten. Nu har jag dock läst att många inte tycker det är någon större skillnad, bortsett från just enkelheten.
Mina funderingar:
Mina funderingar:
- Är det verkligen inte säkrare med en q&e-koppling än en traditionell klämringskoppling? Vanliga klämringskopplingar på kopparrör är ju iaf vansinnigt osäkra, har ju hänt flera gånger att det har börjat droppa mm, kanske är mindre risker med pex?
- Om man kör med q&e, hur får man loss kopplingen? Får man inte det? Är det bara att kapa röret och börja om? Eller kan man typ köra med varmluftspistol eller något?
- Det ska finnas både elektriska och handverktyg för expandering, hittar dock bara handverktyg? Borde det inte finnas någon smidig variant där man kan använda typ en borrmaskin eller liknande?
Säkrare tycker jag inte det är, Dessutom är du bunden till Wirsbos rör o kopplingar.
Går inte att demontera.
Verktygen är dyra, Det elektriska är apdyrt och helt meningslöst om man inte ska koppla väldigt mycket.
Dessutom är åtkomligheten inget vidare.
Går inte att demontera.
Verktygen är dyra, Det elektriska är apdyrt och helt meningslöst om man inte ska koppla väldigt mycket.
Dessutom är åtkomligheten inget vidare.
Ok, men det är säkrare med pex-klämringskopplingar än vanliga kopparrörs-klämringskopplingar då?
Ska dra vattenburen värme och hade väl kört med lödning om det hade varit koppar men nu hade jag tänkt mig Pex... och då verkade q&e vara en motsvarighet till lödning men det kanske det inte alls är...
Börjar bli lite trött på detta...
Ska dra vattenburen värme och hade väl kört med lödning om det hade varit koppar men nu hade jag tänkt mig Pex... och då verkade q&e vara en motsvarighet till lödning men det kanske det inte alls är...
Börjar bli lite trött på detta...
Vem har gjort klämringskopplingarna som du har dålig erfarenhet av?
Jag har som hempulare använt dem både till kopparrör och PEX, och det verkar svårt att misslyckas. Den enda gången jag fått dropp var när jag glömde en stödhylsa i en PEX-koppling för tappvatten.
En viktig sak med kopparrör är att man bara får slipa bort färg etc med roterande rörelser runt röret. Får man längsgående repor kan det bli läckage mellan röret och klämringen.
För hemmapul i liten skala tycker jag att klämringskopplingar är det överlägset bästa.
Kopplingarna kostar en del, men de går att demontera, och de enda verktyg man behöver är två skiftnycklar.
/Hasse
Jag har som hempulare använt dem både till kopparrör och PEX, och det verkar svårt att misslyckas. Den enda gången jag fått dropp var när jag glömde en stödhylsa i en PEX-koppling för tappvatten.
En viktig sak med kopparrör är att man bara får slipa bort färg etc med roterande rörelser runt röret. Får man längsgående repor kan det bli läckage mellan röret och klämringen.
För hemmapul i liten skala tycker jag att klämringskopplingar är det överlägset bästa.
Kopplingarna kostar en del, men de går att demontera, och de enda verktyg man behöver är två skiftnycklar.
/Hasse
För Pex eller alupex som är mycket bättre i alla avseenden så använder man med fördel presskopplingar, Har man inte tillgång till pressmaskin så är klämringskopplingar helt ok.
Q&E använder vi bara om det absolut är föreskrivet i bygghandlingen.
Jag har aldrig upplevt klämring på koppar som osäkert.
Q&E använder vi bara om det absolut är föreskrivet i bygghandlingen.
Jag har aldrig upplevt klämring på koppar som osäkert.
Vet inte om jag bara haft otur... När jag har kört med nya rör och nya kopplingar har det väl sällan varit problem... men det har inte varit helt problemfritt...
Har mestadels använt Vatett eller VSH samt Ballofix kulventiler... Ska ju vara bra grejer... Problem jag har upplevt är:
Måste erkänna att jag har haft betydligt mindre problem med de klämringar jag satt på pexrör. På kopparör har jag ofta behövt efterdra och pula för att få skiten tätt, men på pex har det oftast funkat från början...
Av reklamen att dömma så är Q&E helt överlägset... Perfekt resultat varje gång med minimalt strul... Men det verkar inte som att det fungerar så i praktiken... 3-4000 för ett handverktyg känns som en mindre kostnad om det fungerar bra, vad kostar det inte när man inte får skiten tätt... Men det förutsätter ju att det faktiskt är så bra som utlovat...
Har mestadels använt Vatett eller VSH samt Ballofix kulventiler... Ska ju vara bra grejer... Problem jag har upplevt är:
- Vid installation av 22mm-rör till vvb så verkade allting tätt på kvällen, bland annat en klämringsskarv. Morgonen efter hade kopplingen släppt helt och varmvatten hade runnit hela natten...
- Vid avstängning av ett rör från en fördelare (dvs jag monterade bort en koppling och ersatte denna med ett stopp) så droppade det först lite.. Så pass lite att man kunde misstänka att det skulle täta sig självt... En vecka senare droppade det bara mer och mer...
Måste erkänna att jag har haft betydligt mindre problem med de klämringar jag satt på pexrör. På kopparör har jag ofta behövt efterdra och pula för att få skiten tätt, men på pex har det oftast funkat från början...
Av reklamen att dömma så är Q&E helt överlägset... Perfekt resultat varje gång med minimalt strul... Men det verkar inte som att det fungerar så i praktiken... 3-4000 för ett handverktyg känns som en mindre kostnad om det fungerar bra, vad kostar det inte när man inte får skiten tätt... Men det förutsätter ju att det faktiskt är så bra som utlovat...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Quick and dirty: Från elkablar till lamphållare?
Belysning -
Pappspända väggar+ Easy Up tapet...?
Färg, Måla & Tapetsera -
Lithomex Easy Fogsand - är det bra grejer eller?
Grund & Markarbeten -
Quick and easy ( q&e) bättre än klämringskopplingar
Vatten & Avlopp -
Quick and easy ( q&e) eller klämringskoppling
Värme allmänt