estha skrev:
Alltså, jag har ju verkligen inte gått igenom hela besiktningsprotokollet här inne. Det kan ju vara hur mycket som helst som vi tar med huset, så att säga.

Det jag tagit upp här handlar om anmärkningar på fasad/fönster/garage som vi inte förstod vara så pass akuta. Sen att vissa inte tycker att det är okej att höra sig för om man får gå ner i pris, medan vissa tycker det. Det är ju en helt annan sak
Det är per definition osvenskt att pruta eller som Marlene kallar det; en reduktion av priset pga funna, av köparen, oväntade fel.
Där har vi en mycket att lära från andra länder, MEN att förhandla om ett pris är en konst och mycket psykologi.

Som säljare hade jag avvisat sådana diskussioner om:

- Köparen begärt nedsättning för saker som är helt uppenbara och lätt kan upptäckas vid en snabb titt.
- Om köparen begär nedsättning så slutpriset skulle komma under eller tangera nr 2:s bud.
- Om köparen begär osälig nedsättning i f.h.t det "fel" som köparen åberopar.

Med ovanstående i åtanke så är det nog "streetsmart" att lägga eventuella diskussioner om prisnedsättning så pass att säljaren ändå bedömer att han får mer av dig än "nr 2" även om han går med på en nedsättning.
Om inte detta är tillräckligt är det nog bättre att hoppa av köpet.
Att pruta 25% finns det troligen inte utrymme för, om det inte är väääldigt stort gap mellan dom 2 högsta buden.

Men att INTE, som köpare, ta en diskussion om priset utan att direkt hoppa av, finns inte på min karta,
Så mitt råd är försök diskutera en prisnedsättning
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Det är per definition osvenskt att pruta eller som Marlene kallar det; en reduktion av priset pga funna av köparen oväntade fel.
Där har vi en mycket att lära från andra länder, MEN att förhandla om ett pris är en konst och mycket psykologi.

Som säljare hade jag avvisat sådana diskussioner om:

- Köparen begärt nedsättning för saker som är helt uppenbara och lätt kan upptäckas vid en snabb titt.
- Om köparen begär nedsättning så slutpriset skulle komma under eller tangera nr 2:s bud.
- Om köparen begär osälig nedsättning i f.h.t det "fel" som köparen åberopar.

Med ovanstående i åtanke så är det nog "streetsmart" att lägga eventuella diskussioner om prisnedsättning så pass att säljaren ändå bedömer att han får mer av dig än "nr 2" även om han går med på en nedsättning.
Om inte detta är tillräckligt är det nog bättre att hoppa av köpet.
Att pruta 25% finns det troligen inte utrymme för, om det inte är väldigt stort gap mellan dom 2 högsta buden.

Men att INTE som köpare ta en diskussion om priset utan att direkt hoppa av, finns inte på min karta,
Så mitt råd är försök diskutera en prisnedsättning
Där finns tydligen ett bud på 2,3 Mkr och TS bud var ursprungligen 2,4 Mkr. De ville därmed sänka detta till 2,0 Mkr. Jag som säljare hade blivit väldigt irriterad över detta och hellre sålt till budgivare 2 om denna fortfarande är intresserad. Jag anser inte att 400' motiveras av de brister som TS nämner, då detta är kostnaden för att byta allting till nyskick. På ett så gammalt hus borde man nog räknat med att det mesta av fasad och tak är avskrivet och att restvärdet är närmare 0. D.v.s. det är troligtvis dags att byta ändå inom överskådlig tid.

Hade jag varit TS och ni vill ha huset samt anser er reda ut renovering både kunskapsmässigt och ekonomiskt så hade jag inte försökt pruta mer än 100'.
 
falkn skrev:
Där finns tydligen ett bud på 2,3 Mkr och TS bud var ursprungligen 2,4 Mkr. De ville därmed sänka detta till 2,0 Mkr. Jag som säljare hade blivit väldigt irriterad över detta och hellre sålt till budgivare 2 om denna fortfarande är intresserad. Jag anser inte att 400' motiveras av de brister som TS nämner, då detta är kostnaden för att byta allting till nyskick. På ett så gammalt hus borde man nog räknat med att det mesta av fasad och tak är avskrivet och att restvärdet är närmare 0. D.v.s. det är troligtvis dags att byta ändå inom överskådlig tid.

Hade jag varit TS och ni vill ha huset samt anser er reda ut renovering både kunskapsmässigt och ekonomiskt så hade jag inte försökt pruta mer än 100'.
Håller helt med dig, om TS verkligen vill ha huset så är kanske t.om 100' för mycket.
Då finns det väldigt lite incitament för säljaren att sälja just till TS.

Då kommer andra värde in, såsom köparens trevliga bemötande, kanske är köparen bekantas bekanta osv.

Vi måste ju även komma ihåg att säljaren inte måste välja att sälja till högsta budet.
I detta fallet är säljaren förvisso bunden till köparen har bestämt sig, men om det uppstår en otrevlig stämning vid prisdiskussionen, liknande den som var här i tråden tidigare, då väljer kanske säljaren att säga tvärt nej till prisnedsättning, oavsett vilka summor det handlar om...:(
 
Fairlane
Jag misstänker starkt att säljaren tänker fel om de tror att köpare 2 är kvar och beredd att lägga 2,3 om köpare 1 hoppar av. Dels är det långt ifrån säkert att köpare 2 förstått alla problem när hen budade och kanske också vill diskutera priset, dels kan köpare 2 säga "Jaha, men mitt bud upp till 2,3 var ju för att någon annan budade emot. Denne verkar ju inte vilja betala mer än 2,0 så då backar vi budgivningen dit.". Båda scenarierna är högst troliga och väldigt vanliga.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
[länk]
Ingen annan som reagerar över den listan?

För det första förefaller flertalet punkter vara underskattade. Men framför allt borde man ge ett intervall i stället för en siffra. En träfasad kan hålla allt mellan 25 och 200 år beroende på en massa omständigheter. Att ange 40 år som medellivslängd verkar mycket märkligt. En korrekt byggd och regelbundet målad träfasad bör ha närmast obegränsad livslängd. En taskigt byggd träfasad utan underhåll håller kanske inte mer än 20.

Flera andra punkter är märkliga. Klinker anses ha oändligt lång livslängd (vilket motsägs av att se 50+ år gamla klinkergolv med spruckna plattor och vittrande fogar.).

Vattenburen golvvärme ska ha 30 års livslängd? Det bådar inte gott för alla som nu gjuter in golvvärme i plattan.

Elinstallationer anges ha 45 års livslängd. Men konsensus i elforumet verkar vara att PVC-isolerade trådar har närmast oändlig livslängd.
 
Mikael_L
f91jsw skrev:
Elinstallationer anges ha 45 års livslängd. Men konsensus i elforumet verkar vara att PVC-isolerade trådar har närmast oändlig livslängd.
Kanske ett lagom medelvärde för hela installationen.
Vägguttag och brytare klarar sig 20 år, och kablarna i 80 år. :)
 
men vad skulle det enligt er kunniga kosta att byta fasad, fönster (15st) och bygga ett garage? de siffror vi fått höra är långt.över 400 och det är ju från dessa vi spekulerar. hjälp mig med detta så kanske jag kommer ner på jorden igen :)
 
estha skrev:
men vad skulle det enligt er kunniga kosta att byta fasad, fönster (15st) och bygga ett garage? de siffror vi fått höra är långt.över 400 och det är ju från dessa vi spekulerar. hjälp mig med detta så kanske jag kommer ner på jorden igen :)
Behöver ni verkligen nya 15 fönster?

Garage beror på vad ni vill ha. 100kkr och uppåt är nog normalt. Men då får ni ju ett garage som är värt mycket mer än det ni trodde ni kunde ha. Fasad vet jag inte :)
 
estha skrev:
men vad skulle det enligt er kunniga kosta att byta fasad, fönster (15st) och bygga ett garage? de siffror vi fått höra är långt.över 400 och det är ju från dessa vi spekulerar. hjälp mig med detta så kanske jag kommer ner på jorden igen :)
Visst det kostar kanske betydligt mer än 400' men då får ni ju både fönster och garage som är i väldigt mycket bättre skick än vad ni kunde ana genom att bara läsa annonsen på hemnet/tidningen/"var ni nu såg annonsen".

Huset är ju från 1973, dvs 43 år gammalt om jag inte räknar fel. Som jag ser det så är det mesta som inte blivit renoverat de senaste 10 åren föremål för översyn alternativt omfattande renovering. Det mesta är ju avskrivet redan och har uppnått sin tekniska livslängd. Det kan ju inte komma som en överaskning att det inte är ett nytt hus, eller?
 
Som exempel:

Vi byggde på en våning på en del av vårt hus, ena väggen var en förlängning av bef. vägg, som dessutom var den sämsta väggen på huset, flera panelbrädor i dåligt skick. Vi rev den bef. panelen för att kunna få en obruten panel mellan nya delan och gamla delen.

Snickaren rev den bef. på ca en halv dag (två man), och satte upp den nya på ca 2 dagar (två man). Detta är då en liggande spontad stockpanel som geras i hörnen. Det tar avsevärt längre tid än att sätta en mer traditionell vertikal lockpanel. Jag hade målat panelen före uppsättning, men lämnat sista strykningen till efter uppsättningen, den strykningen tog mig några timmar. Detta var ca 15 löpmeter panel, ca. 40kvm. På andra våningen (bottenvåningen är putsad), panelen sitter som högst på 9m höjd. Höjden gör också att allt tar lite längre tid, även med byggnadsställning. I princip var panelen på plats första dagen, men sedan är det en massa detaljer med anslutning till fönster, vindskivor panel under takutsprång osv.

Som jämförelse så målade jag vår södersida förra sommaren, färgen hade hunnit bli rätt dålig bitvis. Borde nog målat för 2 år sedan. Det är bara ca 20 kvm väggyta pga taket går ned längre på den sidan. Arbetshöjd ca 4m. Jag beräknar att jag lade ned ca 30 - 40h aktiv tid på underarbete och strykning av den sidan, hyrde ställning i 2 veckor.

Vi hade specialhyvlad stockpanel, som kostade ca 500kr / kvm. Mer normal panel ligger på 150 - 250 kr/kvm tror jag.

Fönster varierar oerhört i pris. Från billiga PVC fönster (från < 1000 kr) , till aluminium klädda träfönster (typ 5 - 10 000). Fönsterbytarfirmor debiterar typ 10h per fönster, en duktig snickare (som inte är "fönsterbytare") byter 4 - 5 fönster per dag, inkl. listarbeten (som man lätt gör själv), kringarbete med lister etc. är ofta mer än halva tiden.

Garagebygge: Har sett byggsatser för ca 50 000. Till det kommer en grund/platta. Och montering. Troligen är det billigare att bygga i lösvirke än att köpa en byggsats. Men man bör nog räkna minst 100 000 i totalkostnad. Det finns snikvarianter av garagegrund, där man bara bygger med hörnplintar och så lägger vanliga cementplattor som golv. Mycket billigare än en gjuten betongplatta. Tror att garage ofta kostar 3 - 400 000 om den byggs i samband med ett husbygge.
 
-RB- nähä? jag trodde att det var ett nybygge jag engagerade mig i. klart jag vet att huset behöver översyn ocj renoveringar... konstig fråga...
 
Tompatomat skrev:
Som säljare skulle det mycket till för att jag skulle gå med på att gå ner i pris efter budgivningen, och jag vet om fall där säljaren vägrat sälja till den som vann budgivningen för att han försökt pruta.
Det där liknar när mina föräldrar sålde huset för femton år sedan, jag bodde själv i huset vid den tidpunkten.
Jag var med på visningarna för mina föräldrars räkning, jag berättade att tillträdet kunde bli tidigast om tre månader allt beroende på om jag kunde skaffa annat boende. Det var två olika familjer som budade, till slut hoppade ena budgivaren av.
Dagen efter så krävde dom som vann budgivningen att tillträdet skulle ske om två-tre veckor!
Pappa ringde mig och bad mig ringa dom som hoppade av om dom fortfarande var intresserade av huset, jag gjorde det, och det var dom. Huset såldes till dom, tillträde blev ca tre månader senare.
Dom som egentligen hade vunnit budgivningen skulle stämma både oss och mäklaren för att dom inte fick köpa huset, men det blev inget med det.

Det slutade även med att jag köpte köparnas bostadsrätt som dom var tvugna att sälja.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
hempularen - tack för exempel!
 
Det vore intressant att veta hur man räknar på ett värde då man köper ett beg hus och vill ha prisnedsättning pga den renovering som behövs, ta TS fall som exempel. Säg att en ny fasadpanel kostar 100 tkr men eftersom huset är 40 år gammalt kan man inte förvänta sig nyskick på fasaden därför beräknas en vettig prisnedsättning till x % av kostnaden på 100tkr. Någon som har några exempel på detta?
 
  • Gilla
estha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.