Vad är det som säger att ts inte gjort det bara för att hon gjort en besiktning?
 
Thomas_Blekinge skrev:
De flesta informerar sig grundligt innan de skaffar en ny TV: råd och rön, olika rating sajter mm. Då kanske det är läget att göra det även om man ska köpa hus. Det finns böcker, tidskriifter, tusentals sajter och forum.
Jag la tiden på att läsa på om hus, inte sitter jag och löser på om småköp (i sammanhanget). :D
 
Vad är det som säger att ts inte gjort det bara för att hon gjort en besiktning?
Snarare läst på inte litat blint på mäklare eller försäljare genom att utföra en besiktning av huset.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Förmodligen har du rätt att jag inte skulle kunna köpa nåt hus i Stockholm. Jag har dock lite hopp: jag skulle läsa på innan mitt livs största investering (som det brukar heta) och inte skylla på att jag är bara sjuksköterska och läkare. Jag skulle inte lita på en mäklare om fastighetens skick, det är inte mäklarens uppgift att bedöma det.
OT: om jag tvingas uppsöka sjukvård så läser jag på också för att undvika de största missarna. Det har hänt att jag fick berätta för läkaren vad det handlade om. Ibland måste man bara titta på andra specialiteter.
För mig har det tagit sex år att i huvud taget få ett bra koll på alla potentiella riskkonstruktioner och först nu känner jag att jag skulle kunna göra en bra bedömning på ett objekt till salu. Källare, krypgrund, vind, kök, badrum, tryckimpregnerat, mögel, fukt, elak lukt, ventilation, omgivning och område, luktkällor, Parkslide, grannar, dränering, tak, kvalitet på el, branschstandarder+byggstandarder för badrum (bara den dokumentationen är BBV+BKR+Säkert Vatten+GVK = >100 sidor) osv. Först nu när jag genomgått en totalrenovering av ett hus, så kan jag också göra en bedömning av kostnad+tid för varje delprojekt.

Även om man som spekulant ser att en ytterpanel verkar lite dålig, så hur menar du att man utan expertis under en veckas budgivning ska kunna avgöra om det räcker att måla ytterpanelen eller om det krävs en totalrivning av hela väggen inklusive byte av all isolering i väggarna för att panelen är tryckimpregnerad (så som den var på mitt hus)? Symptomen ser lika ut visuellt, men är två helt olika grader av arbete och kostnad.

Min erfarenhet är dessutom att oftast är visningarna schemalagda mellan klockslag och du får inte krypa runt på en vind och sniffa mögel i tre timmar. Under en besiktning kan man dock be om att få allokera en heldag om så krävs för att grundligt gå igenom allt.

Du som gärna tar metaforer; jag har tillämpat samma metod vid ett bilköp då jag köpte en sportbil, men upplevde att något kändes lite fel med den när jag provkörde den. Säljaren hävdade att den bara behövde blåsas ur då den rangerats en hel del in/ut genom bilhallen. Jag köpte bilen med ett papper på att jag fick ta den till en verkstad för besiktning och oavsett fel skulle säljaren stå för kostnaden. Det visade sig att topplockspackningen var spräckt och det var en renoveringskostnad på 50 000 kr. Jag hade omöjligt kunna avgöra det själv hur mycket jag än hade gjort min research på just bilmodellen.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Hörre du Thomas i Blekinge. Du antar en massa saker om mig som inte stämmer. Vi har letat hus i 2 år och om vi "bara ville vinna en budgivning" hade vi kunnat göra det NÄR SOM HELST.

Vi var så coola så vi la det första budet och det hann bara bli ett bud. Så hetsigt var det. Sen pyntade vi 8,600 för en besiktning - ascool summa man gärna hostar upp för att få höra att det hus man så gärna köper för 2,4miljoner ABSOLUT inte kan köpas för den summan. Det var ungefär det sista vi ville skulle hända. Jag kan säga att jag då var hyfsat nöjd över att jag inte 'ropat hej' a.k.a. uppdaterat om att vi köpt hus eftersom det nu kändes jävligt osannolikt att vi skulle köpa det. Vi sa att vi bara hade det ekonomiska utrymmet att betala 2 miljoner och att vi annars fick hoppa av - Men huset blev vårt och säljarna är nöjda. Vi med.

Jag skyller absolut inte min/vår okunskap på våra yrken (Måste ha varit jävligt känsligt för du är inte den enda som hakar upp dig på detta?!) . Jag trodde att folk då lättare skulle förstå att vi absolut inte kan ha samma erfarenhet som säg, en snickare. Eller målare. Eller nåt annat i hantverkar/husbranschen.

Sen är det ju jättebra att du är så duktig så du hinner/orkar/vill läsa på om allt du ska ta dig för. Jag tror att det är få som är så ambitiösa. Jag skulle önska att jag hade all den tiden....

Tror inte det skulle skada att försöka inse att det inte går att läsa sig till all kunskap. Att du som ensam, utan kunskapen, kan åka omkring för att inspektera hus för att lära dig inför framtiden. Vissa saker kommer med tiden och det är inte mer med det. Jag kan läsa som satan om rör och fasader och allt vad det är - lär mig säkert en hel del MEN när jag väl ska SE det - då är det en annan grej. Är jag helt säker på.

Sen är det ju gött att hinna läsa på innan ett sjukvårdsbesök... På en akutmottagning är det ofta få förunnat...... Då får man lära sig allt eftersom.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nej, shadowfire, där har du helt rätt, man kan inte upptäcka allt. Det finns alltid en jävelskap som man inte räknade med. Jag som har levt i tre krävande hus har samlat en del erfarenhet men inte alla kan göra det. That's fine.
Men även om man inte kan ett skit om byggnadsdelar så borde man inse att ett gammalt hus kommer att kräva ett underhåll och renovering. Det finns ju alltid en risk oavsett vad mäklaren och besiktningsfolk säger. Och köper man ett begagnat hus så ska man ha 150 k i fickan för de mest brådskande behov.
 
  • Gilla
moperandi
  • Laddar…
estha skrev:
Så ni bjöd 2,4 direkt? Ingen annan var så galen? I detta sammanhanget är väl 9 lakan för en besiktning ingenting. Besiktningen sa f ö inte att huset ABSOLUT inte kan köpas för 2,4 utan bara påvisade några fel på huset. Vad det betyder ekonomiskt är bara er tolkning.
Jag hinner inte läsa på allt jag företar mig, tvärtom. Vissa hinner ju läsa på om barnvagnars optimala hjulstorlek så då tycker jag att det kan vara bra att läsa lite om hus i miljonklassen innan man köper.
Låt mig avsluta med att jag tycker ni är ganska oproffesionella. Alla kan göra fel men då vill man väl inte gå ut och söka bekräftelse att man gjorde rätt ändå.
Lycka till med det nya huset!
 
Så galna var vi. Så galen är husmarknaden. Vi vet om att i princip alla hus där vi bor slutar på minst 500 över utgångspris. Detta var 425 och vi tyckte därför att vi gjorde ett bra köp.
Nej, men resultatet av besiktningen sa till oss att vi inte kan köpa för 2,4 - tror du förstår precis vad jag menar.

Du får absolut tycka att jag/vi är oprofessionella, gör mig ingenting. Däremot förstår jag inte vad du menar med att jag har sökt bekräftelse på att jag gjort rätt? Var nånstans vill jag att folk ska säga att jag gör rätt? Och i exakt vad tycker jag att jag gör rätt?
 
och nej 9000 är ingenting i jämförelse. Det är inte en köksrenovering heller.
 
harry73
Thomas_blekinge, du har sagt vad du ville för länge sen. Gör inte detta till en personlig vendetta. Visst får du tycka att ts var naiv och borde stå sin kast, men gör man det så ofta som du gör, börjar det bli trakasserier, även om det är on topic,
 
  • Gilla
estha och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är väl inte omöjligt att tänka sig att husaffärer är på väg att förändras, att det kommer i grunden förändras.

Det hetsiga och uppdrivna tempot vid visningar, budgivningar och affärens genomförande leder nog ofelbart till att det blir allt vanligare med att affären bryts av köparen efter besiktning/undersökning av fastigheten.


När säljarna och mäklarna har börjat fatta galoppen blir det allt vanligare med säljarbesiktningar samt att objekten förhoppningsvis inte skönmålas allt för kraftigt. Om säljare och mäklare är medvetna om att det nästan garanterat blir avbruten affär ifall man skönmålar huset för mycket så bör det innebära en sådan effekt på sikt.

Och på köparsidan kommer man nog också anpassa sig, iom att objekt kommer ut igen inte är ovanligt så håller man ögonen öppna efter en ny chans ett tag efter.
Och finns den medvetenheten så är ett objekt som kommer tillbaka på försäljning inte heller speciellt alarmerande. Nästa budgivningsrunda behöver inte bli speciellt mycket sämre.


Mitt försök vid kristallkulan bara ... :)
 
  • Gilla
bilmek och 3 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Thomas_blekinge, du har sagt vad du ville för länge sen. Gör inte detta till en personlig vendetta. Visst får du tycka att ts var naiv och borde stå sin kast, men gör man det så ofta som du gör, börjar det bli trakasserier, även om det är on topic,
OK. Du har rätt. Jag ska skärpa mig.
 
  • Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
Som förut skrivits, många försäljningar finns inte tid att göra en seriös kontroll under den tid som objektet finns till förfogande för budgivare. Inte heller så kan man ju som intressent på alla objekt man tittar på göra en genomgående kontroll, eftersom man inte vet var budgivningen drar iväg så är det ju bränd tid om man inte sen har råd med objektet.

Man får helt enkelt lita på magkänslan från visningen och att prospektet är någorlunda ärligt. Jag antar det är därför säljarbesiktningar kommit till.

Olyckligt att det är så här, men så funkar det på många håll..
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
estha skrev:
Vi vet om att i princip alla hus där vi bor slutar på minst 500 över utgångspris. Detta var 425 och vi tyckte därför att vi gjorde ett bra köp.
När vi köpte huset så såldes många för mer än utgångspriset, det har det gjort över nästan hela landet i mååånga år.
Men vi var så fräcka att vi la ett bud på ca 100kkr under utgångspriset (<1milj), det hade varit ca 10 familjer (totalt) på bägge visningarna (vi gick på bägge), ingen annan var intresserade, säljaren ville inte sälja för det priset, efter fyra/fem motbud kom vi överens om ett pris. Därefter hade vi en besiktning, några saker kom fram å vi ville sänka priset, nya motbud, vi fick huset för ca 50kkr under utgångspriset.
 
  • Gilla
estha
  • Laddar…
Otroligt att denna tråd lever fortfarande? Känsligt ämne tydligen!
Men inte så konstigt kanske för hela systemet med budgivning är ju tokigt. Jag och min sambo hittade ett hus i början på året som vi fastnade för och gav oss in i budgivningen. Det var ett 20 år gammalt trähus som var i bra skick vad jag kunde avgöra. Vid 100 - 150 tusen över utgångsbudet gav vi oss för det kändes som huset inte var värt dom pengarna helt enkelt (senare ångrade vi oss att vi inte gick högre, för det är ju ett hem och ingen investering man köper). Senare har jag fått veta att huset såldes för 60 tusen över utgångspriset bara. Borde inte mäklaren komma och fråga mig som la det näst högsta budet, om jag fortfarande är intresserad?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.