A Avemo skrev:
Jag har sett massor av skäl varför det är en nödlösning.

1. Det kan bli obalans som inte går att få bort med balansvikter.
2. Om man har oupptäckta skador på stommen i däcket kan det resultera i en däcksexplosion senare.
3. Om det finns seal eller isolering i däcket blir detta förstört av punkasprayen.
4. Det blir merarbete för däckverkstaden att avlägsna smeten.

Fyra utmärkta skäl varför det endast bör ses som en nödlösning. Men för att klargöra situationen lite till frågar jag om det är korrekt uppfattat att det inte är någon säkerhetsrisk att köra längre sträckor med sprayen som reparation givet att det inte är några skador på stommen i däcket. Av någon anledning kunde inte @Mikaelzii svara på detta utan tog det som ett ifrågasättande av hans kompetens.

I TS fall var det fråga om en långsam pyspunka. Och om då däcket aldrig varit helt platt så har det ju inte heller rullat när det var platt. Och då borde det man riskerar genom att se sprayen som en permanent lösning vara att det blir obalans. Men det skulle i så fall inte vara någon risk med det.
Idag fick jag in ett lysande exempel på när punkaspray eller en amatör lagning utifrån kan vara farlig.

Här på bilderna ser man att en spik sitter i däcket, spiken har böjts och skadat däcksidan på insidan.
”Trådarna” som skadas på sidan är inte så bra eftersom dom håller ihop däcket från en explosion tex
 
  • En böjd spik har trängt igenom och skadat insidan av ett däck, vilket syns tydligt i den skadade däcksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikaelzii skrev:
Idag fick jag in ett lysande exempel på när punkaspray eller en amatör lagning utifrån kan vara farlig.

Här på bilderna ser man att en spik sitter i däcket, spiken har böjts och skadat däcksidan på insidan.
”Trådarna” som skadas på sidan är inte så bra eftersom dom håller ihop däcket från en explosion tex
Vore inte det däcket lika farligt att laga med plugg inifrån? Det är väl den skadade korden som är farlig och inte punkasprayen?
 
A Avemo skrev:
Vore inte det däcket lika farligt att laga med plugg inifrån? Det är väl den skadade korden som är farlig och inte punkasprayen?
Jo just därför måste däcket monteras isär för en kontroll.

Att spruta i sprayen eller göra en lagning ifrån utsidan och tro att däcket är bra sen det är det som är farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.