RoTe
M Mikaelzii skrev:
Hur tänker du då? Det är precis det det är.
Vätskan skapar obalansen, blir en ”vikt” som slungas runt i däcket.
Brukar bli någon deciliter
Inga problem att köra med balaseringskulor iaf... Sen kör man ju med vätska i traktorers däck, iof max 45km/h då typ.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
10% chans att däckfirman lagar däcket.
90% chans att de vill sälja 2-4 nya däck till 50% över marknadspriset.
Du behöver nog byta däckverkstad till någon mer seriös och hederlig.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Inga problem att köra med balaseringskulor iaf... Sen kör man ju med vätska i traktorers däck, iof max 45km/h då typ.
Jo upp till 45 funkar såklart. Mopedbilar tex balanseras inte heller.
Obalans brukar komma vid 80-90 kmh
 
Det beror enligt mig helt på vad för typ av fordon däcket sitter på.

Gäller det något som används på väg i höga hastigheter så ser jag "punkasprej" som en nödlösning i max några dagar tills man har möjlighet att laga ordentligt.

Men snackar vi typ en åkgräsklippare, skottkärra eller liknande, så duger det gott som permanent lösning.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det tycks finnas en helt annan uppfattning om det.
[länk]
Inte inte samma produkt som punkasprayen, inte många som ens balanserar hjulen på en lastbilen förutom framdäcken.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nej, det är inte samma produkt. Men det går emot påståendet att vätska orsakar obalans.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte samma produkt. Men det går emot påståendet att vätska orsakar obalans.
Balanseringspulvret absorberar fukt och kondens i däcket utan att klumpa. När fordonet är stillastående ligger balanseringspulvret på botten av däcket, men när fordonet uppnår ca 25 km/h börjar pulvret fördelas av centrifugalkraften på däckets insida för att optimera balanspunkten.

Punkasprayen fungerar inte på samma sätt…
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Det finns vätska just för den funktionen. Främst tänkt för större hjul.
Jag undrar vad belägget påståendet att vätska ger obalans är.

Jag använder inte gucket på något annat än gräsklipparen. På bilen i puggar jag punkteringar. Gummiverkstäder är så pass dyra att det knappt är lönt att laga däcken. I alla fall inte på de däck jag har.
 
  • Haha
  • Gilla
JJona och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns vätska just för den funktionen. Främst tänkt för större hjul.
Jag undrar vad belägget påståendet att vätska ger obalans är.

Jag använder inte gucket på något annat än gräsklipparen. På bilen i puggar jag punkteringar. Gummiverkstäder är så pass dyra att det knappt är lönt att laga däcken. I alla fall inte på de däck jag har.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-punkteringssprej-varaktig-lagning


Vad har du för däck på bilen? En punka brukar ju kosta 4-500kr att laga
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Inom cyklingen kör vi ffa inom Mountainbike på tubeless och då med punkteringsvätska i för annars blir det inte tätt. Det möjliggör att köra på lägre tryck, vlket ger bättre grepp. Funkar utmärkt även på lång sikt, ofta tappar dock denna lösning lite tryck över tid men det tror jag inte är ett problem här.
Jag skulle inte ha några problem med att köra på ett däck med vätska förutsatt gott skick dvs noggrant inspekterat däck. Detta också över tid.
Hur lite vätska skulle skapa obalans eller vibrationer begriper jag inte. Den lär väl med centrifugakraft lägga sig i ett tunt jämn skikt mot körbanan?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
O Oblignash skrev:
Inom cyklingen kör vi ffa inom Mountainbike på tubeless och då med punkteringsvätska i för annars blir det inte tätt. Det möjliggör att köra på lägre tryck, vlket ger bättre grepp. Funkar utmärkt även på lång sikt, ofta tappar dock denna lösning lite tryck över tid men det tror jag inte är ett problem här.
Jag skulle inte ha några problem med att köra på ett däck med vätska förutsatt gott skick dvs noggrant inspekterat däck. Detta också över tid.
Hur lite vätska skulle skapa obalans eller vibrationer begriper jag inte. Den lär väl med centrifugakraft lägga sig i ett tunt jämn skikt mot körbanan?
Om så lite som 10-15 gram kan orsaka vibrationer i ratten så vad gör någon deciliter vätska i däcket
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Om så lite som 10-15 gram kan orsaka vibrationer i ratten så vad gör någon deciliter vätska i däcket
Så vad väger sprayen?

En flaska crc väger 631 gram med förpackning. Har du en tom flaska och väga?

Det blir ju inte 400 gram på en plats, roterar hjulet fördelas det ju.

Precis som att du kör mycket grusvägar men behöver inte få obalans som känns av om det fördelas ordentligt i fälgen samtidigt som det kan koncetrera sig på en plats.....
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så vad väger sprayen?

En flaska crc väger 631 gram med förpackning. Har du en tom flaska och väga?

Det blir ju inte 400 gram på en plats, roterar hjulet fördelas det ju.

Precis som att du kör mycket grusvägar men behöver inte få obalans som känns av om det fördelas ordentligt i fälgen samtidigt som det kan koncetrera sig på en plats.....
Jaha kör ni med punkaspray i däcken det blir kanon.
Så skönt med alla experter inom område man inte behärskar.
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Jaha kör ni med punkaspray i däcken det blir kanon.
Så skönt med alla experter inom område man inte behärskar.
Jag gör inte det. Har använt det en gång och det funkade superbra.

Du är ju expert på att undvika att svara. Din retorik kanske du ska träna på. Min fråga var VAD VÄGER vätskan?

Jag upplevde inga vibrationer alls. Men du kanske fyller på och sen lät bilen stå och körde inte direkt.....

Det är lite så det funkar på cyklar, du kan inte hälla i tätningsvätskan och sen bara låta den stå.


Om du hade läst innan så har JAG skrivit att det är en nödlösning......
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag gör inte det. Har använt det en gång och det funkade superbra.

Du är ju expert på att undvika att svara. Din retorik kanske du ska träna på. Min fråga var VAD VÄGER vätskan?

Jag upplevde inga vibrationer alls. Men du kanske fyller på och sen lät bilen stå och körde inte direkt.....

Det är lite så det funkar på cyklar, du kan inte hälla i tätningsvätskan och sen bara låta den stå.


Om du hade läst innan så har JAG skrivit att det är en nödlösning......
Har svarat flera gånger men du väljer att inte ta till dig.

Råder dig att åka till din däckhandlare och fråga.
Eller du kanske inte litar på dom heller? Eller frågesätter alla som vet bättre än dig inom alla områden?

Om jag gissar grovt vad vätskan väger så 2-300 gram.
Obalanser i däcken börjar vid 10/15 gram.
Efter ett tag (ganska länge) så stelnar punkaspreyen och fastnar som klumpar i däcket.
Och tro att det inte ger vibrationer är inte bara naivt utan även urbota dumt.

Dessutom att inte inspektera ett däck på insidan efter en punktering kan vara direkt farligt när du råkar ut för en däckexplosion på vägen.

För 15 årsen vad det en däckgubbe som dog pga punkaaprayen.
En kund kom in på verkstaden med punka, fälgen hade spruckit och tyvärr dumt nog väljer mekanikern att svetsa fälgen utan att ta bort däcket.
Det resulterade till en katastrof.

Enligt min åsikt borde punkasprayen förbjudas.
Dels pga farligheten att bilar åker runt på skiten och för miöjöaspekten.

Men vad vet jag med min 23 år i däckbranschen 🤷‍♂️
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.