Vi prutade efter besiktning, (fönster). Mindre summa visserligen, men går säljare med på prutningen så ska det inte vara några problem. Risken finns ju dock att någon budar högre, då går ni miste om huset.
Lycka till!
 
Jag tycker nog att man skulle va lite lugnare med budgivning. På TS känns det mer som prutning är obligatorisk och det gäller bara att bjuda högst utan att ha en tanke på att stå för sitt bud. Och sedan kolla med en besiktningsman för att få fram ett nytt pris.
Budet som läggs är på bostaden i skicket det står i oftast. Inte färdigrenoverat!
Väldigt omoraliskt mot övriga budare och säljaren att buda hej vilt om man inte vet vad man håller på med. Köp ett nyare hus som är lättare att bedömma är mitt råd.
Som säljare skulle det mycket till för att jag skulle gå med på att gå ner i pris efter budgivningen, och jag vet om fall där säljaren vägrat sälja till den som vann budgivningen för att han försökt pruta.
 
Tycker nog att TS har förklarat rätt ingående hur situationen uppstått, och det finns inget i inläggen som tyder på en planerad prutning efter kontrakt.

Sedan är det en annan sak att säljaren troligen inte går med på den summa som de vill pruta, utifrån den information vi har i tråden så skulle inte jag göra det om jag var säljare. Men det är inte samma sak som att köparen agerar omoraliskt, som det antyds.
 
  • Gilla
mape17 och 5 till
  • Laddar…
estha skrev:
Vad mycket trevligare det har blivit i den här tråden!! Tack för alla tips, jag blir jätteglad och har redan lärt mig jättemycket!

Besiktningen hittade inget dolt fel på detta hus, men många här har väldigt svårt att förstå att det faktiskt finns människor som inte kan se att en fasad "är helt slut". Jag kanske skulle göra det om jag synade den grundligt men tanken "helt slut" skulle nog inte existera utan mer formuleringen "bräderna ser lite konstiga ut". Och därifrån går det ju att tänka "Jamen det går nog bra ändå. Lite skrapa o färg så fixar det sig" eller "Men helvete. Jag kanske måste byta alla bräder, alla isoleringar, alltihopa. shit."

För att lära sig så måste man ju se det och få lite återkoppling. Och grejen "bara att ta med sig någon" är ju inte så jättelätt. Min pappa var där (han har ägt hus i iaf 25 år, jobbar med färg/fasad) och inte ens han tyckte att fasaden såg SÅ risig ut. Det säger väl nåt. Sen har jag en farbror som jag knappt har kontakt med som har en historia som snickare och en kompis i stockholm som också är kunnig. Det är liksom det. Inte så "bara att ta med nån".

Vi var på visningen en morgon och det första jag sa när jag sa garaget var "Det här måste ju rivas".. Jag har faktiskt ingen aning om varför, för med blotta ögat ser det inte ut att vara i rivningsskick med sin nya garageport och sådär. Mäklaren sa "Eller så målar du bara om det". Och jag tänkte "Ja, man kan ju iförsej börja där". Jag har svårt att se att mäklaren fattade att garaget var i rivningsskick men valde att ljuga mig rätt upp i ansiktet, efter att jag sagt det som egentligen var fakta....

Några dagar senare åkte jag och min mamma för att titta på huset och då såg jag att det var kondens mellan fönsterrutorna. Vi funderade vafan det var så för och morsan sa att det nog skulle räcka med att täta och greja... Nu kan jag ju fråga - Blir det kondens mellan fönsterrutor om det bara är dåligt tätat eller är det "likamed" ruttna fönster?

Kort och gott. Jag kan (kunde?) inte bedöma fasaden/fönster osv men nu har jag lärt mig något och förhoppningsvis händer inte detta igen. Jag är glad att vi iaf har möjligheten att kompensera våra brister med en besiktningsman. Annars vet jag inte var vi hade hamnat. Nu hoppas jag bara att vi får ordning på ett pris som känns rimligt för både oss och säljaren utan att det ska bli någon dramatik och att vi alla är nöjda och glada.

Tack igen för tips och peppande kommentarer!
Som flera sagt så bör du ta det lugnt med begreppet dolda fel. Sådana fel har aldrig någonsin hittats på en överlåtelsebesiktning, just för att dom är dolda.

Sen bör du ha ytterligare en sak i åtanke när du köper en besiktning.
Besiktningsmannen har sålt en tjänst till dig där han förväntas vara kompetent och ange alla brister. Vissa brister kanske skulle några köpare bara rycka på axlarna åt då det egentligen bara handlar om lite gammalt hederligt underhållsarbete medan andra köpare gör en stor grej av det då dom köper ett 40 år gammalt hus men förväntningarna ligger på samma nivå som om det vore ett nybyggt hus.
De flesta besiktningsmän väljer därför att notera ALLT i besiktningsprotokollet, stort som smått, bara för att få ryggen fri. De vill inte riskera att någon missnöjd köpare kommer i efterhand och vill att besiktningsmannen ska betala för renoveringar/underhållsarbeten. Ett "normalslitet" hus kan alltså om man snabbt bläddrar genom den tjocka besiktningsrapporten framstå som ett totalt ruckel.
Man kan alltså behöva läsa igenom flera gånger och försöka fokusera på de jobbiga och dyra åtgärderna. En del saker mycket väl kan åtgärdas genom göra som mäklaren säger och dra på lite färg (Utgå dock fortfarande från att mäklaren är okunnig och bara vill tömma din plånbok och sjutton till innan han stämplar ut på fredag)
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
men stuff. jag tror att du missuppfattat "dolda fel-grejen" här i tråden. folk skriver till mig att sakerna jag missat när vi tittade på huset (fasad, fönster o garage) inte direkt är dolda fel. och det vet ju jag också att det inte är. det är fel som jag missat pga bristande kompetens...

annars tack för tipset!
 
hempularen skrev:
Tycker nog att TS har förklarat rätt ingående hur situationen uppstått, och det finns inget i inläggen som tyder på en planerad prutning efter kontrakt.

Sedan är det en annan sak att säljaren troligen inte går med på den summa som de vill pruta, utifrån den information vi har i tråden så skulle inte jag göra det om jag var säljare. Men det är inte samma sak som att köparen agerar omoraliskt, som det antyds.
Hon skriver att hon trodde det var vanligt att folk prutade på hus. Problemet är att hon säkert har rätt, men det är ju en hemsk utveckling. Helt plötsligt är budgivningen inte värd ett skit!
 
Pruta är ett olyckligt ordval. Det handlar om sänkt köpeskilling till följd av fel som upptäcktes vid överlåtelsebesiktning när man haft en besiktningsklausul i köpeavtalet. Det är ingen nyhet utan normalt förfarande.
 
  • Gilla
mape17 och 2 till
  • Laddar…
Tompatomat skrev:
Hon skriver att hon trodde det var vanligt att folk prutade på hus. Problemet är att hon säkert har rätt, men det är ju en hemsk utveckling. Helt plötsligt är budgivningen inte värd ett skit!
Det mest hemska är väl hur husköpet går till. Det är vår största privata affär men ändå är den upphängd på så lösa boliner, vilket är märkligt. Klausulen om öppet köp har ju tillkommit av en anledning, och att det ramlar ned i en prisdiskussion är inget konstigt egentligen. När jag sålde ville köparen ha en prisdiskussion. Inga som helst konstigheter, hade full respekt för det, men det var inte svårare för mig än att tacka nej till den.
 
  • Gilla
Tompatomat
  • Laddar…
estha skrev:
men stuff. jag tror att du missuppfattat "dolda fel-grejen" här i tråden. folk skriver till mig att sakerna jag missat när vi tittade på huset (fasad, fönster o garage) inte direkt är dolda fel. och det vet ju jag också att det inte är. det är fel som jag missat pga bristande kompetens...

annars tack för tipset!

Nejdå jag tror inte att jag har missuppfattat. Vill bara lyfta ett varningens finger för att ens använda begreppet "dolda fel" i detta sammanhang oavsett om det används av dig eller någon annan. Dolda fel är ett vedertaget branschbegrepp som du kan läsa kilometervis om i andra trådar. Vi kan prata om "Oväntade fel" eller något annat som inte är lika vedertaget men dolda fel kan aldrig hittas i en överlåtelsebesiktning utan endast när du börjar riva delar av huset så jag tycker vi ska hålla det begreppet helt utanför denna tråd.
 
Mikael_L
Om det är ett fel som någon kan upptäcka utan att riva eller förstöra vid undersökningen så är det som sagt inte ett "dolt fel".

Bättre att säga/skriva "fel jag ej upptäckt" eller "fel som var svårt att upptäcka" eller något liknande.

Bara att de två orden "dolt fel" väcker så mycket känslor hos många är en god anledning till att inte använda de orden utom när det verkligen gäller ett sådant fel.
 
Jag har nog lärt mig rätt tidigt i tråden vad uttrycket verkligen innebär men efter kommentaren du nu länkade till (som jag skrev) måste jag få förklara att det där är ett svar till bland annat Rogero som skriver "Som tidigare personer skrivit så fanns det i princip inget som kunde tolkas som dolda fel (eller något som ni själva kunnat märka)"..

Därav mitt uttryck, Men ska inte använda det igen om det inte verkligen är ett dolt fel.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Pruta är ett olyckligt ordval. Det handlar om sänkt köpeskilling till följd av fel som upptäcktes vid överlåtelsebesiktning när man haft en besiktningsklausul i köpeavtalet. Det är ingen nyhet utan normalt förfarande.
Men det är väl klart det finns brister på ett 50 år gammalt hus. Bara för att besiktningsmannen tar upp dom betyder väl inte att det ska generera ett lägre pris. Den andra budgivaren visste antagligen vad han bjöd på!
Självklart ska man inte behöva lyfta på takpannor och dylikt för att vara säker på husets skick. Men alla anser inte att fönstren behöver vara tipp topp t.ex.
 
Tompatomat skrev:
Men det är väl klart det finns brister på ett 50 år gammalt hus. Bara för att besiktningsmannen tar upp dom betyder väl inte att det ska generera ett lägre pris. Den andra budgivaren visste antagligen vad han bjöd på!
Det är inte alls säkert att näst högsta budgivaren har bättre koll på husets skick. Det är något som är upp till säljaren att bedöma.

Vi har inte en aning. Nästa budgivare kanske hoppar av helt när denne får se ett besiktningsprotokoll liksom. Det är upp till säljaren att gissa / hantera den eventuella situationen.
 
  • Gilla
estha
  • Laddar…
Alltså, jag har ju verkligen inte gått igenom hela besiktningsprotokollet här inne. Det kan ju vara hur mycket som helst som vi tar med huset, så att säga.

Det jag tagit upp här handlar om anmärkningar på fasad/fönster/garage som vi inte förstod vara så pass akuta. Sen att vissa inte tycker att det är okej att höra sig för om man får gå ner i pris, medan vissa tycker det. Det är ju en helt annan sak
 
Redigerat:
I detta specifika fall vet jag ju inte hur det ligger till. Jag bara märker att det blir ett allt vanligare förfarande att pruta efter besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.