M Mikaelzii skrev:
Efter ett tag (ganska länge) så stelnar punkaspreyen och fastnar som klumpar i däcket.
Och tro att det inte ger vibrationer är inte bara naivt utan även urbota dumt.

Dessutom att inte inspektera ett däck på insidan efter en punktering kan vara direkt farligt när du råkar ut för en däckexplosion på vägen.
Är det inte just det här som är de två problemen? Möjlig obalans och att man missar skador på däcket till följd av att det rullat utan luft. Obalans är inte farligt och om man vet säkert att däcket inte rullat utan luft är det väl inte farligt att köra längre sträckor på det. Jag har inte gjort det och råder ingen att göra det. Men det är inte alltid bra att överdriva riskerna heller.

M Mikaelzii skrev:
För 15 årsen vad det en däckgubbe som dog pga punkaaprayen.
En kund kom in på verkstaden med punka, fälgen hade spruckit och tyvärr dumt nog väljer mekanikern att svetsa fälgen utan att ta bort däcket.
Det resulterade till en katastrof.
En tragisk olycka. Men är det inte svetsning i närheten av brännbara gaser som är farligt snarare än punkaspray?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det inte just det här som är de två problemen? Möjlig obalans och att man missar skador på däcket till följd av att det rullat utan luft. Obalans är inte farligt och om man vet säkert att däcket inte rullat utan luft är det väl inte farligt att köra längre sträckor på det. Jag har inte gjort det och råder ingen att göra det. Men det är inte alltid bra att överdriva riskerna heller.


En tragisk olycka. Men är det inte svetsning i närheten av brännbara gaser som är farligt snarare än punkaspray?
Obalansen är inte farlig nej dock så sliter det onödigt på vissa bildelar.

Kommer man ut till bilen och däcket blivit tomt över natten tex så fyller jag hellre på med lite mer luft än vad man skall ha och kör till närmsta verkstad.
Oftast sitter skruven kvar och läcker väldigt långsamt.
Då kan man köra en liten bit.
Däckverkstäder finns lite varstans.
Och bilar jag har punkasprayen originalmoterat har även en kompressor.
Så strunta i sprayen och fyll bara på luft istället.
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
[länk]


Vad har du för däck på bilen? En punka brukar ju kosta 4-500kr att laga
Det är klart att beachen rekommenderar att de ska få ett jobb.
Jag har 15” däck med tämligen normal profil. Dvs i princip den billigaste dimensionen. Då är det inte lönt att laga ett halvslitet däck.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Kommer man ut till bilen och däcket blivit tomt över natten tex så fyller jag hellre på med lite mer luft än vad man skall ha och kör till närmsta verkstad.
Oftast sitter skruven kvar och läcker väldigt långsamt.
Då kan man köra en liten bit.
Däckverkstäder finns lite varstans.
Och bilar jag har punkasprayen originalmoterat har även en kompressor.
Så strunta i sprayen och fyll bara på luft istället.
Frågan var inte om det finns bättre lösningar än punkaspray. Det vet jag redan att det ofta gör. Frågan var om det under de specifika omständigheterna att man helt säkert vet att hjulet inte rullat utan luft är förenat med en risk att köra längre sträckor med smeten i hjulet.

Två gånger har jag försökt laga punktering på vägkanten med punkasmeten som tillverkaren skickar med. Det var två misslyckanden.
 
M Mikaelzii skrev:
Dessutom att inte inspektera ett däck på insidan efter en punktering kan vara direkt farligt när du råkar ut för en däckexplosion på vägen.
Är det något som är vanligt efter punkteringar?
M Mikaelzii skrev:
Enligt min åsikt borde punkasprayen förbjudas.
Dels pga farligheten att bilar åker runt på skiten och för miöjöaspekten.
Vilken miljöaspekt är det du syftar på? Inte att däcket klarar sig utan byte ett tag till gissar jag.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det något som är vanligt efter punkteringar?
Vilken miljöaspekt är det du syftar på? Inte att däcket klarar sig utan byte ett tag till gissar jag.
Hanteringen av punkasprayen när däcket monteras av.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det något som är vanligt efter punkteringar?
Som privatperson och däckverkstad har man väl lite olika situation här. Om du känner till omständigheterna så kan du veta att däcket inte rullat tomt. Då kan du baserat på den vetskapen välja att reparera utan att inspektera det inifrån. Men en däckverkstad gör klokt i att aldrig lita på den kund som försäkrar att däcket inte rullat tomt.
 
Det syns ju ganska tydligt även på utsidan om det rullat tomt.

Menar du att däck som ser oskadda ut på utsidan kan ha allvarliga skador invändigt?
 
D Daniel 109 skrev:
Det syns ju ganska tydligt även på utsidan om det rullat tomt.

Menar du att däck som ser oskadda ut på utsidan kan ha allvarliga skador invändigt?
Japp, har du tex en spik längre ut mot kanten så kan den blivit böjd och skadat däcket på insidan kanten.
Hänt många gånger.
Däcket kan även se fullt friskt ut på utsidan men ändå vara tomkört och då riskabelt att köra med.
Framförallt rft däck.
Kan se hela ut med spruckit fullständigt på insidan..

Finns inget som förvånar mig längre hur olika skador på däck ser ut.
 
Skador från en spik borde inte orsaka däck explosion om den orsakar något. Däckbranchen bryr sig väl inte om vad som orsakade punkteringen heller.

Jag har svårt att lita på en branch som vinner på att förespråka mer jobb. De gör inte en risk/kostnadskalkyl på mina premisser. På liknande sätt som det ofta rekommenderas onödigt omfattande renoveringar sv våtrum.
 
M Mikaelzii skrev:
Japp, har du tex en spik längre ut mot kanten så kan den blivit böjd och skadat däcket på insidan kanten.
Hänt många gånger.
Däcket kan även se fullt friskt ut på utsidan men ändå vara tomkört och då riskabelt att köra med.
Framförallt rft däck.
Kan se hela ut med spruckit fullständigt på insidan..

Finns inget som förvånar mig längre hur olika skador på däck ser ut.
Är vi då överens om att det är inte punkaskummet i sig som innebär någon risk? Risken är i stället att man kör med skador på däckets stomme som uppstod vid punkteringen.
 
A Avemo skrev:
Är vi då överens om att det är inte punkaskummet i sig som innebär någon risk? Risken är i stället att man kör med skador på däckets stomme som uppstod vid punkteringen.
Punkasprayen ger en falsk trygghet.
Många tror jag nu läcker det inte längre så jag kör på.
Det är där risken kommen in
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Risken för vad då?
 
Varför är det så svårt att förstå att ett däck som blivit tomt på luft utan att man riktigt vet varför måste kontrolleras på insidan?
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Punkasprayen ger en falsk trygghet.
Många tror jag nu läcker det inte längre så jag kör på.
Det är där risken kommen in
Jag skall försöka uttrycka mig tydligare. Utgör punkasprayen någon risk i ett däck som inte har några skador på stommen? Jag pratar alltså om det från en rent teknisk synvinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.