165 169 läst · 1 153 svar
165k läst
1,2k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Tyvärr, du missade utförsäljningen Pacman.P Paxman skrev:
MÅNDAG 19 APRIL 2021 VECKA 16
Elfa stänger Solnabutiken
Den 18:e december går en epok i graven, då stänger Elfa Distrelec sin butik i Solna.
Tryckta kataloger och fysiska butiker där det går att handla komponenter över disk hör snart till det förgångna. Elfas sista tryckta katalog kom 2016 och när kunder numera i stort sett bara handlar via webben, finns det inte längre någon ekonomi i att driva en butik.
Företaget hade ett tag butiker på flera orter i Sverige men dessa avvecklades för över tio år sedan. Den enda som blev kvar var Solnabutiken trots att huvudlagret flyttades till Nederländerna hösten 2015.
I ett meddelande till kunderna informerar distributören om beslutet men framhåller att det kommer att bli olika aktiviteter i butiken fram till stängningen den 18 december inklusive en rejäl utförsäljning.
Fast inte så konstigt...det var aldrig mycket folk i butiken och deras lagerhållning var inte den bästa, åtminstone inte för det jag velat köpa där. Säg att jag spanat in 100 grejer genom åren...kanske 10 av dem fanns i lager i butiken. Det säger kanske mer om mig än om Elfa dock...
Trist hur som helst, men tack för att jag fick reda på det...så slapp jag upptäcka det själv på plats nästa gång jag behövde något därifrån.
Trist hur som helst, men tack för att jag fick reda på det...så slapp jag upptäcka det själv på plats nästa gång jag behövde något därifrån.
Mycket bra butik.P Paxman skrev:Fast inte så konstigt...det var aldrig mycket folk i butiken och deras lagerhållning var inte den bästa, åtminstone inte för det jag velat köpa där. Säg att jag spanat in 100 grejer genom åren...kanske 10 av dem fanns i lager i butiken. Det säger kanske mer om mig än om Elfa dock...
Men väldigt lite folk.
Inte så att jag var stamkund, däremot kunde det gå år mellan, men det fanns aldrig något att klaga på väl på plats.
Sen lagret, det skickades väl snabbt?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 125 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 125 inlägg
Har ingen aning om vad den heter....j.erkers skrev:
Det är en sån där äldre modell helt i vit plast, som saknar droppstopp och därför hade utrangerats till garagebryggare... Men så råkade grannen skruva isär sin kaffebryggare och lyckades inte få den tät efter han satte ihop den, så då fick dom den här... Men först fick den lite TLC...
Edit: och såklart det köptes en ny Moccamaster... Tror jag är inne på min fjärde eller femte vid det här laget....
Fick två skruvdragare av min far enda felet på dem är att batterierna har blivit dåliga, har du eller någon annan tips på var man får tag på batterier till 5-7 år gamla maskiner. För mekaniskt är de i bra skick men när far min skulle köpa nya batterier kostade två btterier nästan lika mycket som en ny skruvdragare med batteri.P Paxman skrev:Nu vet jag inte vad FC-systemet är...men här har vi ett bra exempel på något jag tror att många inte känner till: att reservdelar till maskiner faktiskt ofta är riktigt överkomliga prismässigt...även för premiummaskiner från premiummärken. Jag tror att många tror att en t ex ny motor till skruvdragaren de betalat flera tusenlappar för måste kosta hälften av nypriset för hela maskinen och låter därför den trasiga maskinen gå till återvinningen. I själva verket handlar det kanske om ett par/några hundringar.
Ytterligare en sak (som jag dock inte hur utbrett det är) är att många märken använder identiskt samma delar. Jag har en AEG skruvdragare som jag köpte för kanske sex-sju år sedan. Motorn började låta lite kärv och gav ifrån si....
Renovera de gamla batterierna.M Mick13 skrev:Fick två skruvdragare av min far enda felet på dem är att batterierna har blivit dåliga, har du eller någon annan tips på var man får tag på batterier till 5-7 år gamla maskiner. För mekaniskt är de i bra skick men när far min skulle köpa nya batterier kostade två btterier nästan lika mycket som en ny skruvdragare med batteri.
Har du öppnat batteriet och kollat vad det är för celler i det? I 90 falla v 100 är det standardceller som går att köpa ganska billigt.M Mick13 skrev:Fick två skruvdragare av min far enda felet på dem är att batterierna har blivit dåliga, har du eller någon annan tips på var man får tag på batterier till 5-7 år gamla maskiner. För mekaniskt är de i bra skick men när far min skulle köpa nya batterier kostade två btterier nästan lika mycket som en ny skruvdragare med batteri.
https://www.kjell.com/se/produkter/...fanor/nimh-sub-c-batteri-12-v-4000-mah-p32502
Billigt och billigt, det hänger ju på hur många celler som behöver bytas. Är det alla så krävs det ju 15 celler till en 18V-maskin och med ett pris på 62:-/st så blir det ju 930 kronor vilket borde vara dyrare än att köpa ett nytt batteripack till dragaren. Men är det enstaka celler som strejkar så är "renovering" ett bra alternativ. Har själv några Bosch batteripackar som ligger i beståndsdelar som skall renoveras vilket år som helst nu.... Har liksom inte kommit till skott.useless skrev: