K
Nej, det är upp till säljaren att bestämma till vem, till vilket pris och med vilka vilkor denne vill sälja.
Jag köpte mitt hus för 200.000 under högsta budet utan att pruta, jag gav säljaren som var nybliven änka och runt 70 år möjligheten att slippa flyttstäda, välja tillträdesdatum och lämna allt som inte tänker ta med sig och som hon inte orkar sälja/slänga.

För henne var denna flexibiliteten och bekvämligheten jag gav henne värd dom pengarna.

Men likt ditt fall, så kunde inte vinnande budgivare förstå sig på säljarens beslut och vart enligt utsagor lite upprörd.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Tompatomat skrev:
Otroligt att denna tråd lever fortfarande? Känsligt ämne tydligen!
Men inte så konstigt kanske för hela systemet med budgivning är ju tokigt. Jag och min sambo hittade ett hus i början på året som vi fastnade för och gav oss in i budgivningen. Det var ett 20 år gammalt trähus som var i bra skick vad jag kunde avgöra. Vid 100 - 150 tusen över utgångsbudet gav vi oss för det kändes som huset inte var värt dom pengarna helt enkelt (senare ångrade vi oss att vi inte gick högre, för det är ju ett hem och ingen investering man köper). Senare har jag fått veta att huset såldes för 60 tusen över utgångspriset bara. Borde inte mäklaren komma och fråga mig som la det näst högsta budet, om jag fortfarande är intresserad?
Det beror ju på. Säljaren kanske inte var intresserad av att det skulle läggas mer tid på det hela. Men om säljaren var det så borde mäklaren kollat med andra, tidigare intresserade. Givetvis.
 
Det är nog relativt vanligt att OM den vinnande köparen vid en besiktning hittar fel som säljaren håller med om att de bör ge sänkt pris, så går man inte tillbaka till tidigare budgivare. Man förutsätter att alla kommer att vilja sänka sitt bud när de nyupptäckta felen blir kända.

Att gå tillbaka till tidigare budgivare är väl mer aktuellt om köparen försöker pruta orimligt mycket för ett mer eller mindre påhittat fel.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det är väl inte omöjligt att tänka sig att husaffärer är på väg att förändras, att det kommer i grunden förändras.

Det hetsiga och uppdrivna tempot vid visningar, budgivningar och affärens genomförande leder nog ofelbart till att det blir allt vanligare med att affären bryts av köparen efter besiktning/undersökning av fastigheten.


När säljarna och mäklarna har börjat fatta galoppen blir det allt vanligare med säljarbesiktningar samt att objekten förhoppningsvis inte skönmålas allt för kraftigt. Om säljare och mäklare är medvetna om att det nästan garanterat blir avbruten affär ifall man skönmålar huset för mycket så bör det innebära en sådan effekt på sikt.

Och på köparsidan kommer man nog också anpassa sig, iom att objekt kommer ut igen inte är ovanligt så håller man ögonen öppna efter en ny chans ett tag efter. Och finns den medvetenheten så är ett objekt som kommer tillbaka på försäljning inte heller speciellt alarmerande. Nästa budgivningsrunda behöver inte bli speciellt mycket sämre.

Mitt försök vid kristallkulan bara ... :)
Tack Mikael för vidsynta insikter (och alla andra med intressanta åsikter i tråden)

Efter att själv varit med om många visningar och budgivningar med rena fantasipriser dök en möjlighet till en privat visning upp. Dock kort varsel, dag 1: erbjudande via e-post (fast pris), dag 2: boka tid, dag 3: visning och köp!

Besiktningsprotokoll och lista på vad tidigare ägare hade åtgärdat år för år fanns. Att få en egen visning utan tidsbegränsning och budgivningshets var mycket värt även om priset var lite i överkant. Bra läge och stomme vägde upp även trots att ytskiktet behöver lite uppfräschning.

Här ville ägarna sälja till rätt personer. Antar att detta kommer bli mer vanligt i framtiden, alla är inte bekväma med att få sitt hem utlagt på internet och är inte beroende av att få in den sista budkronan.
 
Hejsan estha

Jag har bara läst dina inlägg i tråden, och kanske inte riktigt alla. Men förstår att det var nästan en lika stor pärs att gå igenom tråden, som att köpa huset. ;)

Min tanke rent spontant var att 2 mille nog var en bra prutning, och vad jag förstår var det precis så det blev. :)

Stort GRATTIS till huset och så bra att ni nu har utrymme att åtgärda det som behövs!

Och till sist - Välkommen till gruppen! Här finns en oändlig mängd kunskap att ta del av från många medlemmar. Det gäller bara att ignorera de som inte bidrar ;)

Hejhej thomasx
 
Hur gick det, fullföljde ni köpet till sänkt pris?
 
AndersPS skrev:
Hur gick det, fullföljde ni köpet till sänkt pris?
Ja det gjorde dom, se inlägg 258, från 23 maj.
 
KjellTimell skrev:
Nej, det är upp till säljaren att bestämma till vem, till vilket pris och med vilka vilkor denne vill sälja.
Jag köpte mitt hus för 200.000 under högsta budet utan att pruta, jag gav säljaren som var nybliven änka och runt 70 år möjligheten att slippa flyttstäda, välja tillträdesdatum och lämna allt som inte tänker ta med sig och som hon inte orkar sälja/slänga.

För henne var denna flexibiliteten och bekvämligheten jag gav henne värd dom pengarna.

Men likt ditt fall, så kunde inte vinnande budgivare förstå sig på säljarens beslut och vart enligt utsagor lite upprörd.
Tillträdesdatumet brukar väl säljaren ha ganska mycket att säga till om ändå, så du prutade ner 200 000 för en flyttstädning. Jag har tyvärr svårt att gratulera för jag tycker det låter som du lurade den gamla damen på pengar. Klart hon blev nöjd ändå för hon hade gett en tiondel av priset hon köpte det för 50 år sedan.
Jag undrar ändå lite hur det gick till. Gav du budet genom mäklaren eller sökte du upp henne själv, eller var det möjligen någon du redan kände?
 
Tompatomat skrev:
Tillträdesdatumet brukar väl säljaren ha ganska mycket att säga till om ändå, så du prutade ner 200 000 för en flyttstädning. Jag har tyvärr svårt att gratulera för jag tycker det låter som du lurade den gamla damen på pengar. Klart hon blev nöjd ändå för hon hade gett en tiondel av priset hon köpte det för 50 år sedan.
Jag undrar ändå lite hur det gick till. Gav du budet genom mäklaren eller sökte du upp henne själv, eller var det möjligen någon du redan kände?
Ganska magstarkt att påstå att man lurat någon när man köpt ett hus för det högsta budet man har lagt, utan att pruta någonting, tycker jag.

Gissningsvis sålde damen till den högsta budgivare som uppfyllde hennes krav. Hon visste med andra ord precis vad hon gjorde, och var säkert tacksam för köparens välvilja och flexibilitet samtidigt som hon ändå fick bra betalt för huset.
 
Vi hade en väldigt kort budgivning på huset som vi köpte, till ett väldigt bra pris. Jag tror att det hade varit möjligt att få ganska mycket mer för huset om mäklaren jobbat för det, men säljaren ville sälja snabbt och göra en enkel affär. Vi erbjöd också flexibelt tillträde (kort tid i detta fall), tog hand om flyttstädning, budade seriöst, tog hand om grejor som lämnades kvar etc etc.

Vi träffade dessutom säljaren och pratade innan mäklaren kom till vår visning, vilket jag tror var positivt.
 
K
Tompatomat skrev:
Tillträdesdatumet brukar väl säljaren ha ganska mycket att säga till om ändå, så du prutade ner 200 000 för en flyttstädning. Jag har tyvärr svårt att gratulera för jag tycker det låter som du lurade den gamla damen på pengar. Klart hon blev nöjd ändå för hon hade gett en tiondel av priset hon köpte det för 50 år sedan.
Jag undrar ändå lite hur det gick till. Gav du budet genom mäklaren eller sökte du upp henne själv, eller var det möjligen någon du redan kände?
Det står dig fritt att tycka vad du vill, huruvida jag lurat någon eller inte!
Jag var på dom offentliga visningarna som alla andra och hade ingen som helst kontakt med kvinnan annat än vid kontraktstillfället då vi alla sågs. Mitt bud låg 1.000.000kr över utgångspriset och det var mitt sista bud där jag meddelade att jag är öppen för vilkor från säljarens sida.

Säljaren ville ut så snabbt som möjligt då hon köpt lägenhet, samtidigt kunde vi inte skriva över fastigheten förens bouppteckningen var klar, så det var svårt att sätta ett datum för tillträde. Eftersom jag inte hade sålt min lägenhet ännu och har gott om familj och vänner jag tillfälligt kan bo hos så var inte detta något hinder.
Vi satte tillträdesdatum 6 månader fram med möjlighet för henne att korta av det till det som passar henne när saker börjat landa med en framförhållning på 2 veckor.

Sen vet jag inte vad vinnande budgivare villkorat, kanske en öppen besiktningsklausul? Tillträde inom 3 månader? Det gjorde inte jag.. Byggnaden var original från byggnadsåret från 1955, välhållet men avskrivet, taket omlagt i slutet på 90 talet och vinden såg fräsch ut och jag gick in med transparens då jag vet att dränering, fasad, fönster, tätskikt, VVS-stammar, elsystem sett sina bästa dagar och hade med i min kalkyl att det inte är frågan om utan när moderniseringen skall ske.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
OK KjellTimell, det låter inte så farligt som jag först utläste längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.