;)
Ikväll var det spisen reservdel som anlände. Nytt ställdon den gamla glappade och till sist gick av. 203kr gick detta kalas på ;) Hade varit tråkigt att leta ny spis då vi ska göra om köket om något år.
Ny spis reservdel, ett ställdon, intill demonterade kontrollratten på en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Långt ifrån den avancerade nivån här i tråden, men ni vet laddsladdar som har en förmåga att bli trasiga precis efter kontakten. Efter åtta års användning av denna sladd till en iPad började höljet spricka upp så det fick bli en lagning/förstärkning med krympslang. Billigt och hållbart.

iPad-laddsladd med krympslangsförstärkning nära kontakten som hålls upp mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Pedalen till symaskinen satt med en smäckig 3,5mm-plugg som gick av efter några timmars användning. Efter att ha skaffat en ny pedal började uttaget på maskinen att glappa istället.
Nu blev det steloperation.

Avbruten 3,5 mm plugg bredvid en symaskinspedal och en öppen symaskin som exponerar de inre komponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avbruten 3,5mm-plugg från en symaskinspedal bredvid dess avdelade delar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mick13 och 4 till
  • Laddar…
T
Garagefjärren behövde inte alls nytt batteri, det var en av knapparna som gett upp. Enkelt byte, eftersom jag har en hel påse såna som jag lödde loss från något för över femton år sedan :)

Öppnad garagefjärrkontroll med synlig kretskort, knappar och ett batteri, där en knapp ser ut att vara utbytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dheri och 5 till
  • Laddar…
H
Leden där framhjulen på barnvagnen sitter fast (tänk snurrande hjul på kundvagn) kändes lösa vilket gav upphov till en del skramlande.
Bytte ut "kullagrena" till riktiga. Blev stor skillnad!

Sjukt att en märkesvagn, Britax, använder prylar av så dåligt kvalitet. Plast överallt eller skruvar i aluminium som dras av eller blir runda väldigt lätt.
 
  • Närbild på ett svart barnvagnshjul med synliga skruvar och delar av barnvagnen, på ett hemgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av slitna hjullager på en barnvagn, med synliga tecken på dålig kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nedslitet hjullager från en barnvagn hållet i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett kullager med siffror på sig, förmodligen uppgraderat från en barnvagn för förbättrad kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hjulaxeln till en barnvagn där lederna förut varit lösa men nu uppgraderats med riktiga kullager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Leden där framhjulen på barnvagnen sitter fast (tänk snurrande hjul på kundvagn) kändes lösa vilket gav upphov till en del skramlande.
Bytte ut "kullagrena" till riktiga. Blev stor skillnad!

Sjukt att en märkesvagn, Britax, använder prylar av så dåligt kvalitet. Plast överallt eller skruvar i aluminium som dras av eller blir runda väldigt lätt.
Undrar om det är alu till skruvarna eller bara riktigt billigt stål eller i folkmun Chinesium? ;)
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
H
mattetvilling mattetvilling skrev:
Undrar om det är alu till skruvarna eller bara riktigt billigt stål eller i folkmun Chinesium? ;)
Haha ja det är nog mer troligt!
 
Växellådan på min skruvdragare började ge upp, upptäckte när jag skulle beställa ny att lådan till FC-systemet nog skulle passa.
Sagt och gjort.
Två skruvdragare och en demonterad växellåda på ett träbord med rutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två skruvdragare och demonterad växellåda på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mick13 och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Växellådan på min skruvdragare började ge upp, upptäckte när jag skulle beställa ny att lådan till FC-systemet nog skulle passa.
Sagt och gjort.
Nu vet jag inte vad FC-systemet är...men här har vi ett bra exempel på något jag tror att många inte känner till: att reservdelar till maskiner faktiskt ofta är riktigt överkomliga prismässigt...även för premiummaskiner från premiummärken. Jag tror att många tror att en t ex ny motor till skruvdragaren de betalat flera tusenlappar för måste kosta hälften av nypriset för hela maskinen och låter därför den trasiga maskinen gå till återvinningen. I själva verket handlar det kanske om ett par/några hundringar.

Ytterligare en sak (som jag dock inte hur utbrett det är) är att många märken använder identiskt samma delar. Jag har en AEG skruvdragare som jag köpte för kanske sex-sju år sedan. Motorn började låta lite kärv och gav ifrån sig lite plågad doft, så jag kollade upp vad en ny motor skulle kosta. Det visade sig vara exakt samma motor som satt i Milwaukees motsvarande maskin! AEG och Milwaukees har ju inte direkt samma rykte när man pratar kvalité, men uppenbarligen har båda åtminstone en del gemensamt, och en rätt vital del dessutom. Har för mig att jag betalade runt 300 kr för motorn. :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
AEG och Milwaukee tillverkas ju i samma fabrik så det är inte så konstigt att man delar 'interna' delar. För några år sedan var batterierna utbytbara mellan fabrikaten, men det _tror_ jag inte dom är numera.
 
P Paxman skrev:
Nu vet jag inte vad FC-systemet är...men här har vi ett bra exempel på något jag tror att många inte känner till: att reservdelar till maskiner faktiskt ofta är riktigt överkomliga prismässigt...även för premiummaskiner från premiummärken. Jag tror att många tror att en t ex ny motor till skruvdragaren de betalat flera tusenlappar för måste kosta hälften av nypriset för hela maskinen och låter därför den trasiga maskinen gå till återvinningen. I själva verket handlar det kanske om ett par/några hundringar.

Ytterligare en sak (som jag dock inte hur utbrett det är) är att många märken använder identiskt samma delar. Jag har en AEG skruvdragare som jag köpte för kanske sex-sju år sedan. Motorn började låta lite kärv och gav ifrån sig lite plågad doft, så jag kollade upp vad en ny motor skulle kosta. Det visade sig vara exakt samma motor som satt i Milwaukees motsvarande maskin! AEG och Milwaukees har ju inte direkt samma rykte när man pratar kvalité, men uppenbarligen har båda åtminstone en del gemensamt, och en rätt vital del dessutom. Har för mig att jag betalade runt 300 kr för motorn. :)
FC är flexiclick, det finns lite olika "adaptrar" man lätt sätter på, jag har bara en vanlig chuck, men det finns vinkeladaptrar och liknande.

I detta fall verkar ursprungliga chucken gå på 700kr, växellådan 700 till. Jag hittade denna växellåda för 500kr på Ebay från Polen.
Ursprungliga tanken var att lossa chucken och köpa ny växellåda, men jag lyckades inte dela dem.

Men överlag verkar reservdelarna till åtminstone Bosch vara överkomliga.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
useless useless skrev:
AEG och Milwaukee tillverkas ju i samma fabrik så det är inte så konstigt att man delar 'interna' delar. För några år sedan var batterierna utbytbara mellan fabrikaten, men det _tror_ jag inte dom är numera.
Jag sa inget om att det är konstigt...utan att det är många som inte vet om detta. Det är bara att läsa några trådar där det frågas om råd att köpa maskiner. Det finns säkert någon som skrivit: "Milwaukee is tha sh*t...AEG är bara skräp". Det var min poäng...:)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Renoverade en spade. (bröt av två när jag skulle gräva upp en del rötter)
Renoverad spade står i jord med uppgrävda rötter i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
T
Någon tryckte lite väl hårt på lucköppningsknappen till micron:

Närbild på en mikrovågsugns knappsats där lucköppningsknappen ser ut att vara lagad med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lödde fast brytaren igen, men det verkar som att tidigare ägare varit där och lagat med superlim. Dolt fel? :)

Reparerad mikrovågsugnsknapp med synliga spår av lim och en provisorisk lösning med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick bli en tejplösning. Inte världens snyggaste, men nu kan ungarna göra popcorn igen iallafall.

Reparerad lucköppningsknapp på mikrovågsugn med synliga limrester och tejpfix.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Fick bli en tejplösning. Inte världens snyggaste, men nu kan ungarna göra popcorn igen iallafall.
Jag har "lagat" liknande knappar med tejp på insidan. Kanske inte funkar för dig men skulle kunna vara en idé,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.